Motor Bygge
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Motor Bygge
Tjena!
Jag hade lite frågor när man ska bygga en motor med cirkus 300hk och uppåt
Jag har planer på att bygga en sådan motor i framtiden
Jag hade tänkt mig b230ft block (oljekylda kolvar) 531 topp (ordentligt portad) dubbla weber förgasare eller insprutning 2.5l vev smidda kolvar h profil stakar, eventuellt annan oljepump
Men till frågorna, jag vet att man gärna vill ha lite lösare oljespelrum på ram och vevlagerna, kommer troligtvis varva ganska hyggligt med denna motor så då är det bra att ha lösare spelrum om jag har förstått detta rätt, är 0.050-0.065 ett bra spelrum att ha på vev och ramlager?
Men jag har hört talas om ett konstigt sett att öka spelrummet på vev och ramlagerna genom att mäta upp spelrummet och om spelrummet är för tajt så kan man ta typ fin stål ull eller nåt å dra jämt över lagerna i överfallena så man tar bort nån tusendelsmillimeter, är detta en bra eller dålig teknik?
Det sista jag undrar över är om man måste ändra några andra spelrum i motorn som spelrummet mellan kolv och cylinderlopp t.ex eller något annat
Mvh Jonathan Eriksson
Jag hade lite frågor när man ska bygga en motor med cirkus 300hk och uppåt
Jag har planer på att bygga en sådan motor i framtiden
Jag hade tänkt mig b230ft block (oljekylda kolvar) 531 topp (ordentligt portad) dubbla weber förgasare eller insprutning 2.5l vev smidda kolvar h profil stakar, eventuellt annan oljepump
Men till frågorna, jag vet att man gärna vill ha lite lösare oljespelrum på ram och vevlagerna, kommer troligtvis varva ganska hyggligt med denna motor så då är det bra att ha lösare spelrum om jag har förstått detta rätt, är 0.050-0.065 ett bra spelrum att ha på vev och ramlager?
Men jag har hört talas om ett konstigt sett att öka spelrummet på vev och ramlagerna genom att mäta upp spelrummet och om spelrummet är för tajt så kan man ta typ fin stål ull eller nåt å dra jämt över lagerna i överfallena så man tar bort nån tusendelsmillimeter, är detta en bra eller dålig teknik?
Det sista jag undrar över är om man måste ändra några andra spelrum i motorn som spelrummet mellan kolv och cylinderlopp t.ex eller något annat
Mvh Jonathan Eriksson
Re: Motor Bygge
En 300hk 230 motor låter som en rätt dyr historia och jag antar att den både linjeborras och toppdeckas samt borras och då är ju lagerspelet löst.
Jag tror inte en sekund på stålull, möjligen hona med borrmaskin men det hade jag aldrig gjort på en så dyr motor.
Jag tror inte en sekund på stålull, möjligen hona med borrmaskin men det hade jag aldrig gjort på en så dyr motor.
Re: Motor Bygge
Har någon någonsin lyckats få ur 300hk med en 531-topp??
Alltså man ska ha höga mål såklart, men de bör åtminstone vara rimliga.
Mitt råd är att satsa på en 16v direkt om du ska ha så mkt effekt.
Alltså man ska ha höga mål såklart, men de bör åtminstone vara rimliga.
Mitt råd är att satsa på en 16v direkt om du ska ha så mkt effekt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Motor Bygge
en helt origianlrenoverad med std lager & kolvspel, bara bytt till vettiga H-profil räcker
låååångt.
Min förra motor orkade med 450hk & 590nm på naven i många tusen mil
innan jag byggde ny motor. Den gamla står i garaget & sammlar damm
Det var std kolvar. nya ringar & lager. H-profil. Kolvarna fick ett besök i svarv & fräs
för att kirra rätt kompförhållande & frigång för ventiler. Åkte 16V topp.
Strula inte till det i onödan!
EDIT: Jag läste för snabbt, trodde du skulle åka turbo!
låååångt.
Min förra motor orkade med 450hk & 590nm på naven i många tusen mil
innan jag byggde ny motor. Den gamla står i garaget & sammlar damm
Det var std kolvar. nya ringar & lager. H-profil. Kolvarna fick ett besök i svarv & fräs
för att kirra rätt kompförhållande & frigång för ventiler. Åkte 16V topp.
