Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 05, 2015 7:48 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Man kan visst köra megafon med avgassystem.
Det är bara att göra en motkon.
Jag har gjort motkon med ett 1cm långt 2,5" rör i slutet och kör 3" rör utanför det.
Då har megafonen konat från 2,25" till 3,25".
Ett 4:1 är väldigt känsligt för att man gör rätt kollektor till det.
En 3,5" kannisterkollektor som konar ner till 2,5" fungerar lika illa som en 3" kollektor på ett 4-2-1 rör.
Det satt faktiskt ett fult 4-1 rör på min ban 240 när jag köpte den.
Jag bytte det mot ett KG 4 rör och hoppades känna stor skillnad men den gången märkte jag inget.
Vi har dock med fel kollektor på 4-1 rör till B20 tappat 6 hästar på mellanregistret utan att vinna något på topp.
Jag har tyvärr inte jämfört med det som jag har mergekollektor med megafon och motkon på som sitter på min gula 142:a.
Jag märkte dock att det röret tappade lågvarvseffekt mot 4-2-1 röret som satt där innan.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 05, 2015 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ett riktigt steppat 4-1 rör bygger man inte perfekt på 1a försöket.
man kan få ledtrådar i program. Men ändå en bit kvar till perfekt.
krävs åtskilliga timmars testande.
det är i stort sett lika klurigt som att bygga den perfekta pipan till 2takt.
jag kapade och mixtrade en hel sommar och fann både effekt och kunskap.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 05, 2015 9:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
OjOjOj !!! ni vill nog inte se mitt rör som jag hade på Escorten ett 4-2-1 som gick till ett 3" avgas system och sen upp slitsat i över kant så jag kunde vinkla in det närmare motorn.
Och det är därför jag vill byta ut det...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 05, 2015 9:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Va bara tvungen att ta en bild på mitt rör..
Bild
Och sedan ser ni det fruktade 4-1 röret som snart ska på Escorten och den fruktade 1600 Crossflow motorn.
Hur tor ni det lilla röret är avstämt hi hi..
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 1:23 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det övre röret ser helt OK ut om det bara har en avstämd bit med 2,5" på kollektorn.
Kent röret ser inget vidare ut men är nog mycket bättre än original gjutjärn.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 7:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det här med kollektorer behöver ni öva på iaf då ni tillverkar rör :)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 8:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
p hedman vad är det för mått på dit rör? 3" tappar mycket i vrid under ca 5500 skulle jag gissa. 2.5 tum ca 1 m långt är nog bättre. vad är prim dim och sek dim och total längden?

hur mycket gas ska du ladd ungefär?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 11:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Hi Hi nu sitter jag och skrattar , inte åt er men åt mig själv...
Ni sitter och får fram fina beräkningar längder osv och ni vet till 100% vad ni pratar om medan jag försöker förstå det där med 1a pulsen mm.
Sen lägger jag upp en bild på mitt "rör" då får väl ni hicka och sätter i fel strupe..
Ja ja jag ska försöka få till ett bättre rör till PVn och det var därför jag startade denna tråd.
Men ni ska veta att det va helvetiskt trångt i och under Escorten fick knappt dit fingrarna när jag skulle meka och därför ser det ut som det gör.
Jens dimensionen på mitt rör är primär diam 44mm längd 250mm , sekundär diam 50mm och längd 470mm , hmm kolektor 3" och 75mm lång.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 12:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
helt fel är det ju inte men långt ifrån optimalt skulle jag tro från mina erfarenheter. du har nog för tunt sek rör och för grovt slut rör så det blir fel på alla varv lite :)

skulle tro att 44-54-2.5" är bra grund mått på ytter dim sen skulle jag hellre tro längderna ska va 40cm sen 35cm sen ca 100cm 2.5" sen upp till 3"

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 2:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nu har jag stdkammar i min merca.
men ifjol då jag hade kompressorn monterad så hade jag högre slutfart på 402 (gps) än de som hade liknande setup.
Med skillnaden att de överdrivit rördimensionen på piporna.

En välavstämd kollektor förlänger tidsenheten som jag enkelt kallar det, tidsenheten då negativa tryckpulsen når ventilerna.
mao grenröret funkar över ett större varvtalsspann än ett med dålig kollektor.

Ge kollektorn samma tankeenergi som ni ger era insugskanaler i flödesbänken så ska ni se på fan ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 3:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag har kört ett stort antal grenrör i bromsbänken i hundratals timmar så man börjar se rätt bra vad som fungerar eller inte på dessa motorer iallafall. är det en rak sexa i din bil? har du provat några 6-2-1 rör i den? men samtidigt utan vass kam så blir det inte samma sak. blir som att bygga värsta pipan i en 2T sen sätta den på en standard sach moppe.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 06, 2015 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jorå jag är medveten om det.
Det är v8 i min.

Jag vet mycket väl att man måste ha lite fräna tider för att dra nytta av negativa pulsen vid overlap.
men jag ville belysa att ofta går många upp i dimension i tron det ger en snabbare maskin.
Testa bygg ett RIKTIGT fint grenrör och återkom sedan.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 07, 2015 1:28 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Jag har byggt ganska trånga rör och dom har fungerat väldigt bra.
På en Honda S2000 så ersatte vi ett grovt 4-2-1 rör med ett 4-1 med merge , megafon och motkon.
Vid 2000 varv nånting så var det 70 hästars skillnad på nåt varv.
Det röret var bättre på nästan alla varv, i medel över 10 hästar.
Men det var ett steppat rör i 3 steg så det var ganska mycket mer kärlek nedlagt än på 4-2-1 röret.
Till dragracing ser jag ingen mening med 4-2-1 rör ens med originallåda.
Varvet droppar väl aldrig mer än 2000 varv ändå?
Men till bana eller rally där man ska dra ut ur en kurva kanske från mer än 2500 varv under max effekt
hade jag valt ett 4-2-1 rör.
Samtidigt tror jag inte att skillnaden är enorm om man brukar allvar med båda rören.
Det finns nog mer att hämta på kollektorlängd och ljuddämparplacering än på röret själv om det bara är i närheten av rätt.
För grov kollektor dödar allt mellanregister, det gör så stor skillnad att det känns vid provkörning.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 07, 2015 9:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ett bra exempel där Erland.
nu skulle väl trådstartaren köra just dragracing så 4-2-1 anser jag uteslutet.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 07, 2015 11:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
grova 4-2-1 rör ger mer toppeffekt 9 gånger av 10 i dynon men beror på hur man vill ha registret men ett 4-2-1 för strippen så kan man köra rätt grova rör. har sett 2.4L Rc med bra toppeffekt med 44-58-70 rör men ger inte bästa Rc registret men hadde fungerat bra på strippen.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010