Extra kylning genom deckplan B230?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Extra kylning genom deckplan B230?
Jag håller på att hjälpa brorson med att få till en B230 som ska tåla långvarigt piskande.
han vill sladda och leva rövare.
Och på exempelvis Opel så borrar man extra kylhål i deckplan för att evakuera eventuell ånga(där inne mellan fodren innan de går ihop som siameser) vidare upp i expansionskärlet.
Detta räddar de blocken från att spricka.
Görs detta på Volvo nånting?
De hålen vid pilarna(opelmotor)
Man borrar bara ~3mm hål rakt genom deckplan och genom packning och upp i kylmanteln i toppen.
han vill sladda och leva rövare.
Och på exempelvis Opel så borrar man extra kylhål i deckplan för att evakuera eventuell ånga(där inne mellan fodren innan de går ihop som siameser) vidare upp i expansionskärlet.
Detta räddar de blocken från att spricka.
Görs detta på Volvo nånting?
De hålen vid pilarna(opelmotor)
Man borrar bara ~3mm hål rakt genom deckplan och genom packning och upp i kylmanteln i toppen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Båtmotorerna har ju lite andra hål eller om det var tvärtom. Tror det är för att få jämnare temp i motorn. Kanske något att forska i.
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Ja precis.
Även så kallade gr.a hålen.
Detta ökar inte flödet nämnvärt.
Men just evakueringen av ånga.
Även så kallade gr.a hålen.
Detta ökar inte flödet nämnvärt.
Men just evakueringen av ånga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Jag kan inte svara för hur det skulle bli på en Volvo motor men jag kan flika in med att dessa hål finns även på bmw.
Syns bra här:
Syns bra här:
Jens Karlsson
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Nu kom jag ihåg att det fanns ju på Pajeron också, med ett spår hela vägen mellan. Varför spåret månne?
//MartinL
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Är det bara de små hålen som det går vatten genom på Opeln?
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
nej det går genom fler hål såklart,,, nästan alla i packningen.
Audi har liknande std också.
Audi har liknande std också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Hur slipper oljan till och från toppen då? Eller blir den att stå i toppen efter man fyllt på? :p
Skämt åsido, tror det är dags att jag lämnar, har nog inte mycket mer att tillföra här, tyvärr.
Själv skulle jag nog borrat på bara.
Skämt åsido, tror det är dags att jag lämnar, har nog inte mycket mer att tillföra här, tyvärr.
Själv skulle jag nog borrat på bara.
//MartinL
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Om du lägger en packning på toppen så ser du vilka hål man borrar upp till grupp A.
Alla hål som behövs finns i packningen och i blocket.
6-7mm är lagom.
Erland
Alla hål som behövs finns i packningen och i blocket.
6-7mm är lagom.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Vill inte tro det är så enkelt.
Kanske på en 350hk maskin ja.
Men en ~750hk maskin som ska piskas på varvstopp och svinas med i timmar.
då ska vi nog se till att det inte blir några överraskningar.
I övrigt är de hålen redan borrade, ändå ville maskin inte riktigt hålla sig kall trots stor alu jänkekylare
Samt en stor spalfläkt.
Jag vill hålla den bombstabil runt 70-75grader.
Audi är ju kända för att kunna piskas, och deras kylsystem ser ganska genomtänkt ut enligt mig.
Kanske på en 350hk maskin ja.
Men en ~750hk maskin som ska piskas på varvstopp och svinas med i timmar.
då ska vi nog se till att det inte blir några överraskningar.
I övrigt är de hålen redan borrade, ändå ville maskin inte riktigt hålla sig kall trots stor alu jänkekylare
Samt en stor spalfläkt.
Jag vill hålla den bombstabil runt 70-75grader.
Audi är ju kända för att kunna piskas, och deras kylsystem ser ganska genomtänkt ut enligt mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Och Motordesigns motorblock har hålen:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Köp ett sånt block.
Då får du siamescylindrar och blir tvungen att ha fler hål.
Erland
Då får du siamescylindrar och blir tvungen att ha fler hål.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
B230 std är siamesgjutna också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Önskar att det vore så men tyvärr inte.
Dom sitter ihop lite mer i toppen av cylindrarna än B23 bara.
Tyvärr under 6mm gods med standard cylinderdiameter utom där de sitter ihop.
Erland
Dom sitter ihop lite mer i toppen av cylindrarna än B23 bara.
Tyvärr under 6mm gods med standard cylinderdiameter utom där de sitter ihop.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
http://i26.tinypic.com/2e1r95k.jpg
Nu är det ett b234 block som fodrena kommer från.
Skiljer de mot b230 alltså?
Men hursom. Eftersom det inte kan cirkulera fritt där under deckplan mellan cylindrarna innanför topplocksbultarna så är det tjänt att evakuera ev ånga.
Nu är det ett b234 block som fodrena kommer från.
Skiljer de mot b230 alltså?
Men hursom. Eftersom det inte kan cirkulera fritt där under deckplan mellan cylindrarna innanför topplocksbultarna så är det tjänt att evakuera ev ånga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!