Extra kylning genom deckplan B230?

Diskussioner för erfaret folk
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Bassek »

David Herbertsson skrev:
Kadett4wd skrev:ja i stort sett.
Det är planförsänkt runt hålen och såna där packningsbrickor med vulkad o-ring.
eller ja.. det SKA planförsänkas, inte gjort än.
Jaha, tredobricka heter heter dom. Hoppas att det fungerar fint sedan!

/David
Tredobrickor är inte gjorda för glykol eller temperaturer över 80grader. Använd istället kopparbrickor och loctite på gängorna så det inte vibrerar loss.
Mina 50 öre till bygger.
MVH Basse
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Nu blir det ju inte glykol i systemet, samt vi ska försöka hålla ned tempen under 80 grader, så problemet blir nog minimalt.
Även om jag aldrig haft problem med dessa brickor i övrigt vid alla mina felaktiga tillämpningar *S*

Det brukar vara så att en racebil blir isärskruvad flera ggr vilket gör de går sönder ändå ;)

Men givetvis, tack för 'varningen'.
Bra att ha i bakhuvudet. ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Motorman »

Kadett4wd skrev: Men en ~750hk maskin som ska piskas på varvstopp och svinas med i timmar.
Tjena Kadett..
Har du labbat nåt med varvstoppet på DTA-spruten när du har såpass mkt effekt?
Finns normal och hard rpm limit. Vet du vad normal rpm limit igentligen gör?
Dessutom finns "spark and fuel cut patterns", där man kan välja att bryta bränsle/gnista, eller båda.
Har provat en del fram och tillbaka, vill ha så mjukt som möjligt utan att det pangar i avgasröret.
Normal rpm limit gör inte så mkt nytta, motorn blöddrar lite men fortsätter snabbt in i hard rpm limit där både bränsle och tändning bryts, då skakar motorn mycket så klart, men pangar inte så mkt i avgaset.
"Spark and fuel cut patterns" är rätt effektivt, det krävs inte så mkt % av "skippade events" för att hålla igen varvet, dock pangar det i avgaset trots att bränslet bryts. Provat att bryta både bränsle/gnista, men det pangar ändå. Att bara bryta gnista har jag inte sett som något alternativ.
Jag inser nog att mina krav kan vara orimligt höga, men tänkte ändå höra hur du brukar göra.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag lade två täta områden längst upp i tänd och bränsle.
Mitt mjuka varvstopp hade jag på 7600rpm
Och hardcut vid 7900rpm.
Sen de täta maptabellerna på 7800 och 7900.
Där drog jag ned bränsle till noll samt drog av tändingen till noll.

Då hjälpte det att få motorn så slö att softcut tillsammans gjorde att man kände verkligen att maskin tynade av. Så det var bara att sleva i nästa drev.

Edit.
Normala värden i 7800 tabellen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Tjernell »

Jag hade även ingång på 3-4 på andra sidan..
Skriv svar