Bil motorer håller inte på fullgas??
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Hur mycket man i slutändan fick ur Merlin motorn vet jag inte, man gick ju upp i volym från 27 till 35 liter då Griffon motorn började användas i spitfire.
Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig...
Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig...
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Här har ni en Falconer v12a som är Cheva smallblock baserad flyg motor som går att få till flyg eller bil men va framtagen till 3/4 skals flygplan (Mustangen i videon)
https://www.youtube.com/watch?v=rz0f2qLLc6M
/Peter
https://www.youtube.com/watch?v=rz0f2qLLc6M
/Peter
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Rimligen är det väl även enklare att få en 10 liters motor på 100 hästkrafter att hålla än en 2.3 liters motor på 1000 hästkrafter
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
JLundin skrev:Hur mycket man i slutändan fick ur Merlin motorn vet jag inte, man gick ju upp i volym från 27 till 35 liter då Griffon motorn började användas i spitfire.
Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig...
https://www.youtube.com/watch?v=OxMxFE37Sxw
https://www.youtube.com/watch?v=VCveRpdWLgE
Den som han hade till Stockholm va säkerligen den med Capri karossen.
Om jag minns mina biltidningar korrekt.
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
vg. luftkylning så måste det ju vara mycket lättare att jobba med i luften än på vägen med tanke på lägre temperaturer på kylluften och det alltid finns luftflöde så fort planet är luftburet (inga trafikljus eller andra moment som gör kylningen under last oregelbunden)
Man borde väl även kunna spara vikt?
Man borde väl även kunna spara vikt?
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Kanske kylningen va orsaken till att den ej hade kompressor?
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
"vg. luftkylning så måste det ju vara mycket lättare att jobba med i luften än på vägen med tanke på lägre temperaturer på kylluften och det alltid finns luftflöde så fort planet är luftburet"
nja. Luftkylning gick bra med tidiga stjärnmotorer. Sen när cylindrarna placeras på längden blir det betydligt värre att få korrekt/samma kylning på alla cylindrar. En negativ sak med luftkylning är att det krävs rätt stora "kylkanaler" för att varje cylinder skall få lagom mängd luft. Det gör att nosarean på flygplanet ökar och därigenom också flygplanets luftmotstånd, vilket är jätteviktigt på åtminstone ett militärplan. Bättre då att ha en vattenkyld motor och kylare monterade i vingarna. Genom att göra så minskar man också temperaturvariationen på cylindrarna, beroende på belastning.
nja. Luftkylning gick bra med tidiga stjärnmotorer. Sen när cylindrarna placeras på längden blir det betydligt värre att få korrekt/samma kylning på alla cylindrar. En negativ sak med luftkylning är att det krävs rätt stora "kylkanaler" för att varje cylinder skall få lagom mängd luft. Det gör att nosarean på flygplanet ökar och därigenom också flygplanets luftmotstånd, vilket är jätteviktigt på åtminstone ett militärplan. Bättre då att ha en vattenkyld motor och kylare monterade i vingarna. Genom att göra så minskar man också temperaturvariationen på cylindrarna, beroende på belastning.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Med motorer som fulgastestas. Jobbar i E-fabriken, där röd motorn byggdes. så kom vi prata om motor provet.
Där dom berättade hur en jobba med att hämta nya motorer och sen typ "döda dom" och analysera detta,
för att sen ta nästa. Fint jobb
Där dom berättade hur en jobba med att hämta nya motorer och sen typ "döda dom" och analysera detta,
för att sen ta nästa. Fint jobb
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
För den som orkar leta på Youtube så finns det ett klipp på då Porsche försöker döda en av sina motorer genom att ha den sittande i en jigg som skakar runt motorn under drift. det är rejäla svängar motorn får ta, allt för att se om oljan fortfarande pumpas runt i motorn trots dessa extrema svängar.. Så nog försöker man "mörda" motorerna både på det ena och andra sättet innan dom når oss konsumenter....!
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Jepp, har sett den videon. Det är väl t.o.m så att dom efterliknar g kraftern, gaspådrag o varvtal från en specifik bana.
Peter Olson
Re: Bil motorer håller inte på fullgas??
Dom gör noga tester i alla fall
www.youtube.com/watch?v=Ny9xl7iWayU
www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=Ny9xl7iWayU
www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc
/ Peter