MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Kadett4wd »

värme.. bultarna kan 'sätta' sig i gängorna exempelvis.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite från deras hemsida...


Technical Support
What is MLS?

MLS stands for Multi-Layer Steel. MLS head gaskets are comprised of three or five layers of stainless spring steel. The outer layers are an embossed Viton coated stainless steel providing a superior seal with excellent rebound characteristics and are corrosive resistant. MLS head gaskets reduce bore distortion and withstand extreme cylinder pressures. The MLS design is also used in a superior line of exhaust manifold/header gaskets.

Can MLS head gaskets be used with motors setup with o-rings or receiver grooves around the cylinder bores?

No. MLS head gaskets require smooth, flat and true head and deck surfaces to seal. Most of the time with o-ring setups the wire and groove fall where our gasket’s combustion seal is located; therefore, the wire will hold the gasket and not allow proper compression while the receiver grooves allow combustion gases to escape.
What surface finish is required to us an MLS head gasket?

A surface finish of 50 RA (roughness average) or finer, is recommended for a proper gasket seal. Anything rougher may conflict with the gasket design.
What head bolt/stud torque do you recommend when using an MLS gasket?

When using MLS head gaskets always refer to the manufacturer of the fastener to determine accurate torque values. Appropriate torque is critical when installing new gaskets of any kind.
Why does Cometic recommend MLS gaskets to be installed dry?

Cometic Multi-Layer Steel (MLS) head gaskets go on dry because they are coated with a sealant. Each MLS head gasket is coated with a .001" thick Viton rubber that is bonded to the outer stainless steel layers. Adding an additional sealer can hinder the performance of an MLS head gasket.
Can I order head gaskets with a different thickness and/or bore size than you have in your catalog?

Yes. Call Cometic with the engine type or Cometic standard part number (search online or in our catalog) along with the bore size and thickness you would prefer and we will create your custom gasket. (800-752-9850 or 440-354-0777)
Does Cometic offer more than just head gaskets?

Absolutely! Cometic has the capabilities to make every gasket and seal needed to overhaul nearly any type of engine. We offer Rubber Molded Valve Cover Gaskets, intake, exhaust, timing cover, oil pan, rear main seals, valve stem seals, carburetor gaskets, and much more!
What is EST?

EST = Extreme Sealing Technology. EST Harley-Davidson® gasket kits contain: MLS head gaskets, steel viton coated base gaskets, Viton valve stem seals, AFM material (instead of paper), race style exhaust gaskets and one piece rocker box base gaskets. The race style exhaust gaskets will not fray into the port; while the one piece rocker box base gaskets are made from a single layer .020” embossed Viton coated steel. Because of the hi-tech components EST kits are more expensive than standard kits but provide the best seal in the business.
iadr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Ort: Canada [ not US ;) ]
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av iadr »

Like I say, I just know the same "theory" that everyone does- if the block and head grow a few thousandths(inch) warm, then cool off, your "bolt" must have more stretch than that. Also, If your initial torque puts a few thousandths(inch) stretch then the assembly of head, gasket, block- for whatever reason- works closer together by a thousandth, then you loose perhaps 30% of your clamping, right? Better that the bolt had more thousands initial stretch. But I'm telling you things we all know...?


My friend who runs this car, had "Papco" very expensive bolts (for bridge-making or space shuttle-making, who knows), and tons of headgasket problems. I sold him ARP studs, and no problems. He bought a second set just for spares or if he started street driving Volvo's again (he went to BMW) and wanted to build a street engine.
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Erland Cox »

Really cool car, did it have a B20?
Is there somewhere where I can read more about it?

Jens, lyssna på iadr och prova andra bultar.
Alla jag vet som kört 12.9 och MLS har haft läckageproblem.
Jag har sagt åt dom att köra originalpackning och bultar och då har det funkat.
Betydligt lägre cylindertryck än dig men tydligen dålig clamping i bultarna.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har maila cometic för att få hjälp så vi hör vad de säger. mycket troligt de säger samma sak men lite konstigt att de inte skriver det på sin sida direkt att man måste ha custom bultar.

iadr hur mycket drar man dina arp bultar och är det nån midja på dem? hur mycket sträcker de på angivet moment tro?

tack igen för alla ideer. frän P1800 :thumbright: berätta mer om den!

mvh jens
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

Vad är det för fel på gamla hederliga nedfrästa O-ringar av mässing eller koppar, har fungerat för mig i alla år utan några problem med läckage, det är snarare tvärtom... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle vilja ge cometic en ärlig chans många får dem att fungera bra på modärnare motorer. de är enkla att montera också då de inte behöver en massa special fräsnigar mm.

på en tävlings motor så vill man helst ha så lite special som man klarar sig med så delen inte är oersätlig om nått går sönder.

kadetten tyckte din fråga va lite fräckt ställd omformulera den gärna lite. jag tror toppackningarna hadde det väldigt tufft på den tiden så vad som fungerade då fungerar nog fortfarande bra. mins själv hur det va i början av -90 talet då jag började med B20 turbo :)

janne har du nån erfarenhet av volvos egna MLmetall + aspets :) ? fick tag i en sån törs man testa? eller hör den hemma på museum mer :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Kadett4wd »

Då missförstod du den.
Det var en fråga rakt ut för att lätt kunna avgöra vad som funkar eller ej.

