Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Diskussioner för erfaret folk
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av Kjelle »

Ursäkta ot,

" Commodore motorrum 1980 eller 1981, ingen lek att få alla sex rören exakt lika långa och med tanke på att en startmotor OCH styrsnäcka sitter i vägen. De som såg denna bil i aktion minns utan tvekan sången från bilen/motorn då den låg på 9000 rpm i slutet av strippen. Vill minnas att bästa tiden var mitten 11 or och 200 kmh på kvartsilen".

Hade med mig en kompis som är musiker på en dragracingtävling där både Ingvar och Ulf deltog med sina bilar, hans kommentar om Commodoren var;" Det här begriper jag inte så mycket av, men det där, det är musik"
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av ingvar »

Just med Comodoren kan jag säga att detta med att ha avstämda rör och "rätt" kollektorstorlek är hela skillnaden på både ljudet och motoreffekten, det såg man tydligt i bromsbänken då man testade nått som inte var bra. Vi grejade mycket med grenrören och naturligtvis en massa andra saker också men det jag minns främst var skillnaden i effekt då vi "hittade" rätt längd på primärrör och kollektorstorlek, då krävdes plötsligt en större ändring av bestyckningen i förgasarna. Med dagens mått blev ändå effekten inte nått att skryta med men 313 Hk hostade 3 liters sexan ur sig, min 2 liters fyra hade 210 Hk, men som sagt det var 1980 och då var det uppseendeväckande effekter. Båda motorerna var identiska invändigt, samma kolvar ventiler, kam vippor ja allt som rörde sig. Som en tidigare skribent skrev fanns nog en hel del mer att hämta ur dessa motorer om man haft kvar dem idag, med bättre kammar och rullvippor istället för de släpskovippor som användes och begränsade kamprofilerna och till det insprutning/tändning av modernt snitt. Ulf Renberg är en noggrann person så just grenröret vi bromsade med var justerbart lite överallt. Att få Enem att beräkna en kamprofil kostade 1980 cirka 6000 kronor plus master och kamämne, en affär på 10 000 då vilket motsvarar mer än 30 000 nu så att utveckla kammar var inget vi kunde syssla utan fick lov att använda redan framtagna kamprofiler, en sådan kam kostade 3000 Kronor per styck, såg detta på en gammal faktura. De färdiga måtten på grenrören till sexan stämde väl överens med informationen från Opel men för Ulfs del blev kollektorvolymen större motsvarande skillnaden i motorvolym jämfört med min motor som var på 2 liter. Ulf hade dessutom större megafon och mycket trevligare ljud än från min bil... Fredrik Tiger körde rallycross med en Bmw M3 och den bilen lät liknande denna commodore sexa men i dragracing fick man ha raka rör och då låter det ännu bättre :hihi:
Ska rota mer i fotohögen kanske jag hittar mer bilder.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jürg Bächi kör historisk racing med en Commdore A med crossflow sexa, visserligen med Kugelfisher insprutning. Tror den har runt 300 hk.
Jag hade det stora nöjet att se och höra honom köra bilen på Anderstorp för några år sedan, kan ha varit 2007-2008 kanske.

Ett klipp från Nürburgring för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=CzUXFPGqKDE

Jag vet inte om han tävlar fortfarande, håller inte så bra koll på startfälten i historisk racing längre.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av Pacman »

Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av Erland Cox »

300hästar med en gjutjärnssexa som den i Commondoren är respektfullt även idag.
Jag gjorde en 2 liters historisk racing för nåt år sen med Weber 50:or och den gav 210 hästar ungefär.
Finns inget roligare än folk som gör grejer själva med lite udda grejer.

Erland
munken940
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: tis jan 11, 2011 5:58 pm
Ort: Halmstad

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av munken940 »

Vill väcka lite liv i denna tråd för ska bygga ett grenrör till min b23 lustgasmotor.
Motor spec:
531 topp 236cfm in 167cfm ut 16mm lyft 311 duration 106 nock
2364cc
12,5 komp
50mm spjällhus
Profogger 100 hk

Vad har ni för rekommendation till denna motorsetup?
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av p.hedman »

Hej jag körde 1 3/4 tums rör från toppen 4-2-1 med våran B230 gas motor utan att ha några vetenskapliga belägg för det men det funkade bra..
Det skulle funka lika bra med 4-1 också med tanke på att man åker på så höga varv så mellan och låg register spelar ingen större roll.
/ Peter
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Pacman skrev:Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P
Sorry för lite OT.
Här kan man snacka om sång. BMW M1 med en NASCAR motor. Får ha ägg under pedalen i början, men den spinner loss ändå ett par gånger, och det låter som han frivarvar. När han fått lite temp i däcken, så han kan gasa lite, då är det musik som kommer ur motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=HNW6n2kEMbo
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar