Sida 4 av 4

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: ons jan 04, 2017 8:01 pm
av Kjelle
Ursäkta ot,

" Commodore motorrum 1980 eller 1981, ingen lek att få alla sex rören exakt lika långa och med tanke på att en startmotor OCH styrsnäcka sitter i vägen. De som såg denna bil i aktion minns utan tvekan sången från bilen/motorn då den låg på 9000 rpm i slutet av strippen. Vill minnas att bästa tiden var mitten 11 or och 200 kmh på kvartsilen".

Hade med mig en kompis som är musiker på en dragracingtävling där både Ingvar och Ulf deltog med sina bilar, hans kommentar om Commodoren var;" Det här begriper jag inte så mycket av, men det där, det är musik"

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: ons jan 04, 2017 9:00 pm
av ingvar
Just med Comodoren kan jag säga att detta med att ha avstämda rör och "rätt" kollektorstorlek är hela skillnaden på både ljudet och motoreffekten, det såg man tydligt i bromsbänken då man testade nått som inte var bra. Vi grejade mycket med grenrören och naturligtvis en massa andra saker också men det jag minns främst var skillnaden i effekt då vi "hittade" rätt längd på primärrör och kollektorstorlek, då krävdes plötsligt en större ändring av bestyckningen i förgasarna. Med dagens mått blev ändå effekten inte nått att skryta med men 313 Hk hostade 3 liters sexan ur sig, min 2 liters fyra hade 210 Hk, men som sagt det var 1980 och då var det uppseendeväckande effekter. Båda motorerna var identiska invändigt, samma kolvar ventiler, kam vippor ja allt som rörde sig. Som en tidigare skribent skrev fanns nog en hel del mer att hämta ur dessa motorer om man haft kvar dem idag, med bättre kammar och rullvippor istället för de släpskovippor som användes och begränsade kamprofilerna och till det insprutning/tändning av modernt snitt. Ulf Renberg är en noggrann person så just grenröret vi bromsade med var justerbart lite överallt. Att få Enem att beräkna en kamprofil kostade 1980 cirka 6000 kronor plus master och kamämne, en affär på 10 000 då vilket motsvarar mer än 30 000 nu så att utveckla kammar var inget vi kunde syssla utan fick lov att använda redan framtagna kamprofiler, en sådan kam kostade 3000 Kronor per styck, såg detta på en gammal faktura. De färdiga måtten på grenrören till sexan stämde väl överens med informationen från Opel men för Ulfs del blev kollektorvolymen större motsvarande skillnaden i motorvolym jämfört med min motor som var på 2 liter. Ulf hade dessutom större megafon och mycket trevligare ljud än från min bil... Fredrik Tiger körde rallycross med en Bmw M3 och den bilen lät liknande denna commodore sexa men i dragracing fick man ha raka rör och då låter det ännu bättre :hihi:
Ska rota mer i fotohögen kanske jag hittar mer bilder.

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: ons jan 04, 2017 10:46 pm
av Anders_Karlsson
Jürg Bächi kör historisk racing med en Commdore A med crossflow sexa, visserligen med Kugelfisher insprutning. Tror den har runt 300 hk.
Jag hade det stora nöjet att se och höra honom köra bilen på Anderstorp för några år sedan, kan ha varit 2007-2008 kanske.

Ett klipp från Nürburgring för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=CzUXFPGqKDE

Jag vet inte om han tävlar fortfarande, håller inte så bra koll på startfälten i historisk racing längre.

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: tor jan 05, 2017 12:17 am
av Pacman
Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: tor jan 05, 2017 10:30 pm
av Erland Cox
300hästar med en gjutjärnssexa som den i Commondoren är respektfullt även idag.
Jag gjorde en 2 liters historisk racing för nåt år sen med Weber 50:or och den gav 210 hästar ungefär.
Finns inget roligare än folk som gör grejer själva med lite udda grejer.

Erland

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: lör jul 22, 2017 4:21 pm
av munken940
Vill väcka lite liv i denna tråd för ska bygga ett grenrör till min b23 lustgasmotor.
Motor spec:
531 topp 236cfm in 167cfm ut 16mm lyft 311 duration 106 nock
2364cc
12,5 komp
50mm spjällhus
Profogger 100 hk

Vad har ni för rekommendation till denna motorsetup?

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: tor jul 27, 2017 9:40 am
av p.hedman
Hej jag körde 1 3/4 tums rör från toppen 4-2-1 med våran B230 gas motor utan att ha några vetenskapliga belägg för det men det funkade bra..
Det skulle funka lika bra med 4-1 också med tanke på att man åker på så höga varv så mellan och låg register spelar ingen större roll.
/ Peter

Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..

Postat: fre jul 28, 2017 2:12 pm
av Jokern / Woodridge
Pacman skrev:Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse :P
Sorry för lite OT.
Här kan man snacka om sång. BMW M1 med en NASCAR motor. Får ha ägg under pedalen i början, men den spinner loss ändå ett par gånger, och det låter som han frivarvar. När han fått lite temp i däcken, så han kan gasa lite, då är det musik som kommer ur motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=HNW6n2kEMbo