Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 04, 2015 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
här har du en med marin toppen (org) alu block :) och alu topp (Ford 460)
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me ... m?ca=6&w=3
här har du lite bilder
http://www.aerohill.com/wp/listing/mercruiser-3-7l/
och till det fina så har dom cheva bultmönster till växel lådan så PG eller vad du vill passar.
Det negativa är att dom är lika lång som en 460 och därför blev det ingen i Escorten..
Googla mercuiser 3,7 och klicka på bilder så får du många bilder :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 3:26 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Jag blev riktigt sugen nu. Vet du vad en sån väger?
Nån som trimmar såna till båtar?
Går dom i nån annan bilracing än dragracing i USA?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 4:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
3,7L:
http://www.jalopyjournal.com/forum/thre ... er.256713/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Måste bara dela detta om Mercruisern:
It sounds like hell, the charging system (stock) is a joke, and it shakes like a dog shittin' razor blades. And that's running good!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 8:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Vad jag förstår så har dom alu block med gutjärns top !!!!! men med en 460 topp (alu) så borde dom väga som en volvo 5a ??
Topp, Ventiler, vippor, stötstänger, kolvar, stakar, lager, packningar osv (ej tåg) är lika som 460 Ford så reservdelar är lätt att få tag på.
Tänk dig en PS topp med ett 1/2 sheet metal insug med en splittad dominator eller sprut vilken rökar maskin.. 10-11.000 rpm och vilken sång ja kolla videon man får bara rysningar..
Vet tyvärr ingen annan sport som anv dom men det finns det säkert på andra sidan pölen.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 8:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Läste lite i länken ovanför jo dom finns i sprintcars , salt lakes bilar mm... :) :) / Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Jag tror det skulle låta fantastiskt med IR insug på en sån snurra :-D
Blir Weber 55:or för smått?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 08, 2015 4:35 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Borde funka. Insugningsventilen är lite större så det beror ju på vad man tänkt varva.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 4:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 783
Ort: Skellefteå trakten..
Lite sent kanske, men ramlade in här genom Vega tråden :)

Audis motorer har nämnts men inte mer än det. Jag vet inte av någon som provat bygga sugis av en sådan, Men jag skulle kunna tänka mig att 32v motorn från Audi S8 (340hk) med 3.7 liters veven kan vara en vettig grund. Det är samma borr på de motorerna, bara olika slag. Just S8ans 32v 340hk motor har ganska bra lyft original och topparna har urgröpningar för att tillåta de höga kamnockarna (jämfört med övriga 4.2l Audi åttor).

Alu block.

Läst om flertalet sånna här motorer som dom varvat till 8000-8500 med std saker i botten (4.2l motorer då). 3.7 veven tror jag har 81 i slag om jag minns rätt.. 4.2 typ 86 kanske?

Till topparna sen passar en hel del från Golv mk2 GTi också (i vart fall till 32v topparna)



Vill man vara udda bör de ju i alla fall vara ett alternativ :) Dåligt med passande lådor dock..

_________________
Manta A Rallye
Kadett C "Pro Retro" under uppbyggnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 22, 2017 10:47 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det är säkert en fin motor men det är för lite borr för att den ska gå att sug trimma riktigt hårt.

jag vill bygga på en motor med 8 cylindrar, 32 ventiler, stor borr C-C och som går att köpa för vettiga pengar och då passar MB motorn bättre tror jag.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 23, 2017 10:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 783
Ort: Skellefteå trakten..
De är säkert mycke möjligt! Audi motorn är rätt kompakt så att borra upp den rejält är nog svårt.. Bara en tanke dock, Audi plcokar ju 450hk ur RS4/5 motorerna N/A då dock med justerbara kamvinklar, FSi och 4.2 liter..

Men dom fick också ut 450+ ur 3.6 liters motorn när dom körde DTM i början av 90 talet! Dock kanske 500+ häst är lite svårare att åstadkomma. DTM motorerna hade nog rätt höga utvecklingskostnader kan jag tänka mig..

Merca motorn är säkert ett grymt utgånsläge, men för diskussionens skull ansåg jag att Audins var värd att nämna. Dom är ju inte särskilt dyra i inköp heller. :)

_________________
Manta A Rallye
Kadett C "Pro Retro" under uppbyggnad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010