Extra kylning genom deckplan B230?

Diskussioner för erfaret folk
conman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons jun 20, 2012 12:27 pm

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av conman »

Dum fråga kanske, men om man skulle använda sig av kylvätska som inte innehåller vatten som evans kylvätska. Den har ju inte den egenskapen att koka och då inte bilda ånga...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Ingen dum fråga.
Med evans får man ett annat delikat problem i volvos.
De har så tunna foder att man vill gärna ha lite tryck i systemet.
Går att lösa genom att trycksätta det givetvis.

Nästa bekymmer är väl att vatten är det bästa att spilla ut på eventuell bana.
Samt vatten är väldigt effektiv som värmebärare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Erland Cox »

Eftersom jag aldrig haft problem har jag inte funderat på den eventuella luftficka som kan uppstå på en 230.
Jag skulle tro att 234:an är byggd som 230 motorn i cylindrarna.
På Chevas 400 block har jag för mig att man borrade ett hål mellan cylindrarna längst upp som avluftning.
Men det känns inget vidare att göra.
Om du tror att det blidas en luftficka så är det bara att borra ett 3mm.s hål så nära siamesen som möjligt.
Det behövs ju bara på motorns låga sida, blir 3 st. hål i toppen och blocket.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Inte säkert det nånsin blir ett problem.
Men då jag ändå bygger kan jag lika gärna göra alla möjliga förbättringar.
Kanske i slutänden blir det väldigt lyckat.
Kanske blir det också pannkaka.

Jag har faktiskt även tankar på att vända kylflödet, så att det kylda vattnet går in i toppen.
Nu blir det ju en davies craig pump och tvärspolat(diagonalt).
Så den modden är väldigt liten och enkel att annulera om det blir skit.
tanken är att om toppen är kallare så bör den kunna motstå ev, spikningar bättre.
Samt jag får ned 'ljummet' vatten ned runt cylindrarna som då även bidrar till mindre problem med betongen.
Jag har alltså betongat blocket till ca 35mm under deckplan.

Vi får se i slutänden om idéerna faller väl ut.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Erland Cox »

Att köra vattnet in i toppen först är nog en god ide'.
Har för mig att de flesta moderna bilar har kylflödet så.
Men hur sprider man flödet så att toppen blir jämnvarm?
Volvo B20 hade ett rör från termostaten som riktade vattenflödet mot avgasstyrningarna.
Ska man köra vattnet in i toppen så får man nog köra in det på minst 3 ställen.
Mellan cylindrarna och eventuellt framför och bakom 1:an och 4:an också.
Det skulle varit intressant att mäta temperaturen på olika ställen i kylsystemet.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Dennis M »

Veteranracers brukar ju ha flera vattenkanaler, oftast ovanför avgasventilerna men även mitt i toppen.
Lite bökigt att fixa kanske.

https://c2.staticflickr.com/6/5054/5523 ... 9af0_b.jpg
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Erland Cox »

Man får leda in vattnet i ett rör med AN kopplingar och sen slangar från röret till toppen.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja vi har vattenrör på ena sidan på blocket och andra sidan på toppen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Såhär ser det ut, vi har borrat ett gäng 4mm hål i deckplan och genom packningen.
Ska borra toppen vilken dag som helst nu.
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av David Herbertsson »

Lite nyfiken på anslutningarna i blocket, har du gängat med någon rörgänga och sedan bara dragit i anslutningarna?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

ja i stort sett.
Det är planförsänkt runt hålen och såna där packningsbrickor med vulkad o-ring.
eller ja.. det SKA planförsänkas, inte gjort än.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
conman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons jun 20, 2012 12:27 pm

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av conman »

Liten följdfråga till patrik, har du testat Evans i c20xe/let? Funkar det bättre i de motorerna?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av Kadett4wd »

Nej jag har aldrig testat det i dem, tyvärr.
Men de lider inte av samma klena foder som volvomaskinerna.
Så jag antar det funkar bra där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av David Herbertsson »

Kadett4wd skrev:ja i stort sett.
Det är planförsänkt runt hålen och såna där packningsbrickor med vulkad o-ring.
eller ja.. det SKA planförsänkas, inte gjort än.
Jaha, tredobricka heter heter dom. Hoppas att det fungerar fint sedan!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Inlägg av JLundin »

Evens verkar vara samma kemikalie som MECA introducerade för drygt 20 år sedan, dvs ren Propylenglykol. Ren Propylenglykol fungerar på precis det sätt som man påstår i Evens reklamtext. Jag kollade upp MECA´s produkt då den dök upp, samma sak gjorde Cheva folket, man ville där använda den till sin Corvettemotor. Planerna skrinlades dock efter att man testat produkten, den höll helt enkelt inte måttet. För att köra på ren propylenglykol så måste man ha ett öppet kylsystem, detta för att se till att eventuellt vatten kan ånga av..sic..?:-)

Man anger SAE rapporter i reklamtexten dock utan att ange nummer på dessa. Den enda SAE rapporten jag hittade på den tiden gjorde tummen ner för användning av propylenglykol och det berodde på att man var tvungen att helt bygga om kylsystemet beroende på att det krävdes betydligt högre varvtal på vattenpumpen och därmed högre flödeshastighet på kylmediat än vid körning med vatten som kylmedia. Jag tror att det var denna upptäckt som satte spiken i kistan för Cheva och deras önskan om att få använda kylmediat i Corvettemotorn.

Så det är som vanligt. "Same shit new package"
Skriv svar