Bil motorer håller inte på fullgas??

Diskussioner för erfaret folk
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av JLundin »

Hur mycket man i slutändan fick ur Merlin motorn vet jag inte, man gick ju upp i volym från 27 till 35 liter då Griffon motorn började användas i spitfire.

Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... :lol: Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig... :lol: :lol:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av p.hedman »

Här har ni en Falconer v12a som är Cheva smallblock baserad flyg motor som går att få till flyg eller bil men va framtagen till 3/4 skals flygplan (Mustangen i videon)
https://www.youtube.com/watch?v=rz0f2qLLc6M
/Peter
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av Wezzli »

Rimligen är det väl även enklare att få en 10 liters motor på 100 hästkrafter att hålla än en 2.3 liters motor på 1000 hästkrafter

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av c_wester »

JLundin skrev:Hur mycket man i slutändan fick ur Merlin motorn vet jag inte, man gick ju upp i volym från 27 till 35 liter då Griffon motorn började användas i spitfire.

Med nitroblandning i samband med tractorpulling har jag sett effektuppgifter på runt 4000Hp ur en Merlin. Hilborn tog ju fram ett eget sprut till dessa motorer, något att ha i en Rod kanske... :lol: Jag hade förövrigt turen att vara på plats inne i Marmorhallarna då galningen John Dobbs fick för sig att starta sin utställda bil för att på så sätt överrösta dom från Sofia Hogs som startat sina choppers. Fan vad det lätt, dom stora panoramarutorna skakade gott i kåken. Picko Troberg som höll i tillställningen blev helt vansinnig... :lol: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=OxMxFE37Sxw

https://www.youtube.com/watch?v=VCveRpdWLgE


Den som han hade till Stockholm va säkerligen den med Capri karossen.
Om jag minns mina biltidningar korrekt.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av taz82 »

vg. luftkylning så måste det ju vara mycket lättare att jobba med i luften än på vägen med tanke på lägre temperaturer på kylluften och det alltid finns luftflöde så fort planet är luftburet (inga trafikljus eller andra moment som gör kylningen under last oregelbunden)

Man borde väl även kunna spara vikt?
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av c_wester »

Kanske kylningen va orsaken till att den ej hade kompressor?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av hauge »

"vg. luftkylning så måste det ju vara mycket lättare att jobba med i luften än på vägen med tanke på lägre temperaturer på kylluften och det alltid finns luftflöde så fort planet är luftburet"

nja. Luftkylning gick bra med tidiga stjärnmotorer. Sen när cylindrarna placeras på längden blir det betydligt värre att få korrekt/samma kylning på alla cylindrar. En negativ sak med luftkylning är att det krävs rätt stora "kylkanaler" för att varje cylinder skall få lagom mängd luft. Det gör att nosarean på flygplanet ökar och därigenom också flygplanets luftmotstånd, vilket är jätteviktigt på åtminstone ett militärplan. Bättre då att ha en vattenkyld motor och kylare monterade i vingarna. Genom att göra så minskar man också temperaturvariationen på cylindrarna, beroende på belastning.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av troy240 »

Med motorer som fulgastestas. Jobbar i E-fabriken, där röd motorn byggdes. så kom vi prata om motor provet.
Där dom berättade hur en jobba med att hämta nya motorer och sen typ "döda dom" och analysera detta,
för att sen ta nästa. Fint jobb :lol:
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av JLundin »

För den som orkar leta på Youtube så finns det ett klipp på då Porsche försöker döda en av sina motorer genom att ha den sittande i en jigg som skakar runt motorn under drift. det är rejäla svängar motorn får ta, allt för att se om oljan fortfarande pumpas runt i motorn trots dessa extrema svängar..:-) Så nog försöker man "mörda" motorerna både på det ena och andra sättet innan dom når oss konsumenter....!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av Enok »

Jepp, har sett den videon. Det är väl t.o.m så att dom efterliknar g kraftern, gaspådrag o varvtal från en specifik bana.
Peter Olson
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bil motorer håller inte på fullgas??

Inlägg av p.hedman »

Skriv svar