Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
Hej alla rara! Behöver hjälp jag kör en b230 turbo med ganska mkt pulver i. Jag tänkte börja köra med m90 låda rasar det så rasar det. Då tänkte jag höra med er och ni får gärna förklara så bra och lätt som möjligt till en nybörjare som mig. Vad tror ni om det här till min m90 låda.
m90:
Svänghjul: Rödmotor till Sachs 765
Tryckplatta: Sachs 765 (800nm)
Lamell: Fjädrad 6-puck sinter till M90
60-2 Trigger behövs till B230 (LH 2,4)
vill ha svänghjul med 60-2 hållningen för vr givare och färdigt för 765 tryckplatta tänkte jag prata med han som jag ska köpa av om det går att fixa. Så vad tror ni om det där receptet?
Sen en annan fråga uti oljekylare och så. Jag kan inte använda "förflyttararmen till oljefiltret" då den tar i min wg. Så jag tänkte om jag kunde t.ex köpa en sån här och köra den direkt i blocket
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj ... ingar.html och sen köra oljefiltret direkt utanpå oljeadapterplatta? Och isåfall om jag kan vilken av dem som är rätt osv och med rätt gäng osv till mitt block? Sen gärna tips på hur man ska göra med oljekylare?
Bjuder på stavfel och hoppas att ni förstår hur jag menar!
Mvh en fundersam Kim
m90:
Svänghjul: Rödmotor till Sachs 765
Tryckplatta: Sachs 765 (800nm)
Lamell: Fjädrad 6-puck sinter till M90
60-2 Trigger behövs till B230 (LH 2,4)
vill ha svänghjul med 60-2 hållningen för vr givare och färdigt för 765 tryckplatta tänkte jag prata med han som jag ska köpa av om det går att fixa. Så vad tror ni om det där receptet?
Sen en annan fråga uti oljekylare och så. Jag kan inte använda "förflyttararmen till oljefiltret" då den tar i min wg. Så jag tänkte om jag kunde t.ex köpa en sån här och köra den direkt i blocket
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj ... ingar.html och sen köra oljefiltret direkt utanpå oljeadapterplatta? Och isåfall om jag kan vilken av dem som är rätt osv och med rätt gäng osv till mitt block? Sen gärna tips på hur man ska göra med oljekylare?
Bjuder på stavfel och hoppas att ni förstår hur jag menar!
Mvh en fundersam Kim
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
volvo brukar ha 3/ 4 tums gänga på filtret
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
Hur mkt effekt pratar vi om?
Kör du på e85 eller bensin?
Jag har Kopplingskitet från bakaxeldelar med deras svänghjul, 765 tryckplatta och 6puck fjädrad sinter, kommer garanterat hålla för effekten jag har. Dock är det en jäkligt aggressiv koppling, finns i stort sett inget dragläge. Ifall du har 600 nm eller mindre skulle jag kört med en organisk lamell.
Kör du på e85 eller bensin?
Jag har Kopplingskitet från bakaxeldelar med deras svänghjul, 765 tryckplatta och 6puck fjädrad sinter, kommer garanterat hålla för effekten jag har. Dock är det en jäkligt aggressiv koppling, finns i stort sett inget dragläge. Ifall du har 600 nm eller mindre skulle jag kört med en organisk lamell.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
det kmr att köras på e85 runt 600 hjulhästar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
ah hade varit skönt om man kunde ha nått dragläge iaf... : )
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
Säkert att du behöver någon oljekylare då?
Jag kommer köra utan av den anledningen att ifall oljan går för kall försvinner ju inte e85en ur oljan. Diskuterade detta med jens och kör med cougarolja från honom som tål höga temperaturer.
Men har du 600 hjulhästar behöver du kanske sinter
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kommer köra utan av den anledningen att ifall oljan går för kall försvinner ju inte e85en ur oljan. Diskuterade detta med jens och kör med cougarolja från honom som tål höga temperaturer.
Men har du 600 hjulhästar behöver du kanske sinter
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
ja det är ju inte dumt! det står att det är sinter längre upp
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
någon som vet hur man ska göra om man kör den här direkt i blocket och oljefiltret utanpå? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj ... ingar.html vad ska jag köra för bult eller hur gör man då?
Re: Hjälp med val av koppling m.m. oljekylare
Kör sinter om du ska sladda och sparka koppling, det klarar inte en organisk i längden.
Volvo har väl värmeväxlare original? Kör med den
Volvo har väl värmeväxlare original? Kör med den
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4