3-4 liters comp sugmotor?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har inte läst så mycket kring hårdtrimning av m119.
men det finns potensial för en riktigt fin maskin.
nytt insug och grenrör.
sportigare kammar så bör du ju nå 120hk/liter ganska snabbt utan att knappt röra topparna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Jim Holmgren »

Varför vill du att det ska vara en motor byggd på en tysk/japansk konstruktion?
Borde inte en stödstångs v8 göra bra ifrån sig också?

Säg en Chevrolet sb med runt 4tum borr och ett slagläng emellan 1.8-2.4 tum? Blir kanske svårt att får ut bra komp med så lite slag?

Har sett en nova någonstans här på nätet med en Csb som var väldigt ner strokad och tydligen så varvade han 12000 med den om jag förstod rätt.

Du får ju alla fall kort slag och stort borr förhållande dock så blir det väl en custom verv i en sådan motor
Du gå ju mister om 4 vetnilstopp också men är det verkligen nödvändigt? Med 8 cylindrar borde du får en hel del ventil aria endock.

Blir raka sexor för tunga?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att bygga nått annorlunda och i dag 2015 så fins det faktiskt bättre motorer än en stötstångs csb v8 än fast det är en favorit motor hos mig och många andra.

ska jag nu bygga nått helt nytt så ska det va genomtänkt och framtids säkrat :)

blir rätt dyrt med en cheva i comp också då allt och jag menar ALLT! måste köpas aftermarket.

mvh jens
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Roland Forsgren »

i dag 2015 så finns det faktiskt bättre motorer än en stötstångs csb v8
Säger han som kör B18 :thumbright:
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av loop »

Är inte MB v8 en gjutjärnsmotor? BMW, Toyota och Audis v8or är alu.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Tore Bjerke »

Nissan VQ motor ca 130 kg.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Kadett4wd »

En kille i umeå säljer just nu en 4.2 för 4500kr.

M119 är en motor många bör studera.
sjukt välgjord.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Kadett4wd »

loop skrev:Är inte MB v8 en gjutjärnsmotor? BMW, Toyota och Audis v8or är alu.
Nej den ska vara alu vad jag vet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Dennis M »

Går det inte stroka ner den och topplock så man får ner volymen eller blir det för lite eller för bökigt?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Magnus »

En B30 vore ju helt rätt då om du vill fortsätta med stötstångsmotorer:)
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Patrik Axelsson »

Dubbelgilla på den :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:En kille i umeå säljer just nu en 4.2 för 4500kr.

M119 är en motor många bör studera.
sjukt välgjord.
vart? :) blocket
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Kadett4wd »

Yes... glömde skriva *s*
Sök på m119
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ej längre till salu :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 3-4 liters comp sugmotor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Roland Forsgren skrev:
i dag 2015 så finns det faktiskt bättre motorer än en stötstångs csb v8
Säger han som kör B18 :thumbright:
:thumbright:

ja men jag ska nu om jag bygger en ny motor bygga Hi-tech :lol: och den ska gå att köra och förfinas så den är konkurrens-kraftig i mer än 1.5 tävling. vart en massa tid och pengar i B18 motorn som gick upp i rök men man får väll se det som en läropeng och jag har lärt mig mer om b18 och det är ju bra om man ska hjälpa nån veteran trimmare.

mvh jens
Skriv svar