blir svårt att plocka ur ca 420hk/3.0 liter ur den sugmotorn på 9000rpm som behövs för att hänga medMagnus skrev:En B30 vore ju helt rätt då om du vill fortsätta med stötstångsmotorer:)
3-4 liters comp sugmotor?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Jens Gustavsson skrev:ej längre till salu
Snabba ryck
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Ifall det blir en 722.6 låda så vet användaren mstahl vilka grejer man ska ha för att göra de 'manuella'.
I preppat skick växlar de riktigt snabbt.
Jag preppat min på ett annat vis då det är mer bökigt i bilar med canbus.
jag har lite mclaren slr grejer(mjukvara och solenoider)
I preppat skick växlar de riktigt snabbt.
Jag preppat min på ett annat vis då det är mer bökigt i bilar med canbus.
jag har lite mclaren slr grejer(mjukvara och solenoider)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Har du ens tittat på BMWs M60?
Finns som 3,0 3,5 4,0 4,4 4,6 och 4,9 liter i olika generationer och utföranden.
Den minsta har 67,6mm slag. Med en sådan vev är 9000rpm inget problem, bara man byter stakar och fixar torrsump.
Finns som 3,0 3,5 4,0 4,4 4,6 och 4,9 liter i olika generationer och utföranden.
Den minsta har 67,6mm slag. Med en sådan vev är 9000rpm inget problem, bara man byter stakar och fixar torrsump.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Den där motorn som stod under bänken bredvid borrmaskinen förut då ? Det är då ingen som nyss varit till dej som skvallrat....
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
det är lite olika motorer under utredning nu och en är den
om du är till umeå nån dag kjelle så är du välkommen på en kopp kaffe och lite motor snack
har börja trappa ned mot semester nu och blir att klura lite på detta samt göra i ordning nya lagret men nästa vecka ska jag och ramona ut med hippe husbilen på lite äventyr. kanske passerar Lycksele vem vet
mvh jens
om du är till umeå nån dag kjelle så är du välkommen på en kopp kaffe och lite motor snack
har börja trappa ned mot semester nu och blir att klura lite på detta samt göra i ordning nya lagret men nästa vecka ska jag och ramona ut med hippe husbilen på lite äventyr. kanske passerar Lycksele vem vet
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Har du sett litt på Lexus 1UZ-FE motorer?
Disse finnes det litt snacks til fra Japan.
Disse finnes det litt snacks til fra Japan.
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Hej Jens
Vore inte det här något https://www.youtube.com/watch?v=ddA1MgLex2Q
Går nog att hitta lite till skulle jag tro.
/ Peter
Vore inte det här något https://www.youtube.com/watch?v=ddA1MgLex2Q
Går nog att hitta lite till skulle jag tro.
/ Peter
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Motorerna köper du i parti och vxl passar = billigt sen väljer du själv hur mycket du köper/tillverkar själv.
/ Peter
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
man får inte ha lustgas i I/A det ska va sugmotorer sen 318kg/liter.
är det inte lustgas så är det påhittade hk! 500+hk på 3.7 liter och 5600rpm. samma med vridet ej möjligt sugmotor!
för att nå den effekten så krävs det ca 8000-9000rpm och en jäkla fyllnadsgrad som jag inte tror finns i de motorerna?
en mycket bra motor paserar 100 liter hk vid 6500rpm.
mvh jens
är det inte lustgas så är det påhittade hk! 500+hk på 3.7 liter och 5600rpm. samma med vridet ej möjligt sugmotor!
för att nå den effekten så krävs det ca 8000-9000rpm och en jäkla fyllnadsgrad som jag inte tror finns i de motorerna?
en mycket bra motor paserar 100 liter hk vid 6500rpm.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Ska du inte forska vidare i Mitsu-träsket?
6G72 t.ex?
Bottendelen i den 6A12 motorn ni inte öppnat (officiellt i.a.f) är nog rätt "stadig" för höga varv....
Vilken klass skulle du hamna i med den, och turbo?
6G72 t.ex?
Bottendelen i den 6A12 motorn ni inte öppnat (officiellt i.a.f) är nog rätt "stadig" för höga varv....
Vilken klass skulle du hamna i med den, och turbo?
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Motorn i videon hade väl inte gas ??
