Har inte sett denna innan idag då nattsurfande sonen visade mig.
(är dock tämligen usel på språket som används)
https://www.youtube.com/watch?v=c19kn3drdFU
'
Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av..?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av..?
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.
oftast bruka det va nån stor nackdel som skiter sig annars borde det funnits för 80 år sen redan liknade lorry gängets patentkärvet sketcher Tänkte inte på det...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.
Säg inte det. Det där är samma design som används idag på en del insprutningspumpar för dieselmotorer, exempelvis Renault. Idén är med andra ord inte ny och denna typ av motor har säkert sin plats framöver i och med att den är så kompakt, tror dock inte att den hamnar i någon bil...
Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.
Den påminner om en vanlig gammal hydraulpump fast lite annorlunda
Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.
Fränt ser de ut iaf:)
Mvh Max
Mvh Max
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.
hur rör sig kolvarna VS vevaxel grader i gämförelse med en vanlig motor med vevstaks förhållande på säg 1.7:1?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.
Jag tolkar det som att kolvarna (5 st) sitter i något slags motorblock(?) som ser ut som det roterande huset på en revolver. Hela detta hus roterar sedan förbi öppningar (för att fungera som ventiler) samt tändstift.
Det känns som det måste vara problem att få tätt överallt? Kanske blir lite samma problem som med apex-tätningarna på en Wankel? Dessutom blir det väl väldigt mycket roterande massa om hela motorblocket ska rotera? Sen förstår jag inte hur man får in kylvatten i något som roterar så?
Har jag missupfattat något? De har ju en fungerande motor i bromsbänken i filmen, men kom de längre än så?
//Jabob
Det känns som det måste vara problem att få tätt överallt? Kanske blir lite samma problem som med apex-tätningarna på en Wankel? Dessutom blir det väl väldigt mycket roterande massa om hela motorblocket ska rotera? Sen förstår jag inte hur man får in kylvatten i något som roterar så?
Har jag missupfattat något? De har ju en fungerande motor i bromsbänken i filmen, men kom de längre än så?
//Jabob