Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 4:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 04, 2015 7:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
Frågan är dock,, vad har du köpt för maskin Jens?


ska kolla upp exakt men det är en nyare 4.2L modell med efi iallafall. tror det va en -97?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 05, 2015 3:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Kolla ebay Kadett4wd!!
S62 spjällen ligger på ganska exakt halva priset mot Jenvey och passar bolton om man använder mina adapterplattor. De är 50mm spjälldia, med spridarsäte och fuelrail, grova vacuumkanaler och gasreglage, så komplett system hamnar nog på en tredjedel av vad ett Jenvey-system kostar.
Vanliga Weber IDF-trattar passar rakt på och finns i olika längder.

Jag tror inte du hittar något annat i närheten alls för de pengarna, och tillgången är god.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 05, 2015 9:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Vad är lämpligast? tre eller fyra liter?

Spontant känns det som att BMW har mer grejjor att få tag i än andra märken och borde vara ett självklart(men tråkigt) val, tar man dessutom en sexa så behöver man bara justera på två kammar.

Har man tänkt byta kolvar och stakar så kan man ju nästan ta vilken motor som helst som har smidd vev, hur stor betydelse har det egentligen ifall motorn har 250 eller 300hk i utgångsläge om man ändå ska trimma?

Menar inte att ifrågasätta utan är mest nyfiken. :-)

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 10, 2015 5:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Inlägg: 31
Ort: Bara
Jens Gustavsson skrev:
sitter och fantiserar om framtiden med min vega+comp och skulle va fränt att bygga en riktigt elak sugmotor till den kanske? I/A = 318kg per liter skulle passa min tunga bil (950-1180kg går den få att väga) och de tider den bilen får köra. ingen Pro-stock motor har varit där och krigat ned indexet till super låga tider heller men missförstå inte det blir inte enkelt.

vill nu undvika att det blir likadan som med b18 satsnigen :thumbdown:


några grund krav är.....


1 vill visa att det går att bygga sug motor i detta land själv (ej färdigköpt från usa)

2 kort slag och stort borr förhålande.

3 4-Ventils topp med stora ventiler och som går att porta till rätt aria.

4 kort stark vevaxel som går att varva minst 9000rpm, (ska inte behövas billet vev som kostar en förmögenhet).

5 v6 eller liten V8 helst av tysk/japansk konstruktion. (4 cylindrar blir svårt då det blir små ventiler och svägningar i veven lätt)




vad tror ni skulle va en bra motor? ska upp i ca 125-140hk/liter annars kommer man nog inte ens ned till index med en sån bil och låda jag har råd med..

man får handikapp med automat låda i denna klass (mindre vikt) men vet ej om det går att använda på motorer under 4 liter iallafall då bilen inte går att lätta hur mycket som helst. jag är inte intresserad av liberty har ingen möjlighet med det och alla kopplings justerigar men kan tänka mig jerco DR4 eller en modärn H mönstrad låda med bra utväxligar på växlarna.

jag har en motor som kanske skulle fungera men låter bli att säga vad det är till en början.

mvh jens


Mercedes M119 V8 ska visst vara en redig konstruktion från första början. Det sägs att den är baserad på AMG:s fyrventilade V8:or från mitten av 80-talet(då AMG var ett fristående renodlat trimföretag) vilka inte var konstruerade med ekonomi i åtanke. Den relativt kortslagiga 4.2-liters varianten bör som sagt kunna ha en hel del att ge om man engagerar sig lite mer grundligt i den 8)

När jag läser TS ursprungliga inlägg tänker jag annars spontant Mercedes 3.5-liters M276 V6. 12:1 i komp från fabrik och 92.9/86 mm i borr/slag. Bör också vara lättare och kompaktare än M119 V8. Och man slipper de tragiska problemen från den 90-gradiga föregångarens(M272) balansaxel och jääättelånga enkelkedja också då M276 är en 60-graders V6 med flera mindre kedjor och utan balansaxel. 306 hk/370 nm @ 6500/3500 rpm är utgångsläget. Men, M276 är så nya att det knappast går att hitta en till rimliga pengar. Och frågan är hur redig konstruktionen egentligen är, det sägs att den delar mycket med Chryslers Pentastar V6..

