Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Man kan visst köra megafon med avgassystem.
Det är bara att göra en motkon.
Jag har gjort motkon med ett 1cm långt 2,5" rör i slutet och kör 3" rör utanför det.
Då har megafonen konat från 2,25" till 3,25".
Ett 4:1 är väldigt känsligt för att man gör rätt kollektor till det.
En 3,5" kannisterkollektor som konar ner till 2,5" fungerar lika illa som en 3" kollektor på ett 4-2-1 rör.
Det satt faktiskt ett fult 4-1 rör på min ban 240 när jag köpte den.
Jag bytte det mot ett KG 4 rör och hoppades känna stor skillnad men den gången märkte jag inget.
Vi har dock med fel kollektor på 4-1 rör till B20 tappat 6 hästar på mellanregistret utan att vinna något på topp.
Jag har tyvärr inte jämfört med det som jag har mergekollektor med megafon och motkon på som sitter på min gula 142:a.
Jag märkte dock att det röret tappade lågvarvseffekt mot 4-2-1 röret som satt där innan.
Erland
Det är bara att göra en motkon.
Jag har gjort motkon med ett 1cm långt 2,5" rör i slutet och kör 3" rör utanför det.
Då har megafonen konat från 2,25" till 3,25".
Ett 4:1 är väldigt känsligt för att man gör rätt kollektor till det.
En 3,5" kannisterkollektor som konar ner till 2,5" fungerar lika illa som en 3" kollektor på ett 4-2-1 rör.
Det satt faktiskt ett fult 4-1 rör på min ban 240 när jag köpte den.
Jag bytte det mot ett KG 4 rör och hoppades känna stor skillnad men den gången märkte jag inget.
Vi har dock med fel kollektor på 4-1 rör till B20 tappat 6 hästar på mellanregistret utan att vinna något på topp.
Jag har tyvärr inte jämfört med det som jag har mergekollektor med megafon och motkon på som sitter på min gula 142:a.
Jag märkte dock att det röret tappade lågvarvseffekt mot 4-2-1 röret som satt där innan.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Ett riktigt steppat 4-1 rör bygger man inte perfekt på 1a försöket.
man kan få ledtrådar i program. Men ändå en bit kvar till perfekt.
krävs åtskilliga timmars testande.
det är i stort sett lika klurigt som att bygga den perfekta pipan till 2takt.
jag kapade och mixtrade en hel sommar och fann både effekt och kunskap.
man kan få ledtrådar i program. Men ändå en bit kvar till perfekt.
krävs åtskilliga timmars testande.
det är i stort sett lika klurigt som att bygga den perfekta pipan till 2takt.
jag kapade och mixtrade en hel sommar och fann både effekt och kunskap.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
OjOjOj !!! ni vill nog inte se mitt rör som jag hade på Escorten ett 4-2-1 som gick till ett 3" avgas system och sen upp slitsat i över kant så jag kunde vinkla in det närmare motorn.
Och det är därför jag vill byta ut det...
Och det är därför jag vill byta ut det...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Det övre röret ser helt OK ut om det bara har en avstämd bit med 2,5" på kollektorn.
Kent röret ser inget vidare ut men är nog mycket bättre än original gjutjärn.
Erland
Kent röret ser inget vidare ut men är nog mycket bättre än original gjutjärn.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Det här med kollektorer behöver ni öva på iaf då ni tillverkar rör
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
p hedman vad är det för mått på dit rör? 3" tappar mycket i vrid under ca 5500 skulle jag gissa. 2.5 tum ca 1 m långt är nog bättre. vad är prim dim och sek dim och total längden?
hur mycket gas ska du ladd ungefär?
mvh jens
hur mycket gas ska du ladd ungefär?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Hi Hi nu sitter jag och skrattar , inte åt er men åt mig själv...
Ni sitter och får fram fina beräkningar längder osv och ni vet till 100% vad ni pratar om medan jag försöker förstå det där med 1a pulsen mm.
Sen lägger jag upp en bild på mitt "rör" då får väl ni hicka och sätter i fel strupe..
Ja ja jag ska försöka få till ett bättre rör till PVn och det var därför jag startade denna tråd.
Men ni ska veta att det va helvetiskt trångt i och under Escorten fick knappt dit fingrarna när jag skulle meka och därför ser det ut som det gör.
Jens dimensionen på mitt rör är primär diam 44mm längd 250mm , sekundär diam 50mm och längd 470mm , hmm kolektor 3" och 75mm lång.
/ Peter
Ni sitter och får fram fina beräkningar längder osv och ni vet till 100% vad ni pratar om medan jag försöker förstå det där med 1a pulsen mm.
Sen lägger jag upp en bild på mitt "rör" då får väl ni hicka och sätter i fel strupe..
Ja ja jag ska försöka få till ett bättre rör till PVn och det var därför jag startade denna tråd.
Men ni ska veta att det va helvetiskt trångt i och under Escorten fick knappt dit fingrarna när jag skulle meka och därför ser det ut som det gör.
Jens dimensionen på mitt rör är primär diam 44mm längd 250mm , sekundär diam 50mm och längd 470mm , hmm kolektor 3" och 75mm lång.
