Oljefilterförflyttar arm och

Diskussioner för erfaret folk
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av kimjonsson »

Tjenare jag behöver tips och undrar om jag kan göra så här och om någon annan har gjort så här, men det har säkert flera gjort om det nu ens funkar. Jag kan inte ha original oljefilterförflyttar armen på min b230 turbo -97 då den och filtret tar i min wg. Och då undrar jag det sitter ju en svart burk med 2 rör ner original mellan filter och armen. Då undrar jag, visst är det en värmeväxlare i den? Sen andra frågan, Kan jag köra den "svarta burken" direkt i blocket och filtret på "burken"? Om det nu går måste jag göra om någonting? Och hur blir det med bulten som ska in i blocket och in i filtret? Vilken bult ska jag använda? Hoppas att ni förstod vad jag menade, förklarade säkert som ett arsel... Mvh Kim J
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av T Landholm »

Den svarta är en värmeväxlare som kylvattnet cirkulerar igenom och den går utmärkt att köra direkt på blocket.
Om minnet inte sviker så kan du använda den bulten som filtret sitter med original, alltså den du drar fast svarta växlaren med redan nu.. :thumbright:
Tommy Landholm
CRH
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av CRH »

För ett tag sedan var jag med och grejade med precis samma problem, arm, filter, oljekylare krockade med WG/grenrör.
Vi försökte då att montera oljekylaren direkt mot block med filter utanpå men det gick inte, kommer tyvärr inte ihåg varför det inte gick.
Vi löste det med att sätta förflyttar armen framåt på motorn och monterade längre slangar till vattnet, har fungerat hur bra som helst, så har du utrymme kanske det kan vara en ide.
//Christer
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av kimjonsson »

okej men då får jag väl prova och går det inte så kör jag väl armen framåt eller nått. Spelar det någon roll om den går rakt ner eller blir det någon skillnad på flödet? : )
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av kimjonsson »

Kunde inte ha armen åt något håll alls så får ta bort den väntar på oringen och sen ska jag prova om jag får dit den direkt i blocket! : )
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av Xuri »

de går även att såga av armen, gänga i 4 nipplar å sätta släng mellan å sätta filtert å värmeväxlarn där du har plats.. The cheap way :P
Jens Hedlund.
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Oljefilterförflyttar arm och

Inlägg av kimjonsson »

jo men om det går att sätta den direkt i blocket då spelar det ju ingen roll :D då blir det ju bara mer jobb. Tänkte prova så här och går det inte så varmt så kör jag annars får det bli oljekylare! :D
Skriv svar