Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 4:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 04, 2017 8:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 177
Ort: Lycksele
Ursäkta ot,

" Commodore motorrum 1980 eller 1981, ingen lek att få alla sex rören exakt lika långa och med tanke på att en startmotor OCH styrsnäcka sitter i vägen. De som såg denna bil i aktion minns utan tvekan sången från bilen/motorn då den låg på 9000 rpm i slutet av strippen. Vill minnas att bästa tiden var mitten 11 or och 200 kmh på kvartsilen".

Hade med mig en kompis som är musiker på en dragracingtävling där både Ingvar och Ulf deltog med sina bilar, hans kommentar om Commodoren var;" Det här begriper jag inte så mycket av, men det där, det är musik"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 9:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Just med Comodoren kan jag säga att detta med att ha avstämda rör och "rätt" kollektorstorlek är hela skillnaden på både ljudet och motoreffekten, det såg man tydligt i bromsbänken då man testade nått som inte var bra. Vi grejade mycket med grenrören och naturligtvis en massa andra saker också men det jag minns främst var skillnaden i effekt då vi "hittade" rätt längd på primärrör och kollektorstorlek, då krävdes plötsligt en större ändring av bestyckningen i förgasarna. Med dagens mått blev ändå effekten inte nått att skryta med men 313 Hk hostade 3 liters sexan ur sig, min 2 liters fyra hade 210 Hk, men som sagt det var 1980 och då var det uppseendeväckande effekter. Båda motorerna var identiska invändigt, samma kolvar ventiler, kam vippor ja allt som rörde sig. Som en tidigare skribent skrev fanns nog en hel del mer att hämta ur dessa motorer om man haft kvar dem idag, med bättre kammar och rullvippor istället för de släpskovippor som användes och begränsade kamprofilerna och till det insprutning/tändning av modernt snitt. Ulf Renberg är en noggrann person så just grenröret vi bromsade med var justerbart lite överallt. Att få Enem att beräkna en kamprofil kostade 1980 cirka 6000 kronor plus master och kamämne, en affär på 10 000 då vilket motsvarar mer än 30 000 nu så att utveckla kammar var inget vi kunde syssla utan fick lov att använda redan framtagna kamprofiler, en sådan kam kostade 3000 Kronor per styck, såg detta på en gammal faktura. De färdiga måtten på grenrören till sexan stämde väl överens med informationen från Opel men för Ulfs del blev kollektorvolymen större motsvarande skillnaden i motorvolym jämfört med min motor som var på 2 liter. Ulf hade dessutom större megafon och mycket trevligare ljud än från min bil... Fredrik Tiger körde rallycross med en Bmw M3 och den bilen lät liknande denna commodore sexa men i dragracing fick man ha raka rör och då låter det ännu bättre :hihi:
Ska rota mer i fotohögen kanske jag hittar mer bilder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 10:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 403
Ort: Jönköping
Jürg Bächi kör historisk racing med en Commdore A med crossflow sexa, visserligen med Kugelfisher insprutning. Tror den har runt 300 hk.
Jag hade det stora nöjet att se och höra honom köra bilen på Anderstorp för några år sedan, kan ha varit 2007-2008 kanske.

Ett klipp från Nürburgring för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=CzUXFPGqKDE

Jag vet inte om han tävlar fortfarande, håller inte så bra koll på startfälten i historisk racing längre.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 12:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 10:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
300hästar med en gjutjärnssexa som den i Commondoren är respektfullt även idag.
Jag gjorde en 2 liters historisk racing för nåt år sen med Weber 50:or och den gav 210 hästar ungefär.
Finns inget roligare än folk som gör grejer själva med lite udda grejer.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 22, 2017 4:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Inlägg: 214
Ort: Halmstad
Vill väcka lite liv i denna tråd för ska bygga ett grenrör till min b23 lustgasmotor.
Motor spec:
531 topp 236cfm in 167cfm ut 16mm lyft 311 duration 106 nock
2364cc
12,5 komp
50mm spjällhus
Profogger 100 hk

Vad har ni för rekommendation till denna motorsetup?

_________________
13,72s 142km/h
https://www.facebook.com/BrRobbansvenss ... ragracing/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 27, 2017 9:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Hej jag körde 1 3/4 tums rör från toppen 4-2-1 med våran B230 gas motor utan att ha några vetenskapliga belägg för det men det funkade bra..
Det skulle funka lika bra med 4-1 också med tanke på att man åker på så höga varv så mellan och låg register spelar ingen större roll.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 28, 2017 2:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Pacman skrev:
Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P


Sorry för lite OT.
Här kan man snacka om sång. BMW M1 med en NASCAR motor. Får ha ägg under pedalen i början, men den spinner loss ändå ett par gånger, och det låter som han frivarvar. När han fått lite temp i däcken, så han kan gasa lite, då är det musik som kommer ur motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=HNW6n2kEMbo

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010