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
helt fel är det ju inte men långt ifrån optimalt skulle jag tro från mina erfarenheter. du har nog för tunt sek rör och för grovt slut rör så det blir fel på alla varv lite
skulle tro att 44-54-2.5" är bra grund mått på ytter dim sen skulle jag hellre tro längderna ska va 40cm sen 35cm sen ca 100cm 2.5" sen upp till 3"
skulle tro att 44-54-2.5" är bra grund mått på ytter dim sen skulle jag hellre tro längderna ska va 40cm sen 35cm sen ca 100cm 2.5" sen upp till 3"
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Nu har jag stdkammar i min merca.
men ifjol då jag hade kompressorn monterad så hade jag högre slutfart på 402 (gps) än de som hade liknande setup.
Med skillnaden att de överdrivit rördimensionen på piporna.
En välavstämd kollektor förlänger tidsenheten som jag enkelt kallar det, tidsenheten då negativa tryckpulsen når ventilerna.
mao grenröret funkar över ett större varvtalsspann än ett med dålig kollektor.
Ge kollektorn samma tankeenergi som ni ger era insugskanaler i flödesbänken så ska ni se på fan
men ifjol då jag hade kompressorn monterad så hade jag högre slutfart på 402 (gps) än de som hade liknande setup.
Med skillnaden att de överdrivit rördimensionen på piporna.
En välavstämd kollektor förlänger tidsenheten som jag enkelt kallar det, tidsenheten då negativa tryckpulsen når ventilerna.
mao grenröret funkar över ett större varvtalsspann än ett med dålig kollektor.
Ge kollektorn samma tankeenergi som ni ger era insugskanaler i flödesbänken så ska ni se på fan
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
jag har kört ett stort antal grenrör i bromsbänken i hundratals timmar så man börjar se rätt bra vad som fungerar eller inte på dessa motorer iallafall. är det en rak sexa i din bil? har du provat några 6-2-1 rör i den? men samtidigt utan vass kam så blir det inte samma sak. blir som att bygga värsta pipan i en 2T sen sätta den på en standard sach moppe.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Jorå jag är medveten om det.
Det är v8 i min.
Jag vet mycket väl att man måste ha lite fräna tider för att dra nytta av negativa pulsen vid overlap.
men jag ville belysa att ofta går många upp i dimension i tron det ger en snabbare maskin.
Testa bygg ett RIKTIGT fint grenrör och återkom sedan.
Det är v8 i min.
Jag vet mycket väl att man måste ha lite fräna tider för att dra nytta av negativa pulsen vid overlap.
men jag ville belysa att ofta går många upp i dimension i tron det ger en snabbare maskin.
Testa bygg ett RIKTIGT fint grenrör och återkom sedan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Jag har byggt ganska trånga rör och dom har fungerat väldigt bra.
På en Honda S2000 så ersatte vi ett grovt 4-2-1 rör med ett 4-1 med merge , megafon och motkon.
Vid 2000 varv nånting så var det 70 hästars skillnad på nåt varv.
Det röret var bättre på nästan alla varv, i medel över 10 hästar.
Men det var ett steppat rör i 3 steg så det var ganska mycket mer kärlek nedlagt än på 4-2-1 röret.
Till dragracing ser jag ingen mening med 4-2-1 rör ens med originallåda.
Varvet droppar väl aldrig mer än 2000 varv ändå?
Men till bana eller rally där man ska dra ut ur en kurva kanske från mer än 2500 varv under max effekt
hade jag valt ett 4-2-1 rör.
Samtidigt tror jag inte att skillnaden är enorm om man brukar allvar med båda rören.
Det finns nog mer att hämta på kollektorlängd och ljuddämparplacering än på röret själv om det bara är i närheten av rätt.
För grov kollektor dödar allt mellanregister, det gör så stor skillnad att det känns vid provkörning.
Erland
På en Honda S2000 så ersatte vi ett grovt 4-2-1 rör med ett 4-1 med merge , megafon och motkon.
Vid 2000 varv nånting så var det 70 hästars skillnad på nåt varv.
Det röret var bättre på nästan alla varv, i medel över 10 hästar.
Men det var ett steppat rör i 3 steg så det var ganska mycket mer kärlek nedlagt än på 4-2-1 röret.
Till dragracing ser jag ingen mening med 4-2-1 rör ens med originallåda.
Varvet droppar väl aldrig mer än 2000 varv ändå?
Men till bana eller rally där man ska dra ut ur en kurva kanske från mer än 2500 varv under max effekt
hade jag valt ett 4-2-1 rör.
Samtidigt tror jag inte att skillnaden är enorm om man brukar allvar med båda rören.
Det finns nog mer att hämta på kollektorlängd och ljuddämparplacering än på röret själv om det bara är i närheten av rätt.
För grov kollektor dödar allt mellanregister, det gör så stor skillnad att det känns vid provkörning.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Ett bra exempel där Erland.
nu skulle väl trådstartaren köra just dragracing så 4-2-1 anser jag uteslutet.
nu skulle väl trådstartaren köra just dragracing så 4-2-1 anser jag uteslutet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
grova 4-2-1 rör ger mer toppeffekt 9 gånger av 10 i dynon men beror på hur man vill ha registret men ett 4-2-1 för strippen så kan man köra rätt grova rör. har sett 2.4L Rc med bra toppeffekt med 44-58-70 rör men ger inte bästa Rc registret men hadde fungerat bra på strippen.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/