Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av..?

Diskussioner för erfaret folk
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av..?

Inlägg av Misse »

Har inte sett denna innan idag då nattsurfande sonen visade mig.
(är dock tämligen usel på språket som används)

https://www.youtube.com/watch?v=c19kn3drdFU















'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast bruka det va nån stor nackdel som skiter sig annars borde det funnits för 80 år sen redan :) liknade lorry gängets patentkärvet sketcher :lol: Tänkte inte på det... :wink:
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.

Inlägg av JLundin »

Säg inte det. Det där är samma design som används idag på en del insprutningspumpar för dieselmotorer, exempelvis Renault. Idén är med andra ord inte ny och denna typ av motor har säkert sin plats framöver i och med att den är så kompakt, tror dock inte att den hamnar i någon bil... :wink:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.

Inlägg av Dennis M »

Den påminner om en vanlig gammal hydraulpump fast lite annorlunda
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.

Inlägg av maxn51 »

Fränt ser de ut iaf:)


Mvh Max
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur rör sig kolvarna VS vevaxel grader i gämförelse med en vanlig motor med vevstaks förhållande på säg 1.7:1?
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Duke.... BS, eller nån ny motorprincip att ha glädje av.

Inlägg av jre »

Jag tolkar det som att kolvarna (5 st) sitter i något slags motorblock(?) som ser ut som det roterande huset på en revolver. Hela detta hus roterar sedan förbi öppningar (för att fungera som ventiler) samt tändstift.

Det känns som det måste vara problem att få tätt överallt? Kanske blir lite samma problem som med apex-tätningarna på en Wankel? Dessutom blir det väl väldigt mycket roterande massa om hela motorblocket ska rotera? Sen förstår jag inte hur man får in kylvatten i något som roterar så?

Har jag missupfattat något? De har ju en fungerande motor i bromsbänken i filmen, men kom de längre än så?
//Jabob
Skriv svar