Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 4:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 30, 2015 10:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 809
Ort: bjursås
Har för mig att vi diskuterat denna sak förut men kan ej hitta det.
Om jag nu ska bygga "headers" till en B230 och är efter ett register mellan 4500 och 8000 rpm ska jag gå 4-1 lång rör som "jänkarna gör eller som rally nissarna gör 4-2-1 ?
AMG säljer long tube headers (4-1) till deras AMG bilar som dom plockar mer hk ur , rally nissarna åker 4-2-1 .
Har åkt 4-2-1 på min motor förut men funderar på att bygga 4-1 nu i stället, ska till lägga att bilen endast ska gå på dragrace och 5vxl låda.
Har ni några ideer om det.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 10:54 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
jag tror ändå på 4-2-1 rör på en fyra där pulserna kommer i rätt ordning. på en v8 blir det helt andra förutsättningar men även där kör mång hi tech team 4-2-1 i nascar mm nuförtiden och de går på väldigt smalt register.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 11:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ett välavstämt 4-1 har inte stora förluster mot ett 'köpes' 4-2-1
formel 1 180 graders vev och 4-1.. det borde säga vad som är effektivast.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 12:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 809
Ort: bjursås
Anledningen varför jag vill få en annan åsikt är för när man tittar på USA race bilar så ser man aldrig 4-2-1 rör och även på Pinto motorer åker dom 4-1 se länkar.
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /make/ford
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /make/ford
http://s74.photobucket.com/user/Checraf ... 9.jpg.html
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ ... f92792.jpg
http://www.r2cperformance.com/assets/1/ ... 5%20b1.JPG
Alla dom här åker 4-1, och på -80 talet när jag började åka trimmad B20 köpte jag en rallycross motor med just 4-1 och den gick riktigt bra så därför "tror" jag att ett 4-1 rör skulle göra sig bättre än ett 4-2-1 rör just för dragracing , rätta mig om jag har fel.
Förklara gärna om jag tänker fel.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 12:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
såg att i ett av länkarna där man alldrig ser 4-2-1 så ser jag ett 4-2-1 :hihi: http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ ... f92792.jpg

jag har provat några 4-1 i dynon och hitills har de inte gett mer toppeffekt i bästa fall samma men med sämre register över ett brett område.

jag skulle räkna på ett 4-2-1 liknade det i bilden som du trodde va ett 4-1 det är mer gjort för toppeffekt.

berätta alla data på motorn så kan vi se vad vi kan rekomendera. du kan prova att ringa mig. portar i dag men ibland hör jag telefonen.

mvh jens

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 1:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 809
Ort: bjursås
Fan Jens du ser då allt ...:) det såg jag inte , ok det bekräftar ju din teori lite grann..
Motorn känner du ju igen (Escortens) men lite justerad.
Data:
2,350 cc (97mm borr std slag)
46/38 ventiler lätt portat mest till jämnat
kam 12,8 mm i lyft 310gr dur och 106 eller 108 i loob sep.
SRP kolvar 180grams
40mm Hayabusa spjällhus ca 250mm från ventil till spjäll
DTA sprut (ja ett data sprut)... :) ööööö..
5vxl Bmw låda
890 kg bil
4,33 utv


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 1:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Kompisens JG´s gamle kadett GSI som han körde på strippen med för några år sedan hade först ett Kitcar rör 4-2-1 med korta sekundärer, som på bilden.
Erland räknade sedan fram ett 4-1 och prestandan höjdes en hel del.

Ett riktigt steppat 4-1 tunat i bromsbänk med snygg mergekollektor samt tunad megafon vill jag tro är outstandning iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=Ie7pbJSnEdQ

Bild

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 2:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 809
Ort: bjursås
En mergekollektor vad är det och hur funkar den mot en vanlig kollektor?
Och att steppa ett grenrör har jag aldrig prova mig på.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 30, 2015 9:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Ska du köra dragracing så är 4-1 svårslaget.
Men vill man ha brett register så är det 4-2-1 som gäller.
JG:s rör var Pipemaxberäknat.
Steppat är när man börjar med ett mindre rör ut från toppen och stegar upp i storlek på vägen mot kollektorn.
Mergekollektor är när man går ihop efter de fyra rören och sen går upp som på bilden ovan.
Surfa runt lite på denna sidan och kolla: http://www.burnsstainless.com/

