Vikt på svänghjul.
Vikt på svänghjul.
Hej!
Jag funderar lite över vikt på svänghjul.
Motorn som det gäller är en rödblockare, 92,5mm i slag, billetvev, svängningsdämpare fram på veven,
maxvarv kanske 9500rpm, 184mm koppling. Bilen skall användas lite på gatan och lite till accelerations tävlingar. Kanske skall nämna att det är en sugmotor.
Svänghjulet kommer att bli nygjort i ett stycke, alltså utan lös startkrans, så därför finns möjlighet att välja vikt på det.
Förstår att ett tungt svänghjul gynnar snabba starter, men det är ju fräckt med ett rappt gassvar också.
Med vänlig hälsning. Krister.
Jag funderar lite över vikt på svänghjul.
Motorn som det gäller är en rödblockare, 92,5mm i slag, billetvev, svängningsdämpare fram på veven,
maxvarv kanske 9500rpm, 184mm koppling. Bilen skall användas lite på gatan och lite till accelerations tävlingar. Kanske skall nämna att det är en sugmotor.
Svänghjulet kommer att bli nygjort i ett stycke, alltså utan lös startkrans, så därför finns möjlighet att välja vikt på det.
Förstår att ett tungt svänghjul gynnar snabba starter, men det är ju fräckt med ett rappt gassvar också.
Med vänlig hälsning. Krister.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikt på svänghjul.
gammal klassisk fråga beror nog på om det går att slira lite i koppligen samt utväxling på växlarna och bakaxel samt däck mm.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vikt på svänghjul.
Tvåskivig koppling, organiska lameller, så det är tänkt att det skall gå att slira lite. Inte som en slirkoppling men mer än en vanlig sinter.
Ca 3.50:1 på ettan, 4.56 i bakaxeln och 27" höga däck.
Ca 3.50:1 på ettan, 4.56 i bakaxeln och 27" höga däck.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Vikt på svänghjul.
Om jag får lägga mig i så skulle jag föredra en liten koppling, en eller fler skivor ju mindre diam som möjligt, då en massa med stor diameter på svänghjulet dödar acceleration på vevaxeln , jag vet att folk säger att man ska ha massan med sig i växlingarna men nja jag håller nog inte med där.
Prova att hålla två hantlar i varsin hand och sträck ut händerna sedan börjar du snurra , tag sedan samma hantlar och håll dom mot kroppen å snurra så får du se viken skillnad.
Samma vikt men stor skillnad så enligt mig så lätt som möjligt och litet som möjligt.
/Peter
Prova att hålla två hantlar i varsin hand och sträck ut händerna sedan börjar du snurra , tag sedan samma hantlar och håll dom mot kroppen å snurra så får du se viken skillnad.
Samma vikt men stor skillnad så enligt mig så lätt som möjligt och litet som möjligt.
/Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikt på svänghjul.
kan man bara få bilen av start linjen så ska man ha så lätt som möjligt. en 2 step modul så man kan ha rätt start varv är bra för det. helst så bryter man soppan men med förgasare är det ju svårt.
sen blir det inte lite fel bakaxel utväxling med sug motor det där? med 9500rpm över mål så går den ju ca 240-250km/t? kan man sen varva så mycket utan konstanta problem med 92 slag?
vad väger bilen?
mvh jens
sen blir det inte lite fel bakaxel utväxling med sug motor det där? med 9500rpm över mål så går den ju ca 240-250km/t? kan man sen varva så mycket utan konstanta problem med 92 slag?
vad väger bilen?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vikt på svänghjul.
Liten diameter på kopplingen underlättar ju att växla vid högre varvtal också.
Om jag räknat rätt skall den göra runt 200km/h på 4:an, så har man någon växel till för att få mer behagligt varv vid vägtransport.
Det blir insprutning, så där finns alla möjligheter med startvarv etc.
Vikt ca 900kg
Och för dragrace liknande användning bör det hålla även med lite varv på maskinen. Hade nog aldrig funkat i typ en driftingbil som ligger på varvstoppet hela tiden.
Om jag räknat rätt skall den göra runt 200km/h på 4:an, så har man någon växel till för att få mer behagligt varv vid vägtransport.
Det blir insprutning, så där finns alla möjligheter med startvarv etc.
Vikt ca 900kg
Och för dragrace liknande användning bör det hålla även med lite varv på maskinen. Hade nog aldrig funkat i typ en driftingbil som ligger på varvstoppet hela tiden.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikt på svänghjul.
ett bra hjälp medel http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
på 9000rpm blir det 73km/t på ettan och på fyran med 1:1 255km/t med 27" däck.
med 5.38 och 8200rpm som ska räcka att varva den stackars volvo motorn så blir det mer lämpliga 57km/t på ettan och 197/km/t ungefär på fyran om jag räknar om MPH till km/t rätt? X1.62 vist stämmer det ungefär?
mvh jens
på 9000rpm blir det 73km/t på ettan och på fyran med 1:1 255km/t med 27" däck.
med 5.38 och 8200rpm som ska räcka att varva den stackars volvo motorn så blir det mer lämpliga 57km/t på ettan och 197/km/t ungefär på fyran om jag räknar om MPH till km/t rätt? X1.62 vist stämmer det ungefär?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vikt på svänghjul.
1.609344 är mer exakt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikt på svänghjul.
ja det va mer exakt
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vikt på svänghjul.
Jag får nog börja om, det verkar vara fel på exceldokumentet som jag har räknat på utväxling i.
Är ju 6 växlar i lådan, så tanken var att gå i mål på 4:an och ha 5&6:an för transport. Skall ta fram siffrorna igen, men tror att 4:an är 1.1:1 och 5:an 0.9:1
Men ca 200km/h på fyran känns lagom, så får kanske ha lite elakare utvxl. Tur jag inte har hunnit beställa bakaxeldelar än..
Är ju 6 växlar i lådan, så tanken var att gå i mål på 4:an och ha 5&6:an för transport. Skall ta fram siffrorna igen, men tror att 4:an är 1.1:1 och 5:an 0.9:1
Men ca 200km/h på fyran känns lagom, så får kanske ha lite elakare utvxl. Tur jag inte har hunnit beställa bakaxeldelar än..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Vikt på svänghjul.
På http://www.autopower.se finns en bra lathund.
Re: Vikt på svänghjul.
Det är nog inget fel på min kalkylator, däremot på minnet..
Så här är utväxlingarna
Växel 1 3,63428 :1
Växel 2 2,3722 :1
Växel 3 1,71796 :1
Växel 4 1,34676 :1
Växel 5 1,1252 :1
Växel 6 0,9396 :1
Så jag tror 4.56:1 blir ganska lagom iallafall
Så här är utväxlingarna
Växel 1 3,63428 :1
Växel 2 2,3722 :1
Växel 3 1,71796 :1
Växel 4 1,34676 :1
Växel 5 1,1252 :1
Växel 6 0,9396 :1
Så jag tror 4.56:1 blir ganska lagom iallafall
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Vikt på svänghjul.
vad är de för låda?? rx8??
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: Vikt på svänghjul.
S2000
Men det är möjligt att Mazda har samma
Men det är möjligt att Mazda har samma
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Vikt på svänghjul.
Har du lust att mäta längd å bredd på lådan? Gärna vart spaken sitter i förhållande till sprängkåpan.
Har tittat på s2000 lådan och rx8an själv nämligen,
Har tittat på s2000 lådan och rx8an själv nämligen,