lite mer prostock motor läsning

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av T-27 »

Jens
Är absolut inte intresserad av att skapa nån diskussion Förgasare VS insprut här :hihi:
(Det var förövrigt på min FB sida jag jagade igång den debatten) :whistle:
Är bara lite nyfiken då jag har väldigt lite kunskap om insprutning mer än att det funkar bra på bruksbilen
Var sitter spridarna nu på en P/S Motor ? Tog för givet att de satt på Runnersen
Att ett stort spjäll kan bli bekymmer har jag hört tidigare
Vad är det bästa då på en hårt trimmad sugmotor Typ P/S
2X4 spjäll på ett Tunnelram eller 8 trattar ?
Hur ser ett F1 insug ut idag ?
Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Dennis M »

F1 har åtta trattar, det har man väl alltid om man får välja fritt, eller webrar om det är förgasare :-)
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Enok »

Fast idag är dom nog bara sex och ett plenum ovanför.... 8)
Peter Olson
Chevy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 01, 2006 10:41 am
Ort: Lycksele

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Chevy »

Stog och flippa på ett sånt spjäll på Sema i höst och jag förstår problemet med att ha bara ett spjäll
! Vid bara lite gas så blir ju ytan som öppnas rätt stor, då spjället är stor som en brevlåda!! Minns inte exakt va han sa det flöda men 3200 eller mer typ, dom får bygga en progresiv gaspedal är mitt tipps :!: :-D
Chevy pickup -47
Chevy sedan -57
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Kadett4wd »

Love skrev:“The burnout is very, very tricky,” Gray said. “The staging procedure is really tricky. You can't really give it any throttle staging it. You have to stage the thing at idle because if you start to give it any input on the throttle, then it changes the mapping and starts putting a bunch of fuel in the motor. If you try to give it throttle to stage it, it will just flood itself and die.”

Borde inte det gå att mappa bort?
ja,, men det är väl gubbar som bara kan med munstycken som helst plötsligt ska lära sig insprutning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av T-27 »


ja,, men det är väl gubbar som bara kan med munstycken som helst plötsligt ska lära sig insprutning.
Ja och du tror inte de tar hjälp av nån som kan ? :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Kadett4wd »

Jo tids nog lär de väl göra det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Chevy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 01, 2006 10:41 am
Ort: Lycksele

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Chevy »

Tror fortfarande att storleken på spjället har större betydelse än vem som sitter bakom rodret på datorn för jag garanterar att dom har minst lika bra kunskap som några små raggare och förståsig påare från sverige om hur sprut funkar, om man öppnar det spjället 1mm är det väl typ 1/4 på små spjällen vi håll på med så det är väl klar att det blir lite känsligt med gaspedalen, va flöda era stora spjällhus och hur körvänliga är dom jämfört med ett mindre ?
Chevy pickup -47
Chevy sedan -57
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Kadett4wd »

delvis det.
Sen är det vana med förgasare som ställer till det lite tror jag.
En förgasare har 'tre' steg och är dynamiska och lixom självjusterar sigsjälv lite mot gashastigheten genom halsen.
En insprutning måste man ju lägga ner mycket mycket mer tid på för att få okej lågfart.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av fugazi »

Vore inte slidspjäll en bra idé, men det kanske inte är tillåtet enligt reglerna?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Jens Gustavsson »

spjället är av enhets modell. det är inte för stort , skulle de vart fritt hade det nog vare större och annars!

med rätt mappning så kommer det fungera bra ska ni se! detta va första testerna och sån belastning måste man tuna i bilen så det kommer bli bättre ju mer de kommer köra.

mvh jens
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Pro-Mille »

Lite mer nytt om testerna i Phoenix inför första tävlingen för säsongen i Pomona.

Är som jag och några misstänkte, spjället är "för" stort på låga varv.

http://www.nhra.com/story/2016/2/10/pro ... breakdown/
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Matti johansson »

Finns känsligheten som behövs i sprutat o tillräckligt många lastpunkter? En del har ju typ bara var 10e %(oftast billigare sprut) en del har var6e osv. Här skulle du kanske behöva varje % upp till 10% med tanke på spjäll o troligen enorma spridare.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kommer va fixat snart bara att göra om gometrin i gasen så den blir mer känslig i början sen fin lira i mapparna ska ni se. spjället är för litet för full gas skulle jag ändå tro.

kul att få se en motor nu äntligen


Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: lite mer prostock motor läsning

Inlägg av Ersviken »

borde de inte göra tvärt om som du skriver jens? Att göra gasen _Mindre_ känslig i början, dvs att man rör pedalen mer i början för samma gasspjällsöppning?
Skriv svar