MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Diskussioner för erfaret folk
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

På senare år så har man tagit fram kvävgasfyllda O-ringar som förmodligen skulle fungera perfekt till O-ringat block. har tyvärr inte namnet på firman i huvudet just nu, men det går säkert att få fram... :wink: Man har ju använt denna typ av O-ringar inom F1 tidigare och då på avgassidan.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av OttoB »

Kanske Willis-ringar? Vi använde såna i högtryckdieselmotorer, där max. cylindertryck var över 300 bar. Dom håll utan problem.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

Då fick vi ett namn på dom.. :wink: Vad jag har hört så kan man måttbeställa dessa från firman ifråga.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Kadett4wd »

Om det är dessa, vilket jag tror det är så var det ju inget nytt under solen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wills_Ring
http://www.imps4ever.info/tech/engine/w ... rings.html
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

OttoB skrev:Kanske Willis-ringar? Vi använde såna i högtryckdieselmotorer, där max. cylindertryck var över 300 bar. Dom håll utan problem.

Hej ottoB låter intressant :thumbright: jag är intreserad av diesel motorer av värre sort där extrema cylinder tryck används kan du berätta mer om dem? vi har säker nått att lära oss av de motorerna.

berätta om foder, block, topp matreal, topplocks bultars antal och dim/cylinder, toppackningar, vevstakar, vilka tryck det är i de motorerna mm?

mvh jens
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

Nej, dom är "gamla som gatan", jag var kanske otydlig, men det är först på senare år som jag har hört att man kan köpa dom med det mått man vill ha.... :wink:
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av mekomaskin »

Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ni som laddar +3 bar och där över hur täta är era toppackningar? tycker det värkar som om det rör sig och fiser lite än hur man gör eller är jag ute och cyklar lite nu igen? :)

sen om man räknar på cylinder dim 86mm sen vi drar till med säg 250 bar pik cylindertryck! sen som i mitt fall 120mm långa 7/16 unc med 12.9 kvalite dragna 110nm börjar man rent ut sagt få svikt i bultarna tro?


fördelarna imot som exempel en volvo 16v är att både cylinder väggarna är stadigare samt en topp som inte sviktar i däck plan lika mycket men bultarna är svagare som ändå större nackdel.

lätt att montera M12 men blir det bättre tro i slutändan?

mvh jens
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

Helst skulle man vilja ha 14.9 skruv, men det verkar vara svårt att få tag i. ARP´s pinnskruvar har dock fungerat bra för min del. Problemet då man sätter dit värre kvalité på skruv och drar därefter är att det i slutändan blir gängorna och materialet i blocket som ger upp.

Dom gamla hederliga O-ringarna av antingen koppar eller mässing är ju det som fungerar bäst, åtminstone har det gjort det för mig. Dom här kvävgasfyllda O-ringarna var något som jag var ute efter redan i början på 80-talet då jag läste om dom i F1 sammanhang, men då var det stört omöjligt att få tag i dom. Även den C-rings formade typen kan vara intressant eftersom den spänns ut av förbränningstrycket. Så det vore kul om någon kunde prova ut hur bra dom egentligen är, eftersom det är en fråga som jag gått och grunnat på under så många år... :wink:
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Filaren »

Vad är det för material i dom kvävgasfyllda o-ringarna?
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är min erfarenhet också janne. större bultar med monster moment kan ibland orsaka ovala cylinder block och sprickor men frågan är om 12.9 eller 14.9 bultar i orginal storlek 7/16" är bättre än 12.9 M12?

kan en bra heli-coil motverka ovala cylindrar tro?


http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/ ... Teknik.pdf
en M12x1.5 måste man moment dra ca 136nm för att få lagom sträckning 7/16 unc är 108nm

sträck gräns på 7/16 12.9 är 76600nm =7808 kg
sträck gräns på M12 12.9 är 91000nm = 9276kg





kan man räkna så här?


om cylinder trycket är 250 bar borret 86mm. arian= 5808mm 58cm x 250= 14500kg= kraft som vill separera topp från block.

har man då 4 bultar per cylinder borde ju det va 7808 x4 - 14500kg = 16732 kg (17 ton) som fortfarande håller ihop toppen mot blocket? varför läcker det då :lol:

ni som är mera teoretiska hjälp mig räkna på detta :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Kadett4wd »

Tryck per kvmm?

Arean för bultarna att klämma ihop är större än kolven pressar på?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

O-ringarna finns att få med dessa material: Mild steel, Stainless Steel 316 L /321
Inconel 600, Inconel 718 och Copper
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av turbodart »

.
Senast redigerad av turbodart den fre feb 19, 2016 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Krüger
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av mekomaskin »

Jens:
Bultarna börjar töjas långt innan de uppnått sträckgränsen.
Du har ett diagram en bit ned på den här sidan
http://www.viebke.nu/komposit/hallfasthet.htm
Det här medför att topplocksbultarna "fjädrar" när cylindertrycket ändras.
Micke
Skriv svar