Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 8:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 23, 2015 7:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Inlägg: 139
Ort: Boden/Skellefteå
Tjenare behöver lite hjälp här av alla er goa. Jag funderar på att köra m90 eller zf till min b230. Kan inte riktigt bestämma mig, har en fräsch m90 i garaget redan. Då undrar jag uti den här ZF växellåda som är 5 växlad (1:1 på 5an). från bakaxeldelar som redan är färdig för b230. b230 242 -75 ca 600 hjul hästar.

Jag behöver hjälp med val av helt kopplingskit har inte ens svänghjul eller något.

Svänghjul?
Tryckplatta?
Lamell?
Trigger?
Slavcylinder?
Urtrampningslager?
Kardan? turbo 940? Förkortas?
Spakställ? Vilket? Göra om eget?
Original lut på motorn

Har säkert glömt något så skriv gärna vad isåfall!

Kommer köra 1031.

Köra på m90 eller köra ZF direkt?

Hoppas att ni förstår! :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 7:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Inlägg: 152
Ort: Piteå
Beror väl helt på hur mycket du vill lägga ut.
Känner du att du har en slant över, så köp bakaxels zf samt kopplingskit till volvo röd (detta: http://bakaxel.se/kopkitvolvorod.html)
Jag kör med 6puck fjädrad sinter och det funkar bra.
Var dock tvungen slipa lite i sprängkåpan samt svarva tryckplattan litegrann då 765an bygger ganska mycket utåt.

Kardan tar du främre delen från en 740 med m47, och den bakre delen från en nyare 240, då är längden perfekt.

Finns nog lite bilder i min byggtråd om hur jag gick till väga med allt från växellådsfäste till växelstag.

_________________
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 7:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Inlägg: 139
Ort: Boden/Skellefteå
Tackar för ett riktigt bra svar!!! Hur gjorde du med slavcylinder och vilket urtrampningslager? Spakställ m.m? om du har tid att svara :) Mvh Kim J


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Inlägg: 152
Ort: Piteå
Du behöver bara förlänga slavcylinderns kolv, slav kan du också köpa från bakaxel ifall du väljer ZF.
Urtrampningslager är från BMW och ingår i dedär kitet! Bara att montera.

Här finns lite läsning: viewtopic.php?t=39851

Jag kör med TXR Performance spakställ, svinenkelt att sätta dit. Dem har också en adapterplatta som du kan bulta fast i orginalhålen i kardantunneln sen spakstället på den. Såhär ser det ut.

Bild

Bild

_________________
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010