Strula inte till det i onödan!
EDIT: Jag läste för snabbt, trodde du skulle åka turbo!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Motor Bygge
En bekant åkte i 2,4 klassen med riktigt fin Kent Karlsson EVO topp med Mikuni Gasare Den gav 285hp
hörde om en 531a som skulle ha gett något liknande men den hade ju kostat nå ini helv med pengar.
hörde om en 531a som skulle ha gett något liknande men den hade ju kostat nå ini helv med pengar.
volvo pv 53 16v
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Motor Bygge
snackar vi överladdat på nått vis eller en ren sugmotor för dragrace?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Motor Bygge
Ja jag skulle vilja ha lagerspels råd för både överladdat och sug motor
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Motor Bygge
standard är ganska bra för stor del av "generell" racing. vi måste veta mer om din specifika kombination för att det ska gå att säga nått mer exakt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Motor Bygge
Har skrivit det högst upp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Motor Bygge
står ju inte ends om det är över laddat eller inte inte heller nått om oljesystemet, tråg, torrsump, olje viscosytet mm som har stor betydelse. sen vad den ska användas till?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motor Bygge
Kanske till 531 bromsbänkstävlingen?
Erland
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Motor Bygge
Jens Gustavsson skrev:står ju inte ends om det är över laddat eller inte inte heller nått om oljesystemet, tråg, torrsump, olje viscosytet mm som har stor betydelse. sen vad den ska användas till?
mvh jens
jag hade tänkt sugmotor orginal oljesystem
viscosytet har jag ingen aning om
jag har hört att många fäldigt hög trimmade motorer kör med 0.064 - 0.074 drygt i spelrum på vev och ramlager och jag ville bara få reda på om det kan stämma
jag använde det jag skrev som en referens
jag tänker att jag siktar på runt 250-300hk hade tänkt använda ungefär 0.060-0.065 i spelrum ÄR DET ETT BRA SPELRUM?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motor Bygge
Ja, det funkar bra.
Även standard spel funkar bra så länge man inte kör på rak sirap.
Om du kör en motor utan oljesprut så kör standard oljepump, den med låga dreven.
Om man ska köra långlopp eller ha extra högt komp så kan oljesprut hjälpa till att kyla kolvarna.
Men då måste du ha pumpen med högre drev och högre kapacitet.
Jag håller själv på med en 2360cc högprestandamotor och bollar gärna lite idéer.
Det blir inga 300 hästar i min men jag hoppas på över 250 med max effekt under 7000 varv och ett brett register.
Erland
Även standard spel funkar bra så länge man inte kör på rak sirap.
Om du kör en motor utan oljesprut så kör standard oljepump, den med låga dreven.
Om man ska köra långlopp eller ha extra högt komp så kan oljesprut hjälpa till att kyla kolvarna.
Men då måste du ha pumpen med högre drev och högre kapacitet.
Jag håller själv på med en 2360cc högprestandamotor och bollar gärna lite idéer.
Det blir inga 300 hästar i min men jag hoppas på över 250 med max effekt under 7000 varv och ett brett register.
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Motor Bygge
Okej tack
men är 0,060-0.070 ett bra spelrum om man är ute efter minst 600-700?
men är 0,060-0.070 ett bra spelrum om man är ute efter minst 600-700?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motor Bygge
Det beror ju lite på hur varm oljan går.
Ökat spel ger ökad genomblödning av oljan och mer kylning.
Samtidigt vill man att det ska spruta runt så lite olja som möjligt i motorn.
Både för att den hamnar på cylinderväggarna och för att det kräver mer kapacitet från pumpen.
Men upp till 7,5 hundradelar och ner till 5 funkar helt OK.
Här är en artikel om smörjning: http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... arings.htm
Erland
Ökat spel ger ökad genomblödning av oljan och mer kylning.
Samtidigt vill man att det ska spruta runt så lite olja som möjligt i motorn.
Både för att den hamnar på cylinderväggarna och för att det kräver mer kapacitet från pumpen.
Men upp till 7,5 hundradelar och ner till 5 funkar helt OK.
Här är en artikel om smörjning: http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... arings.htm
Erland