Jag undrade hur mycket effekt Janne hade som mest med sin B20 då jag aldrig sett nån siffra eller nån prestandauppgift.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

den va ju alldrig bromsad eller körd på strippen med nån tid det vet vi alla, vi behöver inte retas om det nå mer :lol:

du har inte kvar insprut B20 grejorna janne? jag skulle kunna sponsra med 2-3 dagar i dynon för att få se vad den kunde och för att lära mig mer om vår favorit volvo motor :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Kadett4wd »

jag visste inte.
jag visste det var dåligt med info, men inte att det var 100% fritt från 'data'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

Den slutliga effekten låg på ++500Hp... :lol:

Jag körde från start med O-ringat block och Elring packning som endast tätade runt vattenkanalerna. denna typ av tätningssystem var så pass tätt och driftsäkert så att det aldrig gav upp även om man lyckades smälta flera kolvar vid ett och samma tillfälle. Jag provade även alla dåtidens packningar utan att dessa höll måttet, dom blev som en typ av övertrycksventil då motorn spikade, vilket i och för sig räddade kolvarna. Men packningarna kunde även ge sig av för enbart övertrycket. Problemet med "vanlig" typ av topp packning är att det blir för få punkter som klämmer fast den mot blocket, idealet vore sex skruvar så att man fick jämn fördelning över ytan. På en del F1 motorer har man satt topplocksskruvarna i vinkel ner mot blocket just för att toppen inte ska kunna resa sig under hård belastning. Det finns en hel del SAE rapporter som just tar upp problemen med topp packningar där man via FEM analys visar hur klämkraften varierar över deckplanet.

En packning som jag blev imponerad av då jag höll på med BMW hette Astadur från Götze. Den var vakuumförpackad och skulle monteras direkt efter att man brutit förpackningen. Den blev som Bakelit då den härdat och gick att återmontera flera gånger utan att den tog stryk, helt sanslös packning... :lol:
Bilia tog hem denna typ av packning till B23, men någon idiot på företaget fick för sig att plocka dom ur sin förpackning och sedan hänga upp dom på krok i butiken. Det gick som det gick, man fick en massa reklamationer på halsen, varvid man sedan slutade att sälja denna typ av packning. Astadur var speciellt framtagen för att passa mellan gjutjärnsblock och aluminiumtoppar.

Man har åsett en hel del vad gäller olika typer av packningslösningar. En har man tagit direkt ifrån Topfuel, där man försökt använda vattenutskurna kopparpackningar vars tätning var avhängig på att man fick till i deckplanet spår för nedförsänkta pianotrådar, som tätning mot vattenkanalerna använde man sprayklister av koppar. Absolut ingen höjdare om man ska åka på gatan eller någon längre sträcka. Första gången jag såg detta göras var i början av 70-talet då min dåvarande jobbarpolare stod och gjorde dessa jobb åt dåtidens samlade kår av dragracefolk. Då lade man två spår på vardera sida dvs två spår i toppen och två spår på deckplanet. Dessa två spår måste lina upp exakt mot varandra. Tanken var att få till en labyrinttätning där två av spåren försågs med pianotråd och dom andra två fick kopparpackningen nedklämd i sig dvs. långt mer avancerat än vad dagen ungdomar brukar åka med.
Senast redigerad av JLundin den tor jul 02, 2015 6:18 am, redigerad totalt 2 gång.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av fugazi »

JLundin skrev:På en del F1 motorer har man satt topplocksskruvarna i vinkel ner mot blocket just för att toppen inte ska kunna resa sig under hård belastning.
Har för mig att "Triuph-motorn" (1709cc) som SAAB använde i 99:orna till att börja med också hade vinklade (och raka) bultar i toppen?
(Hade en sån från -69 som skar en gång....)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av JLundin »

Jodå, dom var en ren styggelse att få bort då vattenkanalen korroderat hål in i förbränningsrummet och samtidigt fyllt dragbultshålen med gegga.... :lol: Då var det koben, slägga och vinkelslip som gällde för att få bort toppen.. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej fick svar från cometic nu och de tyckte det va för få topplocks bultar! skulle inte fungera med de laddtryck jag kör. ska skicka mer bilder dock så de fick se vart det läckte.

mvh jens
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

är det inte volvo topparna som kan röra sig..typ flyta...? vet en som stifta toppen.
Skriv svar