Vevaxel
Re: släggräser.......ligger fel!! Skulle ligga under
Vilket varvtal blir det problem med smörjningen?
Niklas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vevaxel
fixat! vilken data hacker man är
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: släggräser
Är inte en gjuten vev känsligare mot obalans och svängningar än en smidd ?
När jag bodde down under så sa grabbarna nere i Australien att deras mek/hydral kammar gick av när dom åkte geardrive men inte med kedja då vibrationerna från veven transpoterades via geardriven upp till kamaxeln så den gick av.
Dom hade inga problen när dom åkte rull kam som är av stål , fick jag förklarat.
Så har man bra koll på grejerna så håller en guten länge.
Och vad jag har förstått så åker en del stock åkare med guten vev pga att den är lättare än den smidda veven.
När jag bodde down under så sa grabbarna nere i Australien att deras mek/hydral kammar gick av när dom åkte geardrive men inte med kedja då vibrationerna från veven transpoterades via geardriven upp till kamaxeln så den gick av.
Dom hade inga problen när dom åkte rull kam som är av stål , fick jag förklarat.
Så har man bra koll på grejerna så håller en guten länge.
Och vad jag har förstått så åker en del stock åkare med guten vev pga att den är lättare än den smidda veven.
Re: Vevaxel
Tänkte dela med mig av min erfarenhet.
Jag körde nyligen av min vevaxel, standard b230
Vet ingen direkt förklaring, utmattning?
Har åkt med 473whp dvs ca 550bhp , dock är walbro gst450 bottnad och den sägs ju klara 700hk?
Vet att det visar låga siffror där jag bromsade, men inte så låga..?
Ca 250mil på gatan, en hel del fullgas repor. 7000rpm
//Modigh
Jag körde nyligen av min vevaxel, standard b230
Vet ingen direkt förklaring, utmattning?
Har åkt med 473whp dvs ca 550bhp , dock är walbro gst450 bottnad och den sägs ju klara 700hk?
Vet att det visar låga siffror där jag bromsade, men inte så låga..?
Ca 250mil på gatan, en hel del fullgas repor. 7000rpm
//Modigh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevaxel
smattrande och pangande varvstopp?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vevaxel
Nej FuelcutKadett4wd skrev:smattrande och pangande varvstopp?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Vevaxel
porer i gjutningen?
Polaren var förbi mig förra veckan & visade mig 2 vevar. Ena veven var full i gjutporer
vid 1ans ramlagerläge. Det var 3-5 direkta hål i lagerytan & även brevid i gjutningen.
Har inte set något liknande tidigare faktiskt.
Det i rör sig om en B230 89- vev.
Ska se om jag kan lura han å lägga upp någon bild.
Min motor nu som jag drog ihop förra sommaren har väl gått 7-800mil (540NHK),
samma vevaxel som i förra motorn som iaf gick 4000mil (440NHK). Åker numer utan
svängdämpare (mot min vilja) för att jag behövde få dit ett mindre hjul pga remhastighet.
Polaren var förbi mig förra veckan & visade mig 2 vevar. Ena veven var full i gjutporer
vid 1ans ramlagerläge. Det var 3-5 direkta hål i lagerytan & även brevid i gjutningen.
Har inte set något liknande tidigare faktiskt.
Det i rör sig om en B230 89- vev.
Ska se om jag kan lura han å lägga upp någon bild.
Min motor nu som jag drog ihop förra sommaren har väl gått 7-800mil (540NHK),
samma vevaxel som i förra motorn som iaf gick 4000mil (440NHK). Åker numer utan
svängdämpare (mot min vilja) för att jag behövde få dit ett mindre hjul pga remhastighet.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Vevaxel
Jag har inte sett något som liknar porer eller äldre sprickbildning där brottet är.
Vevaxeln är inte omslipad, bara polerad. Samt hela vevpartiet balanserat. Jag körde också utan svängningsdämpare.
Vevaxeln är inte omslipad, bara polerad. Samt hela vevpartiet balanserat. Jag körde också utan svängningsdämpare.
Re: Vevaxel
Jag tycker mest att det är fascinerande att det håller ihop öht med prylar som är konstruerade för 100-200hk när man plockar 5-700hk på dem
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan