B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Diskussioner för erfaret folk
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av david945 »

hallå alla glada!

Jag har råkat ut för lite strul med blårök iår igen..Hade problem med det förra året med min gamla h1e turbo som rasa och den började ryka.

Monterade då dit en ny hx40 super och byggde om oljereturen ifall att den kunde vara för liten. då blev den rökfri.
Sista gången ja körde bilen förra året så började den också ryka efter man dragit på samt när man låtit den stå en stund och när man startar igen lämnar den ett moln av blårök.

Skickade iväg toppen på renovering till Tommy luhr som bytt ventiltätningar samt kollat över toppen (styrningar osv) han hade inget o anmärka på.

men nu iår igen är den likadan.. ryker vid motorbroms och uppstart
Har kännt över turbon och känner inget glapp axiellt.
har iår även uppgraderat vevhusventen med 2 grova anslutningar ut från blocket.

Motorn är helt nybyggd från förra året med nya kolvar och stakar vevaxel bla..

Kan turbon vara kass igen efter ett par 100 mil eller är de toppen som spökar?

Mvh David
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av lustgas_volvo »

Jag hade ungefär samma problem med min s200 turbo på min 940. Förra året körde jag med original vevhus vent och ett laddtryck på 2 bar så en del tryck letade ju sig ner i vevhuset. Då original inte klarade att ta hand om luften så började den trycka sönder lite packningar här och var i motorn för att kunna ventilera bättre och till slut dök även problemet med blårykande efter att man hade gasat på. Till denna säsongen byte jag alla oringar i turbon och monterade 2 grova slangar från blocket för bättre ventilation och än så länge har det inte blårykt.
Erik S
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av david945 »

Okej. Turbon e ju ny och vevhusventen uppgraderad så detta bör man kunna bortse, även toppen.

Ingen som har några idéer?
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av wille91_ »

Min motor hade samma fenomen med två brända kolvar, var brända i ringlandet och hade leakdown på 60% så gör leakdown test på den
//William
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av david945 »

Okej, mina spm kolvar ja hade förra året gick åt skogen när allt annat gick så iår sitter de nya wiseco kolvar i och de ska ju mycket till att de bränns av lite varv och kanske 1-2 timmars körning..
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av lustgas_volvo »

Men hade du inte kört med turbon förra året och den hade börjat blåryka sista svängen?
Erik S
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av david945 »

Turbon e samma som förra året..det e egentligen den som jag inte byggt om eller renoverat.
Men den känns fin men frågan e om den e glappfri axielt kan den ryka enda?

Ska riva av turbon ikväll o kolla över.
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av david945 »

Haft nere turbon nu. Kan inte se något direkt koks eller känna något axielt glapp. Skall lämna in den endå för o va 100%

Ingen annan som kan ha något tips va de kan tänkas vara?

Motorn är ju helt nybyggd och inte gått många mil Max 8-10 mil och lite tomgångskörning. Kan den blåryka för att den är inkörd tro? Den ryker ju bara på motorbroms och när den stått en stund och svalnat och sedan startar.
E30Anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis jan 02, 2007 4:35 pm
Ort: Halmstad

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av E30Anders »

Ta bort lagerdelen på turbon och gör en platta som lock istället för lagerdelen, sedan är det bara att köra en sväng å se om det ryker eller inte.
Returen och tryckledningen får du plugga.....
Enkelt sätta att ta reda på om det är turbon eller något annat som är orsaken till blåröken.

Lycka till!

Mvh/ Anders
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för retur slangs dim? vad kör du för honing och kolv spel?

mvh jens
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av david945 »

den e 19mm invändigt.

Vad det är för typ av honing vågar jag inte svara på. Det är gjort på lindome motorrenovering så det skall vara gjort på korrekt sett.
Kolvspelet ligger på 12-13hundradelar.

Tog med turbon idag för koll. Vi såg då att impellrarna tagit i lite på kompressor huset. och den har ett för stort radielt glapp och även ett axiellt glapp som han kunde känna.
De skulle ta ner turbon imorgon för att kolla över den.

Frågan e va skjutton som kan ha dödat den så fort.. Oljetryck har de funnits men börjar bli skeptiskt till matningen. Det är en stålomspunnen pressad slang. i nippeln mot turbon är den bara 3.5mm Och de stryper ju ner det. Enligt turboverkstan vill man iallfall ha minst 4mm in då själva strypningen sitter i turbon.
Skall byta ut slangen till en stålomspunnen teflon slang som får grövre nipplar ifall de är detta som skapar mina turboras.

Jag körde ju nästan ras förra året när man tog isär och tittade på lagren. Frågan är om man har alla dessa metallspån i oljan om de även bidragit och kört ner turbon.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 blåryker vid motorbroms och uppstart varm

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan maila mig om spelen. dom turbosarna håller 50000+mil i lastbilar på 3 bar så det är ofta skräp ellerolje flödes problem om de går sönder tidigare. mvh jens
jens@savarturbo.se
Skriv svar