Sida 1 av 1

GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 24, 2015 9:25 am
av ArceTurbo
Tjenare, Är ny här på forumet. Har byggt lite bilar genom åren. Mestadels Audi femmor och Audi 1.8T maskiner.

Byggde om en Audi TT 3.2L till turbo i vintras. (Ej kompsäkt på E85, Komp 10.75:1) Budgeten för projektet är rätt låg eftersom detta endast är till för ett första test.
Köpte en GT3582 0.82 A/R Glidlagrad. Men jag har inte fullt ladd förrän runt 5500+ RPM. Har ej gått djupare ner i compressor mappen för denna turbo men tänkte höra vad erfarenheterna är här på forumet.

Så frågan är vart kan man förvänta sig fullt ladd på denna turbo med 3.2 liters E85 maskin?
Kan det vara en ide att byta avgashuset till ett .63 A/R Eller blir det för mkt backpressure på standard komp? Kan få tag i ett hus för runt 1500 spän. En GTX3076R står på önskelistan men pengarna finns inte.

Tacksam för svar..

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 24, 2015 9:43 am
av Pacman
På en Volvofemma på 2,4 liter så vaknar en sådan turbo vid 3500rpm så nåt fel måste du ha i din hårdvara. Läckage på wastegate eller tryckrör?

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 24, 2015 9:54 am
av ArceTurbo
Å fan.. Det är så alltså. med .82 A/R? Vaknar den då eller är det fullt ladd?
Jag kanske borde se över min wastegate. Skiten kanske har hängt sig eller så är det kanske fjäderna som är slapp på något vis.

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 24, 2015 9:59 am
av Kadett4wd
kinakopia eller garret original?

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 24, 2015 10:09 am
av ArceTurbo
Det är en Kopia detta.

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 24, 2015 11:55 am
av Kadett4wd
Där kan du ha en stor orsak.
När PeterG levde, (som byggde grenrör) tog vi hem för att analysera huruvida man kan rekommendera dessa turbos.
Och sagt rakt ut: det var ren skit.
Kan givetvis ha blivit bättre med tiden, men då var det ren brakskit.. tyvärr.

Vingarna på både turbin och impeller var sneda och vinda i gjutet exempelvis.
Ingen vinge var lik den andra.
Vi tog även hem en kullagrad för att få oss ett gott skratt.
När jag plockade isär den blev det stora märken i lagerbanan då jag knackade ur dem.
det fick mig att testa, jorå.
Det gick att fila i lagren *lol*

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: tor jun 25, 2015 10:17 am
av ArceTurbo
Det kan mycket väl vara så hehe.. Man kan säga så här att en del i detta projektet var även att testa dessa kopior och se vad dem går för. Jag ska göra en kontroll på Wastegaten samt kolla alla ledningar för styrtryck till EG m.m. Om det övriga är OK slänger jag skiten långt ut i skogen.

Vad skulle vara ett hyffssat bra alternativ till min GT3582r i såfall på dessa 3.2 liter. Har en ganska kass budget just nu samt att det vore bra om man hade en snurra som passade med de befintliga måtten på alla ledningar och grenrör osv. Är ute efter nått som klarar upp till 500hp.. JAg kör ju på Bosch 630 spridare idag på E85 dessa räcker nog inte upp till 500hp ändå misstänker jag. :roll:

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: tis jun 30, 2015 4:21 pm
av ogge
dom fungerar ok kopiorna.
har en jag tar hem ifrån och dom fungerar kanon.
kompisen har en på sin bmw e36 driftingbil.
vridmax vid 4200rpm (720wnm) och 564whp på 1.4bar.
går nog att klämma ur 600med de agregatet med men han vågade inte pga std kolvar

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: tis jun 30, 2015 8:41 pm
av KForsberg
En äkta Garrett GTX3582R (kullagrade racemodellen) med .82AR avgashus och T4 inlopp gav på min raka sexa på 2500cc 1bar övertryck vid runt 3500-3700rpm. Minns inte exakt nu för det var ett tag sen men ja jag tror också det är någon generalfel med ditt aggregat alternativt grenrör eller wastegate.

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jul 01, 2015 7:13 am
av Jens Gustavsson
man får inte jämföra en orginal turbo med en kina turbo!

garret, holset, BW.. alla har fått kopior som inte är i närheten samma kvalite i.

mvh jens

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jul 01, 2015 8:43 pm
av Mikael S
Kör en sådan kinaturbo på min 2.8 liters bmw sexa. Fullt ladd före 4000 och bra mycket rappare än gamla hx40 jag hade. Kompis tar hem en kina serie med bra kvalite.

antingen har du ett söndagsexemplar men mest troligt fel med läckage eöler dålig wg! Börja med att provtrycka

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: tis maj 10, 2016 1:06 pm
av ArceTurbo
MEd facit i hand nu så var det nog så att mappen var kass på bilen.. Jag har gått igenom min mapp och kamaxlarna överlappar osv.. Har nu en GTX3582R och den svarar tidigare dock men fortfarande tycker man den borde svara bättre.. Men nu har jag upptäckt att får "Blow through i toppen".. Så det kan mycket möjligt vara det. Ska stänga kammarna och se.... Satan va det tar tid att justera in en Me7.1.1 Mappning utan att kunna göra skiten i realtid.. uhhh.. återkommer väl om ett år eller så..

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: tis jun 14, 2016 2:05 pm
av vwallin
Jag kör en holset hx52 på en 2.8l vr6 och har snudd på en bar vid 4000rpm så något lurt
måste det vara. Är det original kammar? Jag har aldrig förstått det här möget med att mappa
originalsprut, det känns som att det aldrig blir riktigt bra :D Speciellt inte nu idagsläget när det finns
sprut som funkar ihop med canbus :)

Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips

Postat: ons jun 15, 2016 5:21 am
av Kadett4wd
Möget där är istället att spendera timmar och åter timmar med att få canbusprotokollet korrekt. :(