Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 12, 2018 11:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 21, 2015 11:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
Hur mycket man i slutändan fick ur Merlin motorn vet jag inte, man gick ju upp i volym från 27 till 35 liter då Griffon motorn började användas i spitfire.

Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... :lol: Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig... :lol: :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 21, 2015 11:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Här har ni en Falconer v12a som är Cheva smallblock baserad flyg motor som går att få till flyg eller bil men va framtagen till 3/4 skals flygplan (Mustangen i videon)
https://www.youtube.com/watch?v=rz0f2qLLc6M
/Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 12:30 pm 
Offline
Stjeit nemä
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Inlägg: 748
Ort: Skellefteå/Piteå
Rimligen är det väl även enklare att få en 10 liters motor på 100 hästkrafter att hålla än en 2.3 liters motor på 1000 hästkrafter

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
0730653242


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 25, 2015 12:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm
Inlägg: 156
JLundin skrev:
Hur mycket man i slutändan fick ur Merlin motorn vet jag inte, man gick ju upp i volym från 27 till 35 liter då Griffon motorn började användas i spitfire.

Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... :lol: Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig... :lol: :lol:



https://www.youtube.com/watch?v=OxMxFE37Sxw

https://www.youtube.com/watch?v=VCveRpdWLgE


Den som han hade till Stockholm va säkerligen den med Capri karossen.
Om jag minns mina biltidningar korrekt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 26, 2015 12:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 543
Ort: Göteborg
vg. luftkylning så måste det ju vara mycket lättare att jobba med i luften än på vägen med tanke på lägre temperaturer på kylluften och det alltid finns luftflöde så fort planet är luftburet (inga trafikljus eller andra moment som gör kylningen under last oregelbunden)

Man borde väl även kunna spara vikt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 26, 2015 1:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm
Inlägg: 156
Kanske kylningen va orsaken till att den ej hade kompressor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 26, 2015 6:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1013
Ort: Eslöv
"vg. luftkylning så måste det ju vara mycket lättare att jobba med i luften än på vägen med tanke på lägre temperaturer på kylluften och det alltid finns luftflöde så fort planet är luftburet"

nja. Luftkylning gick bra med tidiga stjärnmotorer. Sen när cylindrarna placeras på längden blir det betydligt värre att få korrekt/samma kylning på alla cylindrar. En negativ sak med luftkylning är att det krävs rätt stora "kylkanaler" för att varje cylinder skall få lagom mängd luft. Det gör att nosarean på flygplanet ökar och därigenom också flygplanets luftmotstånd, vilket är jätteviktigt på åtminstone ett militärplan. Bättre då att ha en vattenkyld motor och kylare monterade i vingarna. Genom att göra så minskar man också temperaturvariationen på cylindrarna, beroende på belastning.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 15, 2015 8:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Inlägg: 215
Ort: Mariestad
Med motorer som fulgastestas. Jobbar i E-fabriken, där röd motorn byggdes. så kom vi prata om motor provet.
Där dom berättade hur en jobba med att hämta nya motorer och sen typ "döda dom" och analysera detta,
för att sen ta nästa. Fint jobb :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 16, 2015 6:37 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
För den som orkar leta på Youtube så finns det ett klipp på då Porsche försöker döda en av sina motorer genom att ha den sittande i en jigg som skakar runt motorn under drift. det är rejäla svängar motorn får ta, allt för att se om oljan fortfarande pumpas runt i motorn trots dessa extrema svängar..:-) Så nog försöker man "mörda" motorerna både på det ena och andra sättet innan dom når oss konsumenter....!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 16, 2015 11:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 569
Ort: Lindome
Jepp, har sett den videon. Det är väl t.o.m så att dom efterliknar g kraftern, gaspådrag o varvtal från en specifik bana.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 16, 2015 1:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Dom gör noga tester i alla fall
www.youtube.com/watch?v=Ny9xl7iWayU
www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc
/ Peter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010