Angående oljetråg i allmänhet!

Diskussioner för erfaret folk
henke_piteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör sep 05, 2009 5:28 pm
Ort: piteå

Angående oljetråg i allmänhet!

Inlägg av henke_piteå »

Tjena! Håller på att knåpa ihop en audi femma i en ford sierra. Nu när jag ska bygga om tråget så funderade jag litegrann. Kommer måste bygga tråget så att jag har all olja i bakkant samt pickup där. Med andra ord så kommer tråget bli tunt och väldigt nära motorn i framkant, ca 2cm ifrån original "skrapplåt". Har för mig att volvo b230 osv har ungefär samma konstruktion, dvs väldigt tunna tråg framtill för att sedan ha själva "oljekoppen" längst bak. Antar att det inte spelar någon roll då det sitter en skrapplåt där? Mvh
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Angående oljetråg i allmänhet!

Inlägg av jre »

Det finns ju många motorer som har så. Du kan ju om möjligt försöka separera oljereturerna från toppen så de rinner direkt ner i bulan. Hanmnar det olja på hyllan kan den vispas upp tillbaka upp i vevhuset. Skvalpplåtar är ju bra. Se till åtminståne att oljan inte kan skvalpa upp så lätt när du bromsar. Dvs låt hyllan fortsätta ut över bulan lite. Se till att du får tillräcklig oljemängd i bulan. Sikta mot motorns orginalvolym men bygg ut åt sidorna istället. Du kan förslagsvis kolla på tråget på en Volvo 960. Ska du köra bana så kan det vara läge att bygga "trap doors" för att hålla oljan i mitten medans man svänger. Givetvis måste du se till att det är fall neråt i bulan från överallt uppe på hyllan. Bulta tråget på motorblocket när du svetsar i det, annars slår det sig.
henke_piteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör sep 05, 2009 5:28 pm
Ort: piteå

Re: Angående oljetråg i allmänhet!

Inlägg av henke_piteå »

Tack för svar! Kommer göra tråget så att de lutar bakåt mot bulan, och plåtar som hindrar oljan...har dock ingen aning vart oljeretur-kanalerna i blocket går, tyvär antar jag att dom sitter rätt långt fram och inte kommer rinna ner i min "bula".
Skriv svar