Sida 1 av 1

oljesystem!

Postat: mån jun 29, 2015 8:49 pm
av Jonathan Eriksson
Tjena!

Detta har nog diskuterats förrut men jag hoppades att jag kunde få lite bra svar angående lager spel när det handlar om en motor med kanske 300-1000HK

Läste runt lite här och några tyckte att man skulle köra med runt 6-7/100mm i lagerspel på både vev och ram lager , stämmer detta?, vill man ha lösare lager spel om man bygger en motor med kanske 250-300HK jämfört med en motor med 1000HK?

Re: oljesystem!

Postat: tis jun 30, 2015 10:06 am
av Patrik E
Tvärtom

Re: oljesystem!

Postat: tis jun 30, 2015 10:56 am
av Jens Gustavsson
det beror på många saker du kan börja med att lägga upp så mycket info om din motor, använings område och vad du kör för olja mm så har vi en början att klura på vad du ska ha för spel.

mvh jens

Re: oljesystem!

Postat: tis jun 30, 2015 11:34 am
av Jonathan Eriksson
Ja det är inte till en motor dom jag ska bygga nu
Men det ska hända i framtiden

Tänkte köra 2.5l vev h profil smidda kolvar
Portad planad topplock större ventiler annan kam
Kommer troligtvis varva ganska mycket men jag kommer också köra normalt med den också

Re: oljesystem!

Postat: tis jun 30, 2015 12:11 pm
av Kadett4wd
det GÅR att gå en annan väg, men eftersom den kräver massvis med ras och utvecklingskostnader så blir det drygt.
Kolla Nascars lagerspel, de kör skittajt numera.
och väldigt låg viscocitet på oljan för att kunna pumpa in den snabbt för att kyla.
Med mindre spel är lagertapp och lager väldigt nära varandra i dimension så de har ökat lagerbärigheten 'åt andra hållet' istället, istället för att bredda lagret för att öka ytan kör de smalare och tajtare och får stor yta ändå.

Re: oljesystem!

Postat: tis jun 30, 2015 2:21 pm
av Jonathan Eriksson
Jo det är sant
Jag visste bara om det är skitsamma att ha tajtare eller lösare
Är det ena bättre än det andra eller är det skitsamma?