Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 5:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 3-4 liters comp sugmotor?
InläggPostat: sön jul 19, 2015 12:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
sitter och fantiserar om framtiden med min vega+comp och skulle va fränt att bygga en riktigt elak sugmotor till den kanske? I/A = 318kg per liter skulle passa min tunga bil (950-1180kg går den få att väga) och de tider den bilen får köra. ingen Pro-stock motor har varit där och krigat ned indexet till super låga tider heller men missförstå inte det blir inte enkelt.

vill nu undvika att det blir likadan som med b18 satsnigen :thumbdown:


några grund krav är.....


1 vill visa att det går att bygga sug motor i detta land själv (ej färdigköpt från usa)

2 kort slag och stort borr förhålande.

3 4-Ventils topp med stora ventiler och som går att porta till rätt aria.

4 kort stark vevaxel som går att varva minst 9000rpm, (ska inte behövas billet vev som kostar en förmögenhet).

5 v6 eller liten V8 helst av tysk/japansk konstruktion. (4 cylindrar blir svårt då det blir små ventiler och svägningar i veven lätt)




vad tror ni skulle va en bra motor? ska upp i ca 125-140hk/liter annars kommer man nog inte ens ned till index med en sån bil och låda jag har råd med..

man får handikapp med automat låda i denna klass (mindre vikt) men vet ej om det går att använda på motorer under 4 liter iallafall då bilen inte går att lätta hur mycket som helst. jag är inte intresserad av liberty har ingen möjlighet med det och alla kopplings justerigar men kan tänka mig jerco DR4 eller en modärn H mönstrad låda med bra utväxligar på växlarna.

jag har en motor som kanske skulle fungera men låter bli att säga vad det är till en början.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 12:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Inlägg: 62
Ort: Finnerdöja
mercedes m119 i 4.2 versionen. v8
92 i borr 78.9 i slag. 4 ventilstoppar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 1:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Tänkte precis tipsa om just m119.
Den användes även i lemansbilarna.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 1:33 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
några tipps om vart man hittar mer bilder och borr slag ventiler mm? vad är det för ventilsystem direkt tryckare eller vipor/släpor?

största borr och minsta vev vore ju bäst så klart om bara bottendelen är skapligt stadig och lätt.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:15 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
det fins ju fräna modärna automat lådor till dem med om jag inte mins fel? kopplar man bara bort lock upp så får man nog köra me dem. ska prata med conny kompa han kan dem bra. samma som i craysler hemi 2000tals v8 tror jag?

med v8 och automat så får man lätta bort 113kg :thumbright: går att bygga en ganska stor motor då utan att det blir en strids vagn :thumbright:

(min vikt I/A med v8 950kg)




A 2.4.1
Viktlättnad vid automatlåda
För fordon med automatlåda och med fullt fungerande converter,
får vikten underskridas i klassen med:
A/A 45 kg
B/A 90 kg
C/A 113 kg
I klasserna D/A, E/A, F/A, G/A, H/A, I/A gäller, fordon med V8 113 kg, max 6 cyl 68 kg, max 4
cyl 45 kg
I övriga klasser ingen viktlättnad
OBS Klassens minimivikt får aldrig underskridas.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:26 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
blir 4.2L x 318kg=1336kg sen - 113kg automat = racevikt på 1223 kg (2693LB)

lite för stor motor men skulle fungera då min bil redan är rätt tung som den är nu med 1168kg med 1790cc B18 turbon på 650kg/liter.

med en sån automat och med min bil undra hur mycket effekt som skulle behövas? index är 10.35 och målet i framtiden iallafall skulle va att komma ned till 0.6 under men till en början bara komma till en låg tia för då kan man va med och köra iallafall.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
ca 520-540hk så är man nog på en låg tia då allt lirar bra och 60 foten är nere på ca 1.35-1.38?

ca 129 liter hk blir det eller 2.11 hk/ cui

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Min automat passar.
722.6
den är elektroniskt styrd.
Går nog att mickla ihop med ett vems.
5 stegs och specad över 1100nm std.
samma låda i chrysler men där är den specad lägre.

M119 är ganska närbesläktad med gosiga 2.3 och 2.5 cosworth.
kammarna går direkt på ventilerna. Inga vippor

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
man måste växla manuellt men dår ju att göra med + och - knapp på ratten.

med direkt tryckare så går det ofta rätt bra att bygga om till stumma tryckare och jag ritar upp nya kamprofiler baserat på vad som ryms på loben i lyft och duration, nos radie mm som jag gjort på STS 238 volvo 16v kamaxlarna jag säljer.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
vad är det för utväxling på en sån låda tro?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
http://www.w124performance.com/images/M ... tralia.jpg

De diskuterar den på speedtalk.
gör google bildsökning 'mercedes m119'
Så dyker det upp massvis med bilder.

Kan återkomma med utväxling.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Gear ratios : 1st 3.59 / 2nd 2.19 / 3rd 1.41 / 4th 1 / 5th 0.83 

Att de är specade olika beror på ventilpaketoch lameller.
Drev ska vara lika.
finns andra utväxlingsförhållanden.
men då är lådan så dyr.
exempelvis från clk dtm. Special utgåva.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 2:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
ska köra in de i en rpm/hastighets calulator men fräna grejor :thumbright: jag har ju 1.76 nu på ettan och 1:1 på tvåan :lol: borde va bra att en långsam första växel med lågt vrid och låg effekt som en sådan här motor kommer att ge. speciellt då konvertern säkert inte stallar så högt?

kul att fantisera på ska snacka med sävars MB expert och höra vad han tror.

kadetten du har inga känningar på en motor och låda? :) (ännu roligare att fantisera då man kar en motor att kolla på hemma) vad ligger de på på skrotarna (motor eller motor och låda)? ser topparna bra ut? ventil storlek bruka ju inte MB snåla med :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 3:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Inga känningar nu på rak arm.
låt mig grunna på det en stund så ;)

En absolut billig.. dyr i inköp men sedan i stort sett servicefritt är ju en e63 motor med tillhörande 7vxl automat.
dyrt. Men över 500hk ur 'kartong'.
Med tuning når man runt 580 utan att öppna maskin.
men... 6.2liter :(

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2015 3:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
4.2 liter är redan lite för stort för comp I/A men förstår det är en fin motor.

har du hört talas om nån som hård sug trimmar M119 motorerna mot 500-600hk? vad är max varv de kör med isåfall? såg rätt stadigt ut ramlager överfallen med 4 bultar mm :thumbright:

borr 92mm så slag borde va kring 79mm slag sen 138mm c-c stakar vad jag kan se men inga seriösa data.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010