Eller kanske alfas V6:a? 3.2-liters maskinen har 93/78 mm i borr/slag. Det vore riktigt fränt med en ylande alfa-sexa 8) Fast den började sitt liv som en betydligt mindre maskin så frågan är hur mycket marginaler det finns om man börjar att stressa maskinen på allvar..?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 10, 2015 7:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
i comp så tävlar man lite förenklat i liter effekt så man räknar på max rpm där motorn andas effektivt och håller ihop rent mekaniskt och då¨är kort slag bra med relativt stort borr och stora ventiler.

kommer med räkne exempel senare

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 10, 2015 9:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Tänkte oxå på alfasexa men vågade inte skriva det pga. att det brukar finnas gott om fördomar mot italienskt.

Den är rätt högvarvig från början och anses allmänt stryktålig fast få har ju trimmat de nyare modellerna då de sitter i fwd bilar.

Ljudet är ju berömt även om detta inte är en standardmotor...

https://youtu.be/txG0cTx4VeI

480hk på 2.5 liter är väl inte illa men det är bara namnet som påminner om gatmotorn.

https://youtu.be/WHjs-pcyg8Q
Varför inte raksexa? Måste vara enklast och billigast pga. Två kammar och gott om plats.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 11, 2015 4:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3548
Ort: Skellefteå
Hur är Audis v8 från RS4:an egentligen, specifikt den som såldes från 2006 å framåt ?
Den är väl 4.2liter och nånstans just över 400hk, om jag minns rätt.

Kanske är för ny å svindyr i beggat skick iofs...

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 24, 2015 11:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Inlägg: 104
Ort: Luleå
Alfa romeo och nissan från samma tid var båda på 3 liter 24v och är snarlika i uppbyggnad och dimensioner. Båda användes framgångsrikt i LeMans serien (lmp2 tror jag) med restriktor och maxvarv på 9000 och lämnade då ca 450 hk, i 24 timmar. Alfan har stålfoder, alltså inget nikasil eller likn, vet ej med nissan men tror det är samma. Slaget är ganska lämpligt till de varvtal du pratar om, 3.2an som kom senare tror jag har samma slag men är oftast betydligt dyrare då bilarna är nyare.

Sist jag pratade med Egmark var hans nissan RC-motor på 3 liter och bromsade 420 hk vid drygt 9000rpm i hans bänk nästan på första försöket men det var något år sen nu. Har för mig han hade kontakt med någon från ett lmp2-stall om hur han skulle bygga den. Ring och surra med honom lite, skulle nog va kul två dynokillar emellan ;) Allting är ju billigare med en sexa än en 8a och de motorerna har ju dokumenterat använts i proffsracing och kostar heller inte mycket från en donatorbil.

_________________
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 3:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Hej om du inte hittar en lämplig bil motor så kan du väl montera i en båt motor 3,7 liter :)
http://www.youtube.com/watch?v=2p26LxNjm10
www.youtube.com/watch?v=CVnhGxiDecE
Mericruiser 3,7L 4:a 1/2 ford 460...
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 4:19 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Det var en kul motor, gott ljud också.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 4:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 808
Ort: bjursås
Ja det är lite av min "dröm" att få den motorn i en kaross bil.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 5:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Var hittar man dom och vad väger de?

Erland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 6:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 517
Ort: Linköping
Peppa min bror lite... :hey:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80757


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 7:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
JENS Porsche 944 s2 16 valde 104 borr 88 i slag 25 Meter per sen,Räknat på det,3liter
340hp vid 8500 låter väl bra eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 8:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 578
Ort: Umeå
Nissan 370z? Finns en del balla grejor där? Micke Fredriksson har koll på den maskinen tror jag


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010