Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 16, 2017 10:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 07, 2015 12:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Som jag har haft det sedan förut i Escorten utan att ha några belägg för det så har starter på 4500-5000rpm och växling på 7200-7500 rpm funkat bäst.
Att jag över dragit kammen något pga den glesa 4-växlade lådan så ett register mellan 4500-7000 TROR jag är det bästa UTAN ha bromsat den med nya kammen.
Det måste nog till en bromsning med sprutet , men det är då bäst att ha så mycket kött på bena som möjligt så man är så nära man kan i utgångs punkt vid bromsningen.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 08, 2015 11:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Utifrån egen erfarenhet är 4 - 1 och 6 - 1 att föredra i dragracing. Jag testade många olika lösningar på grenrör för detta ändamål. Stort antal timmar genomfördes även i bromsbänk för utvärdering. Det som arbetades med var 2 ventils Opel motorer, typ Cih, i olika utföranden. Erland Cox med flera har redovisat tekniken så det är inte mycket att tillägga utom min insikt att längden på primärrören tillsammans med dess volym var riktigt kritiskt. Kollektorn var mindre kritisk medans megafonen som verkade enkel blev en delikat uppgift att utforma då den antingen störde motorn / gav ingen effekt / sämre effekt för att slutligen efter många versioner lyfta effekten från runt 5000 upp till maxvarv.
4-2-1 verkade lite mindre känsliga i utformningen, tre grenrör testades och de var rätt olika i utformning men gav ändå ungefär samma effekt men klart lägre mot slutliga 4 - 1 grenröret i toppeffekt.
Nu ska det nämnas att det inte lades ner nått arbete på modifieringar av 4-2-1grenrören utan syftet var att få fram referensvärden.
Det var mycket arbete att komma fram till det färdiga resultatet, tur man var ung och inte visste vad man gav sig in på. Jag såg en dokumentär om äldre F1 motorer och där nämndes att grenrören tog en månad för en man att bygga, det gjorde ovan nämnda grenrörsprojekt med råge. Dessutom tillverkade F1 stallet olika grenrör till varje bana för att motorns karaktäristik skulle vara optimal.....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 09, 2015 11:32 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Det låter intressant Ingvar. Skulle vara kul om du ville dela med dig så mycket som möjligt av vad du kom fram till.
Gärna med lite formler för vad som fungerade.
har du några bilder så är det ännu bättre.
Själv har jag varit alldeles för slarvig med att spara på dokumentation.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 16, 2015 9:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Inlägg: 3249
Ort: Överkalix
Men om jag frågar som så. Kan någon av er proffs räkna ut teoretiska skillnaden på 4-1 och ett 4-2-1 om ni får motor uppgifter grenrörslängder etc?

_________________
Dänniz 073-8447664


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 17, 2015 7:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Genom att först reflektera i en förgrening med en cylinder som ligger 360 grader längre bort
så gör man av med pulsenergi som kan störa en cylinder som ligger 180 grader ifrån.
Den grenkopplingen kommer först senare, nås av en svagare puls och sitter längre bort från toppen än på motsvarande 4-1.
Det går att göra en simulering på en identisk motor och se vad skillnaden i effektkurva blir.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 18, 2015 12:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
kul att höra ingvar har du nå bilder och mått på de testade rören?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 3:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm
Inlägg: 87
Skulle inte ett 4-1 rör vara ett bra val på en rallybil med en tätstegad låda tror ni?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 5:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
peter hur går det har du byggt nån grenrör till pv:n ännu?

mvh jensa

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 6:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Hej nej tyvärr så har tiden ej funnits pga att min dotter skulle ha en a_traktor och det fanns inga vettiga att köpa så jag tröttna på att leta så nu är den strax klar och PV:n på gång.
Hur går det själv med Vegan ?
/ Mvh Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 06, 2016 10:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
det går bra ska inte ändra så mycket i vinter bara servis och små uppdaterigar här (allt jag kommer hinna också). vad blir det för epa ?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 06, 2016 1:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Vi köpte tillbaks vår gamla 945a som gått 61.500 mil som första ägaren åkte 61,000 mil med den själv :) vi åkte ett par hundra innan vi köpte bussen.
Ska bara fixa lådorna och strypa motorn sen är den klar (hoppas jag) ja plus besiktningen.
Dom som köpte den av oss åkte ett tag sedan rasa kopplingen åt dom så då passa jag på att köpa till baks den.
Ska du fortsätta med B18 motorn ?
Har sett att jänkarna sätter på 4-1 rör på deras V8 turbo motorer är det inget för 4 cyl motorer ?
Tycker att det skulle vara perfekt till 4 cyl motorer också ?
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 06, 2016 4:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
jo jag ska försöka köra comp sm serien i år igen med den lilla 1789cc motorn. blir svårt men en kul utmaning :thumbright:

