Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 04, 2017 8:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 176
Ort: Lycksele
Ursäkta ot,

" Commodore motorrum 1980 eller 1981, ingen lek att få alla sex rören exakt lika långa och med tanke på att en startmotor OCH styrsnäcka sitter i vägen. De som såg denna bil i aktion minns utan tvekan sången från bilen/motorn då den låg på 9000 rpm i slutet av strippen. Vill minnas att bästa tiden var mitten 11 or och 200 kmh på kvartsilen".

Hade med mig en kompis som är musiker på en dragracingtävling där både Ingvar och Ulf deltog med sina bilar, hans kommentar om Commodoren var;" Det här begriper jag inte så mycket av, men det där, det är musik"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 9:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Just med Comodoren kan jag säga att detta med att ha avstämda rör och "rätt" kollektorstorlek är hela skillnaden på både ljudet och motoreffekten, det såg man tydligt i bromsbänken då man testade nått som inte var bra. Vi grejade mycket med grenrören och naturligtvis en massa andra saker också men det jag minns främst var skillnaden i effekt då vi "hittade" rätt längd på primärrör och kollektorstorlek, då krävdes plötsligt en större ändring av bestyckningen i förgasarna. Med dagens mått blev ändå effekten inte nått att skryta med men 313 Hk hostade 3 liters sexan ur sig, min 2 liters fyra hade 210 Hk, men som sagt det var 1980 och då var det uppseendeväckande effekter. Båda motorerna var identiska invändigt, samma kolvar ventiler, kam vippor ja allt som rörde sig. Som en tidigare skribent skrev fanns nog en hel del mer att hämta ur dessa motorer om man haft kvar dem idag, med bättre kammar och rullvippor istället för de släpskovippor som användes och begränsade kamprofilerna och till det insprutning/tändning av modernt snitt. Ulf Renberg är en noggrann person så just grenröret vi bromsade med var justerbart lite överallt. Att få Enem att beräkna en kamprofil kostade 1980 cirka 6000 kronor plus master och kamämne, en affär på 10 000 då vilket motsvarar mer än 30 000 nu så att utveckla kammar var inget vi kunde syssla utan fick lov att använda redan framtagna kamprofiler, en sådan kam kostade 3000 Kronor per styck, såg detta på en gammal faktura. De färdiga måtten på grenrören till sexan stämde väl överens med informationen från Opel men för Ulfs del blev kollektorvolymen större motsvarande skillnaden i motorvolym jämfört med min motor som var på 2 liter. Ulf hade dessutom större megafon och mycket trevligare ljud än från min bil... Fredrik Tiger körde rallycross med en Bmw M3 och den bilen lät liknande denna commodore sexa men i dragracing fick man ha raka rör och då låter det ännu bättre :hihi:
Ska rota mer i fotohögen kanske jag hittar mer bilder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 10:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 400
Ort: Jönköping
Jürg Bächi kör historisk racing med en Commdore A med crossflow sexa, visserligen med Kugelfisher insprutning. Tror den har runt 300 hk.
Jag hade det stora nöjet att se och höra honom köra bilen på Anderstorp för några år sedan, kan ha varit 2007-2008 kanske.

Ett klipp från Nürburgring för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=CzUXFPGqKDE

Jag vet inte om han tävlar fortfarande, håller inte så bra koll på startfälten i historisk racing längre.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 12:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 10:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
300hästar med en gjutjärnssexa som den i Commondoren är respektfullt även idag.
Jag gjorde en 2 liters historisk racing för nåt år sen med Weber 50:or och den gav 210 hästar ungefär.
Finns inget roligare än folk som gör grejer själva med lite udda grejer.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wille91_ och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010