Vevaxel

Diskussioner för erfaret folk
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: släggräser.......ligger fel!! Skulle ligga under

Inlägg av nkro »

Vilket varvtal blir det problem med smörjningen?
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

fixat! vilken data hacker man är :lol:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: släggräser

Inlägg av p.hedman »

Är inte en gjuten vev känsligare mot obalans och svängningar än en smidd ?
När jag bodde down under så sa grabbarna nere i Australien att deras mek/hydral kammar gick av när dom åkte geardrive men inte med kedja då vibrationerna från veven transpoterades via geardriven upp till kamaxeln så den gick av.
Dom hade inga problen när dom åkte rull kam som är av stål , fick jag förklarat.
Så har man bra koll på grejerna så håller en guten länge.
Och vad jag har förstått så åker en del stock åkare med guten vev pga att den är lättare än den smidda veven.
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: Vevaxel

Inlägg av Modigh »

Tänkte dela med mig av min erfarenhet.
Jag körde nyligen av min vevaxel, standard b230
Vet ingen direkt förklaring, utmattning?

Har åkt med 473whp dvs ca 550bhp , dock är walbro gst450 bottnad och den sägs ju klara 700hk? :doh:
Vet att det visar låga siffror där jag bromsade, men inte så låga..?

Ca 250mil på gatan, en hel del fullgas repor. 7000rpm
Bild

//Modigh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevaxel

Inlägg av Kadett4wd »

smattrande och pangande varvstopp?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: Vevaxel

Inlägg av Modigh »

Kadett4wd skrev:smattrande och pangande varvstopp?
Nej Fuelcut
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Vevaxel

Inlägg av Robert Markström »

porer i gjutningen?

Polaren var förbi mig förra veckan & visade mig 2 vevar. Ena veven var full i gjutporer
vid 1ans ramlagerläge. Det var 3-5 direkta hål i lagerytan & även brevid i gjutningen.
Har inte set något liknande tidigare faktiskt.

Det i rör sig om en B230 89- vev.

Ska se om jag kan lura han å lägga upp någon bild.


Min motor nu som jag drog ihop förra sommaren har väl gått 7-800mil (540NHK),
samma vevaxel som i förra motorn som iaf gick 4000mil (440NHK). Åker numer utan
svängdämpare (mot min vilja) för att jag behövde få dit ett mindre hjul pga remhastighet.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: Vevaxel

Inlägg av Modigh »

Jag har inte sett något som liknar porer eller äldre sprickbildning där brottet är.

Vevaxeln är inte omslipad, bara polerad. Samt hela vevpartiet balanserat. Jag körde också utan svängningsdämpare.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vevaxel

Inlägg av The »

Jag tycker mest att det är fascinerande att det håller ihop öht med prylar som är konstruerade för 100-200hk när man plockar 5-700hk på dem :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar