Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 21, 2018 9:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: oljesystem!
InläggPostat: mån jun 29, 2015 8:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Inlägg: 71
Tjena!

Detta har nog diskuterats förrut men jag hoppades att jag kunde få lite bra svar angående lager spel när det handlar om en motor med kanske 300-1000HK

Läste runt lite här och några tyckte att man skulle köra med runt 6-7/100mm i lagerspel på både vev och ram lager , stämmer detta?, vill man ha lösare lager spel om man bygger en motor med kanske 250-300HK jämfört med en motor med 1000HK?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljesystem!
InläggPostat: tis jun 30, 2015 10:06 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Bjurholm
Tvärtom

_________________
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljesystem!
InläggPostat: tis jun 30, 2015 10:56 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
det beror på många saker du kan börja med att lägga upp så mycket info om din motor, använings område och vad du kör för olja mm så har vi en början att klura på vad du ska ha för spel.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljesystem!
InläggPostat: tis jun 30, 2015 11:34 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Inlägg: 71
Ja det är inte till en motor dom jag ska bygga nu
Men det ska hända i framtiden

Tänkte köra 2.5l vev h profil smidda kolvar
Portad planad topplock större ventiler annan kam
Kommer troligtvis varva ganska mycket men jag kommer också köra normalt med den också


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljesystem!
InläggPostat: tis jun 30, 2015 12:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
det GÅR att gå en annan väg, men eftersom den kräver massvis med ras och utvecklingskostnader så blir det drygt.
Kolla Nascars lagerspel, de kör skittajt numera.
och väldigt låg viscocitet på oljan för att kunna pumpa in den snabbt för att kyla.
Med mindre spel är lagertapp och lager väldigt nära varandra i dimension så de har ökat lagerbärigheten 'åt andra hållet' istället, istället för att bredda lagret för att öka ytan kör de smalare och tajtare och får stor yta ändå.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljesystem!
InläggPostat: tis jun 30, 2015 2:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Inlägg: 71
Jo det är sant
Jag visste bara om det är skitsamma att ha tajtare eller lösare
Är det ena bättre än det andra eller är det skitsamma?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010