MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
På senare år så har man tagit fram kvävgasfyllda O-ringar som förmodligen skulle fungera perfekt till O-ringat block. har tyvärr inte namnet på firman i huvudet just nu, men det går säkert att få fram... Man har ju använt denna typ av O-ringar inom F1 tidigare och då på avgassidan.
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Kanske Willis-ringar? Vi använde såna i högtryckdieselmotorer, där max. cylindertryck var över 300 bar. Dom håll utan problem.
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Då fick vi ett namn på dom.. Vad jag har hört så kan man måttbeställa dessa från firman ifråga.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Om det är dessa, vilket jag tror det är så var det ju inget nytt under solen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wills_Ring
http://www.imps4ever.info/tech/engine/w ... rings.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Wills_Ring
http://www.imps4ever.info/tech/engine/w ... rings.html
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
OttoB skrev:Kanske Willis-ringar? Vi använde såna i högtryckdieselmotorer, där max. cylindertryck var över 300 bar. Dom håll utan problem.
Hej ottoB låter intressant jag är intreserad av diesel motorer av värre sort där extrema cylinder tryck används kan du berätta mer om dem? vi har säker nått att lära oss av de motorerna.
berätta om foder, block, topp matreal, topplocks bultars antal och dim/cylinder, toppackningar, vevstakar, vilka tryck det är i de motorerna mm?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Nej, dom är "gamla som gatan", jag var kanske otydlig, men det är först på senare år som jag har hört att man kan köpa dom med det mått man vill ha....
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
ni som laddar +3 bar och där över hur täta är era toppackningar? tycker det värkar som om det rör sig och fiser lite än hur man gör eller är jag ute och cyklar lite nu igen?
sen om man räknar på cylinder dim 86mm sen vi drar till med säg 250 bar pik cylindertryck! sen som i mitt fall 120mm långa 7/16 unc med 12.9 kvalite dragna 110nm börjar man rent ut sagt få svikt i bultarna tro?
fördelarna imot som exempel en volvo 16v är att både cylinder väggarna är stadigare samt en topp som inte sviktar i däck plan lika mycket men bultarna är svagare som ändå större nackdel.
lätt att montera M12 men blir det bättre tro i slutändan?
mvh jens
sen om man räknar på cylinder dim 86mm sen vi drar till med säg 250 bar pik cylindertryck! sen som i mitt fall 120mm långa 7/16 unc med 12.9 kvalite dragna 110nm börjar man rent ut sagt få svikt i bultarna tro?
fördelarna imot som exempel en volvo 16v är att både cylinder väggarna är stadigare samt en topp som inte sviktar i däck plan lika mycket men bultarna är svagare som ändå större nackdel.
lätt att montera M12 men blir det bättre tro i slutändan?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Helst skulle man vilja ha 14.9 skruv, men det verkar vara svårt att få tag i. ARP´s pinnskruvar har dock fungerat bra för min del. Problemet då man sätter dit värre kvalité på skruv och drar därefter är att det i slutändan blir gängorna och materialet i blocket som ger upp.
Dom gamla hederliga O-ringarna av antingen koppar eller mässing är ju det som fungerar bäst, åtminstone har det gjort det för mig. Dom här kvävgasfyllda O-ringarna var något som jag var ute efter redan i början på 80-talet då jag läste om dom i F1 sammanhang, men då var det stört omöjligt att få tag i dom. Även den C-rings formade typen kan vara intressant eftersom den spänns ut av förbränningstrycket. Så det vore kul om någon kunde prova ut hur bra dom egentligen är, eftersom det är en fråga som jag gått och grunnat på under så många år...
Dom gamla hederliga O-ringarna av antingen koppar eller mässing är ju det som fungerar bäst, åtminstone har det gjort det för mig. Dom här kvävgasfyllda O-ringarna var något som jag var ute efter redan i början på 80-talet då jag läste om dom i F1 sammanhang, men då var det stört omöjligt att få tag i dom. Även den C-rings formade typen kan vara intressant eftersom den spänns ut av förbränningstrycket. Så det vore kul om någon kunde prova ut hur bra dom egentligen är, eftersom det är en fråga som jag gått och grunnat på under så många år...
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Vad är det för material i dom kvävgasfyllda o-ringarna?
Garage och renovering färdigt år 2...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
ja det är min erfarenhet också janne. större bultar med monster moment kan ibland orsaka ovala cylinder block och sprickor men frågan är om 12.9 eller 14.9 bultar i orginal storlek 7/16" är bättre än 12.9 M12?
kan en bra heli-coil motverka ovala cylindrar tro?
http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/ ... Teknik.pdf
en M12x1.5 måste man moment dra ca 136nm för att få lagom sträckning 7/16 unc är 108nm
sträck gräns på 7/16 12.9 är 76600nm =7808 kg
sträck gräns på M12 12.9 är 91000nm = 9276kg
kan man räkna så här?
om cylinder trycket är 250 bar borret 86mm. arian= 5808mm 58cm x 250= 14500kg= kraft som vill separera topp från block.
har man då 4 bultar per cylinder borde ju det va 7808 x4 - 14500kg = 16732 kg (17 ton) som fortfarande håller ihop toppen mot blocket? varför läcker det då
ni som är mera teoretiska hjälp mig räkna på detta
mvh jens
kan en bra heli-coil motverka ovala cylindrar tro?
http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/ ... Teknik.pdf
en M12x1.5 måste man moment dra ca 136nm för att få lagom sträckning 7/16 unc är 108nm
sträck gräns på 7/16 12.9 är 76600nm =7808 kg
sträck gräns på M12 12.9 är 91000nm = 9276kg
kan man räkna så här?
om cylinder trycket är 250 bar borret 86mm. arian= 5808mm 58cm x 250= 14500kg= kraft som vill separera topp från block.
har man då 4 bultar per cylinder borde ju det va 7808 x4 - 14500kg = 16732 kg (17 ton) som fortfarande håller ihop toppen mot blocket? varför läcker det då
ni som är mera teoretiska hjälp mig räkna på detta
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Tryck per kvmm?
Arean för bultarna att klämma ihop är större än kolven pressar på?
Arean för bultarna att klämma ihop är större än kolven pressar på?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
O-ringarna finns att få med dessa material: Mild steel, Stainless Steel 316 L /321
Inconel 600, Inconel 718 och Copper
Inconel 600, Inconel 718 och Copper
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
.
Senast redigerad av turbodart den fre feb 19, 2016 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Krüger
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?
Jens:
Bultarna börjar töjas långt innan de uppnått sträckgränsen.
Du har ett diagram en bit ned på den här sidan
http://www.viebke.nu/komposit/hallfasthet.htm
Det här medför att topplocksbultarna "fjädrar" när cylindertrycket ändras.
Bultarna börjar töjas långt innan de uppnått sträckgränsen.
Du har ett diagram en bit ned på den här sidan
http://www.viebke.nu/komposit/hallfasthet.htm
Det här medför att topplocksbultarna "fjädrar" när cylindertrycket ändras.
Micke