grenrör till en v8 fungerar på ett annat set då de har anorlunda tänd följd. skulle de ha 180 graders vev skulle nog 98% av alla köra 4-2-1 rör även där.

det har gått nått år och många motorer har paserat i min dyno men jag vidhåller fortfarande det jag sagt tidigare i tråden att ett 4-2-1 är bättre än ett 4-1 på en gammal volvo 8v !

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 7:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Hej
Hittade bilder på min Opel Manta och dess motorrum. Här syns grenröret jag hade men då digitalkameran inte fanns är det ont om bilder så detta är vad som finns. Däremot hittade jag lite noteringar om dimensioner: rörens diameter var utvändigt 48 mm med 1,25 mm gods och längden på primärrören 830 mm samt kollektorns utgångsdiameter 60 mm (volym cirka 1 liter). Alla dessa mått kom såsom instruktioner från Opel eller snarare Irmscher. Vi hade en kona efter kollektorn som var 1 meter lång, 60 mm in och 100 mm vid utgången. En kompis till mig hade samma topplockstyp i sin Opel Commodore men då sexcylindriga varianten ( han hade två av cirka dussinet tillverkade sådana toppar) Detta med grenrör och få ut mesta möjliga effekt testades under en hel vecka i bromsbänk hos Enem i Stockholm, vill minnas att det totalt blev mer än 40 timmar i bromsbänken.

Bilden är inte på min topp (verkar ha varit med om ett ras på 4:e cylindern)men så här ser dom ut.
Min var en tidigare variant utan uttag för att skruva bultar i frontkåpan
Ventilerna på min topp var 49 - 41 Flöde in 302 cfm och ut 235 cfm vid 25mmHg, portad av Enem och flödestestad hos Mcxpress för länge sedan.
Bild

Min första Opel Manta en -79 som kördes 1980 och 1981 i dragracing. Körde som bäst mitten 13:or och 170kmh på kvartsmilen
Bild

Manta motorrum
Bild

Commodore motorrum 1980 eller 1981, ingen lek att få alla sex rören exakt lika långa och med tanke på att en startmotor OCH styrsnäcka sitter i vägen. De som såg denna bil i aktion minns utan tvekan sången från bilen/motorn då den låg på 9000 rpm i slutet av strippen. Vill minnas att bästa tiden var mitten 11 or och 200 kmh på kvartsilen.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 9:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8756
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
fränt...
Med dagens kamaxlar och insprutningsteknik, undrar hur långt gamle crossflowtoppen hade tagit opelmaskin?
Inte riktigt lika långt som 400 toppen givetvis, men intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=muaJBYJAtT4

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 12:07 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Min bästa B20 har faktiskt ett 4-1 rör från Stahl men med en mergekollektor med motkon.
210 hästar med 45:or och 2,5" avgas på 2260cc, 92,9 literhästar.
Men de 4-2-1 rör man köper har 44mm YD och Stahl röret har 39mm.
Provade dock ett 4.1 for med skitful felvänd kollektor i bänken istället för 4-2-1 och det var inte mycket sämre.
Jag ska fixa till kollektorn på 4-1 röret och testa det igen.
Intressant att veta är att på 4-2-1 rören gjorde sista rörbitens längd ingenting.
Samma kurva och effekt oavsett och 2,5" avgas tappade bara 5 hästar med 2 ljuddämpare och racekat.
På 4-1 röret däremot är kollektorns längd och diameter viktig.
På 4-2-1 rören har sekundärrörslängden tagit över kollektorns plats.
Jag antar att pulsenergin är för liten för att påverka efter det.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010