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 12:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 809
Ort: bjursås
Tack för all hjälp .
Har lite att fundera på nu.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 2:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
p.hedman skrev:
Har för mig att vi diskuterat denna sak förut men kan ej hitta det.
Om jag nu ska bygga "headers" till en B230 och är efter ett register mellan 4500 och 8000 rpm s
/ Peter


men om man inte har en liberty så är det ju ett väldigt brätt register som behövs?

om det ska va effekt på ett så brett område så är det samma ungefär som en rallycross motor.

vad har du för steg på lådan, bak utväxling och höjd och brädd på sliksen?

sen skulle det va kul om nån som bromsat mycket B230 8v har mätt mer effekt i verkligheten med ett 4-1 än ett optimalt ganska grovt 4-2-1 rör som är lite kortat för mer varv? jag tror att teori nissarna tror mer än vad de testat :lol:

tror att man inte ska jämföra F1 motorer och värsta sortens 4v motorer med en gammal volvo 8v på 90 liter hk.


mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 4:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Du kanske ska fundera en dag igen innan du svarar.
ottomotor som ottomotor.
och bilden jag postade är bild på ett hondarör.
hur många liberty fwd finns det till dem?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 5:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Har det inte lite med varvtal att göra? En motor som varvar 7-8000 verkar sällan ha 4-1

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 01, 2015 5:51 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
jo jag tror det har med varvet att göra med. jag baserar det jag på dyno tester. den dag jag hittar ett 4-1 system som ger mer effekt än ett bra 4-2-1 på en gammal lågvarvis 8v så ska jag erkänna att jag haft fel.

sen om vi snackar en gammal M45? så har nog hondor och gsi växelådor mycket bättre stegning original.

jag vill inte låta allt för självsäker men har nån lyckats bättre med ett 4-1 och har bevis på det med en sån här motor så ska jag lystna noga och lära mig och erkänna att jag haft fel.

vi byggde ett sugmotor 4-1 till kjells isracer med tätstegad låda men vart tillbaka till ett kortat timo steg 4 4-2-1 rör efter vi testat oss fram ca en veckas tid i dynon. inte lika fint som det över på bild med steppat och så (får ej ha raka rör så magafon fungerar inte där).

ca 750mm långt och 42.3mm invändig din och 3" colektor enligt pipemax 7300rpm eller nått sånt.



mvh jens

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 02, 2015 7:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 809
Ort: bjursås
Jag har kollat vad lådan har för utväxling och den har :
1:a växeln 4.21, 2:a växeln 2.49, 3:e växeln 1.67, 4:e växeln 1:24, 5:e växeln 1:1 , tur att motorn är så stark så jag tror att den klarar övergången bra mellan 1an och 2an men kan då åka med lite högre däck i stället.
1an och 5an är lika på BMWn och M45an fast du får en växel till på slutet , där jag behöver den som mest.
Körde BMW lådan i Quater JR mot gamla M45an och om man ej tar med växlingarna så "ska" man kunna åka ca 2 tiondelar fortare med 5 vxl mot 4.
Utv i bakaxeln blir en 4,30 (mot 3,54)och däcken ca 26-27" (mot 23") höga och 8-9" breda kanske skulle det ev funka med 28-30" tum höga också.
Det roliga är att för att få till att Quater skulle räkna "rätt" så fick jag ändra från 8 tum till 11 tum bredd på bak däcken innan det stämde med dom tiderna jag hade åkt.
Med den riktiga bredden (8") så skulle jag åka mitten 15 sekunder.
Målet nu är att bilen ska kunna prestera 10or på 402m och en slutfart på ca 200 km/t...(eller mer)
Om det blir 4-2-1 eller 4-1 får vi se när jag ska till och bygga röret , det blir ett fenderwell headers då det är för trångt mellan ram och motor, tittade lite i går och det är ev lite svårt att få till ett 4-2-1 för i så fall vill jag ha mkt långa primär rör som på bilden men som sagt ej helt 100 på vad det blir än ska göra en liten beräkning också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010