Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis maj 22, 2018 5:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 24, 2015 9:25 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Tjenare, Är ny här på forumet. Har byggt lite bilar genom åren. Mestadels Audi femmor och Audi 1.8T maskiner.

Byggde om en Audi TT 3.2L till turbo i vintras. (Ej kompsäkt på E85, Komp 10.75:1) Budgeten för projektet är rätt låg eftersom detta endast är till för ett första test.
Köpte en GT3582 0.82 A/R Glidlagrad. Men jag har inte fullt ladd förrän runt 5500+ RPM. Har ej gått djupare ner i compressor mappen för denna turbo men tänkte höra vad erfarenheterna är här på forumet.

Så frågan är vart kan man förvänta sig fullt ladd på denna turbo med 3.2 liters E85 maskin?
Kan det vara en ide att byta avgashuset till ett .63 A/R Eller blir det för mkt backpressure på standard komp? Kan få tag i ett hus för runt 1500 spän. En GTX3076R står på önskelistan men pengarna finns inte.

Tacksam för svar..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 9:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1571
Ort: Skånska Landsbygden
På en Volvofemma på 2,4 liter så vaknar en sådan turbo vid 3500rpm så nåt fel måste du ha i din hårdvara. Läckage på wastegate eller tryckrör?

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 9:54 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Å fan.. Det är så alltså. med .82 A/R? Vaknar den då eller är det fullt ladd?
Jag kanske borde se över min wastegate. Skiten kanske har hängt sig eller så är det kanske fjäderna som är slapp på något vis.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 9:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kinakopia eller garret original?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 10:09 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Det är en Kopia detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 11:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Där kan du ha en stor orsak.
När PeterG levde, (som byggde grenrör) tog vi hem för att analysera huruvida man kan rekommendera dessa turbos.
Och sagt rakt ut: det var ren skit.
Kan givetvis ha blivit bättre med tiden, men då var det ren brakskit.. tyvärr.

Vingarna på både turbin och impeller var sneda och vinda i gjutet exempelvis.
Ingen vinge var lik den andra.
Vi tog även hem en kullagrad för att få oss ett gott skratt.
När jag plockade isär den blev det stora märken i lagerbanan då jag knackade ur dem.
det fick mig att testa, jorå.
Det gick att fila i lagren *lol*

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 25, 2015 10:17 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Det kan mycket väl vara så hehe.. Man kan säga så här att en del i detta projektet var även att testa dessa kopior och se vad dem går för. Jag ska göra en kontroll på Wastegaten samt kolla alla ledningar för styrtryck till EG m.m. Om det övriga är OK slänger jag skiten långt ut i skogen.

Vad skulle vara ett hyffssat bra alternativ till min GT3582r i såfall på dessa 3.2 liter. Har en ganska kass budget just nu samt att det vore bra om man hade en snurra som passade med de befintliga måtten på alla ledningar och grenrör osv. Är ute efter nått som klarar upp till 500hp.. JAg kör ju på Bosch 630 spridare idag på E85 dessa räcker nog inte upp till 500hp ändå misstänker jag. :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 4:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1584
Ort: Salbohed
dom fungerar ok kopiorna.
har en jag tar hem ifrån och dom fungerar kanon.
kompisen har en på sin bmw e36 driftingbil.
vridmax vid 4200rpm (720wnm) och 564whp på 1.4bar.
går nog att klämma ur 600med de agregatet med men han vågade inte pga std kolvar

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 8:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm
Inlägg: 47
En äkta Garrett GTX3582R (kullagrade racemodellen) med .82AR avgashus och T4 inlopp gav på min raka sexa på 2500cc 1bar övertryck vid runt 3500-3700rpm. Minns inte exakt nu för det var ett tag sen men ja jag tror också det är någon generalfel med ditt aggregat alternativt grenrör eller wastegate.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 7:13 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
man får inte jämföra en orginal turbo med en kina turbo!

garret, holset, BW.. alla har fått kopior som inte är i närheten samma kvalite i.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 8:43 pm 
Offline
Skogen Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Inlägg: 1370
Ort: Gävle
Kör en sådan kinaturbo på min 2.8 liters bmw sexa. Fullt ladd före 4000 och bra mycket rappare än gamla hx40 jag hade. Kompis tar hem en kina serie med bra kvalite.

antingen har du ett söndagsexemplar men mest troligt fel med läckage eöler dålig wg! Börja med att provtrycka

_________________
Skogen Racing TEAM - Gävle


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 1:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
MEd facit i hand nu så var det nog så att mappen var kass på bilen.. Jag har gått igenom min mapp och kamaxlarna överlappar osv.. Har nu en GTX3582R och den svarar tidigare dock men fortfarande tycker man den borde svara bättre.. Men nu har jag upptäckt att får "Blow through i toppen".. Så det kan mycket möjligt vara det. Ska stänga kammarna och se.... Satan va det tar tid att justera in en Me7.1.1 Mappning utan att kunna göra skiten i realtid.. uhhh.. återkommer väl om ett år eller så..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 14, 2016 2:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm
Inlägg: 147
Jag kör en holset hx52 på en 2.8l vr6 och har snudd på en bar vid 4000rpm så något lurt
måste det vara. Är det original kammar? Jag har aldrig förstått det här möget med att mappa
originalsprut, det känns som att det aldrig blir riktigt bra :D Speciellt inte nu idagsläget när det finns
sprut som funkar ihop med canbus :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 15, 2016 5:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Möget där är istället att spendera timmar och åter timmar med att få canbusprotokollet korrekt. :(

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Joakim Borg och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010