Konstigt resultat av leakdown? Volvo T5

Diskussioner för erfaret folk
CoCoNuT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis okt 18, 2011 7:32 am

Konstigt resultat av leakdown? Volvo T5

Inlägg av CoCoNuT »

Motor B5244T5/Med äldre topp med GLT kammar för att slipa variabla kammar...åker med HX35w laddar 1.5 bar.
Inga problem har märkts....

Vanligt komp prov ca 11,3/11,5 på samtliga cylindrar.

Problemet eller kanske är normalt?

När jag kör leakdown test så läcker det genom avgas ventilerna(tror jag) "vartannat" varv...

80% leakdown på samtliga cylindrar drar jag motorn 1 varv så är det bra...1 varv till så läcker det....

Kan avgas kammen stå fel och trots detta fungera allt bra?

Mvh/Martin
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Konstigt resultat av leakdown? Volvo T5

Inlägg av Pacman »

Leakdown ska man göra med motorn i komprimeringsfasen dvs strax innan kolven når TDC med alla ventiler stängda. Med kolven på väg upp ligger kolvringarna rätt. Man får hålla emot motorn med ett dragskaft så den inte snurrar baklänges.

Snurrar du vevaxeln ett varv så är du i spolfasen. Då är alla ventilerna öppna så då blåser det kors och tvärs överallt om du slår på tryckluft!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
CoCoNuT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis okt 18, 2011 7:32 am

Re: Konstigt resultat av leakdown? Volvo T5

Inlägg av CoCoNuT »

Tusen tack Pacman!!!

Ca 5% läck vid kall motor så den går ett par rece till!

Mvh/Martin
Skriv svar