Kanske inte är avancerat,men i alla fall .
Funderar på vad för storlek på turbo som kan vara lämplig för en standard LT1 ?
Min tanke är att ladda typ 0,5 bar och ha så mycket som möjligt standard.
Kan HX50 vara lämplig,eller kan det gå med mindre?
Ingen supervärstingturbo då det är tight budget.
Behöver ingen info om att det är en "dålig ide" utan förslag på turbostorlek .
Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
Över 100 som tittat men inget förslag,inte så lätt att veta förstås.
Tycker det ser ut som jänkarna kör med rätt små aggregat.
Om man skulle ha turbon fram,vad är den minsta man kan tänkas ha?
Laddtrycket är tänkt att ligga runt 0,5bar.
Tycker det ser ut som jänkarna kör med rätt små aggregat.
Om man skulle ha turbon fram,vad är den minsta man kan tänkas ha?
Laddtrycket är tänkt att ligga runt 0,5bar.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
man måste ha små turbos där bak för att få hyffsat tidigt ladd utan pulser men de går åt skogen sen på varv så klart (allt är ju relativt jag är lite extrem i hur jag vill ha saker och vill gärna ha 200-300% effektökning då turbon sitter där )
en Hx50MFS med 66 in och 72 ut kan nog va en bra kompromiss för en nära standard motor http://www.swedishracingmotors.com/holset-turbos.html
håll ned på dim på rören, skulle tro 2x 2.5 tum mellan grenrör och turbo räcker bra och behåller pulsen bättre. med puls splitt mot turbon så blir det lite bättre också.
mvh jens
en Hx50MFS med 66 in och 72 ut kan nog va en bra kompromiss för en nära standard motor http://www.swedishracingmotors.com/holset-turbos.html
håll ned på dim på rören, skulle tro 2x 2.5 tum mellan grenrör och turbo räcker bra och behåller pulsen bättre. med puls splitt mot turbon så blir det lite bättre också.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
Jag funderar också på turbo där bak så jag kanske kan låna denna tråd.
Min fråga gäller tryckrörens dimension. Dimensionen lär ju påverka motorn medan den inte har laddtryck genom friktionsförluster i rören.
Om motorn vid ett visst varv suger i sig t.ex. 100l/sek, avståndet från luftfilter till spjäll är 3,5m och rördiametern är 76mm.
Vad för formel ska jag använda för att beräkna om rördiametern är tillräcklig? Och hur påverkas egentligen motorn om diametern är för liten?
Vänliga hälsningar
Min fråga gäller tryckrörens dimension. Dimensionen lär ju påverka motorn medan den inte har laddtryck genom friktionsförluster i rören.
Om motorn vid ett visst varv suger i sig t.ex. 100l/sek, avståndet från luftfilter till spjäll är 3,5m och rördiametern är 76mm.
Vad för formel ska jag använda för att beräkna om rördiametern är tillräcklig? Och hur påverkas egentligen motorn om diametern är för liten?
Vänliga hälsningar
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
Ett knep kan annars vara att köra ett singelrör bak, in i ena porten på turbon. En wg som leder över till andra porten när man fått snurr..
Behöver inte bli så mycket sämre än frammonterat. Har bara en referens dock. 148whp sug vs 276whp @ 0,78bar.
Bromspapper på det:
Behöver inte bli så mycket sämre än frammonterat. Har bara en referens dock. 148whp sug vs 276whp @ 0,78bar.
Bromspapper på det:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
This one has compound turbos at the rear, 1.5 liter Moskvich engine at the front. Spools fine.. http://g2.kuvake.net/mirror/1/200/081/120008190005.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=IOIgeSHjrds
https://www.youtube.com/watch?v=IOIgeSHjrds
Re: Vilken storlek på turbo vid bakmomtage?
Jag tänkte använda original avgas som är typ 2,5" in i turbon alltså ett avgasrör in i turbon.Jens Gustavsson skrev:man måste ha små turbos där bak för att få hyffsat tidigt ladd utan pulser men de går åt skogen sen på varv så klart (allt är ju relativt jag är lite extrem i hur jag vill ha saker och vill gärna ha 200-300% effektökning då turbon sitter där )
en Hx50MFS med 66 in och 72 ut kan nog va en bra kompromiss för en nära standard motor http://www.swedishracingmotors.com/holset-turbos.html
håll ned på dim på rören, skulle tro 2x 2.5 tum mellan grenrör och turbo räcker bra och behåller pulsen bättre. med puls splitt mot turbon så blir det lite bättre också.
mvh jens
Är det "bättre" att välja en lite för stor turbo än för liten,med tanke på motorn.
Förstår att man får mer lagg med en för stor,men vill inte påfresta i onödan.
Vad menas med 66in och 72ut är det måttet som är på "insugshålet" och "avgashålet" ur turbon?
Tanken var att iså fall att köpa en begagnad turbo för några tusen och "testa" då man inte riktigt vet hur bra det blir. Men på samma gång vill man ju vara så nära man kan med dimensionerna!
Har också fått förslag på HX55 med största avgashus man kan hitta,kan det vara ok?
HX55 är ju lite lättare att hitta men käns väldigt STOR !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.