Det va 503 hk vid 5600 och 474Tq vid 5400 rpm .
tänk dig 12.5 i komp (E85) vass kam och ett bra mappat data sprut då ska det inte vara ett problem tycker jag.
Det finns ju alu toppar till v6an lyssna den är bra rapp även på gas svaret.
/ Peter
Det va 503 hk vid 5600 och 474Tq vid 5400 rpm .
tänk dig 12.5 i komp (E85) vass kam och ett bra mappat data sprut då ska det inte vara ett problem tycker jag.
Det finns ju alu toppar till v6an lyssna den är bra rapp även på gas svaret.
/ Peter
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
här har du lite ideer på möjliga motot alternativ
https://www.youtube.com/watch?v=r3RctqEbbl4
https://www.youtube.com/watch?v=DLdxiDcdipU fast en buick motor
https://www.youtube.com/watch?v=SAvqqiygiX0
https://www.youtube.com/watch?v=kdWjY-fL9Jg ett annat alternativ ta en mondeo st220 motor
/peter
https://www.youtube.com/watch?v=r3RctqEbbl4
https://www.youtube.com/watch?v=DLdxiDcdipU fast en buick motor
https://www.youtube.com/watch?v=SAvqqiygiX0
https://www.youtube.com/watch?v=kdWjY-fL9Jg ett annat alternativ ta en mondeo st220 motor
/peter
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Då var vi här igen.
Vad är möjligt och vad är inte möjligt. Vad är riktigt bra, och vad är för bra för att vara sant.
Självklart är man då bitter och elak som säger att detta är för bra för att vara sant, men nu tycker t.o.m Jens det med
Jag har alltid trott att 7000rpm är den magiska siffran för 100 hk/liter. Jens säger nu 6500rpm vilket inte är alls otänkbart med all ny teknik som finns nu.
Jag har räknat och funderat väldigt mycket kring detta och jag har kommit fram till att det snarare är kolvmedelhastigheten man ska titta på istället för varvtalet. Rent statistiskt genom att studera ett stort antal bromspapper kan man fastställa 20m/s som den siffra man har 100 hk/liter vid om allt annat stämmer.
På en B230 händer det då vid 7500rpm med 80mm slag samt runt 7000rpm med 85/86mm slag vilket stämmer bra överens med de erfarenheter som finns från svensk Rallycross.
Att då denna motor i videon skulle ha 132 hk/liter vid 5600rpm betyder att den borde ha runt 26m/s i kolvmedelhastighet dvs slaglängden hamnar runt 140mm.
Borret skulle då bli 76,3mm för att slagvolymen ska bli 234ci och det betyder att ventilerna blir alldeles för små för att kunna flöda till den effekten!!
Vad är möjligt och vad är inte möjligt. Vad är riktigt bra, och vad är för bra för att vara sant.
Självklart är man då bitter och elak som säger att detta är för bra för att vara sant, men nu tycker t.o.m Jens det med
Jag har alltid trott att 7000rpm är den magiska siffran för 100 hk/liter. Jens säger nu 6500rpm vilket inte är alls otänkbart med all ny teknik som finns nu.
Jag har räknat och funderat väldigt mycket kring detta och jag har kommit fram till att det snarare är kolvmedelhastigheten man ska titta på istället för varvtalet. Rent statistiskt genom att studera ett stort antal bromspapper kan man fastställa 20m/s som den siffra man har 100 hk/liter vid om allt annat stämmer.
På en B230 händer det då vid 7500rpm med 80mm slag samt runt 7000rpm med 85/86mm slag vilket stämmer bra överens med de erfarenheter som finns från svensk Rallycross.
Att då denna motor i videon skulle ha 132 hk/liter vid 5600rpm betyder att den borde ha runt 26m/s i kolvmedelhastighet dvs slaglängden hamnar runt 140mm.
Borret skulle då bli 76,3mm för att slagvolymen ska bli 234ci och det betyder att ventilerna blir alldeles för små för att kunna flöda till den effekten!!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
110-115 N/liter 2 ventiler, 120-125 N/liter 4 ventiler. Har aldri sett noen klare mer på bensin. Resten er matematikk. 132 hk/ liter v 5600 krever 164 N/liter. Da er det noe som ikke stemmer.