lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft mm

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej håller på klurar lite på såna saker tänkte vi gör en tråd så jag får höra vad andra tror och har lärt sig.

jag har en hel del egna tankar men vi tar de senare slänger bara ur mig en del frågor och funderingar att bolla/diskutera vidare på :thumbright:




max kolvhastighet? 25 M/s är ju en siffra men hör i bland men beror mycket på slag längd man har och vikt på alla grejor. vilka motorer tål vad?



G kraft då kolven vänder vad är för mycket och vad är det som blir drabbat?



vikten på kolv och vikten på vevstake är de lika viktig? övre delen på staken går ju upp och ned med kolven och står still i tdc och bdc men stor ändan av staken snurrar med jämn hastighet runt runt!



balans faktor på olika varv och för olika ändamål (vi kan snacka både 4cyl och 6-8 cyl).



kolvbultens diameter och längd, styvhet? många värre motorer kör ju väldigt små dim nuförtiden på 18-21mm på tex nascar!

vad är skillnader på sugmotor och överladdade turbo, NOS, Blower?


mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Kadett4wd »

När du tänker på stress beroende på vikter.
ett tips är att tänka 'encylindrigt'.
Sen implementerar du det på alla cylindrar i motorn.

Vikter kan balansera ut varandra ja, men inertian försvinner inte.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Pacman »

Jens Gustavsson skrev:Hej håller på klurar lite på såna saker tänkte vi gör en tråd så jag får höra vad andra tror och har lärt sig.

jag har en hel del egna tankar men vi tar de senare slänger bara ur mig en del frågor och funderingar att bolla/diskutera vidare på :thumbright:
Exakt detta klurade jag mycket på förr och lånade massor av Erlands fina böcker och läste och läste och samlade ihopa flera olika formelsamlingar från MC-världen från 70- och 80-talet. Inget är nytt under solen. Allt finns att läsa som andra bättre bemedlade redan kommit fram till. Allt man behöver göra är att söka och vara hungrig och öppen för ny info. :thumbright:


Jens Gustavsson skrev: max kolvhastighet? 25 M/s är ju en siffra men hör i bland men beror mycket på slag längd man har och vikt på alla grejor. vilka motorer tål vad?
Den siffran är inte max hastighet utan maximal medelhastighet. Om jag har förstått någotsånär rätt så är detta en kritisk parameter för litereffekt. Ju högre siffra desto högre effekttäthet har motorn. Man strävar alltså efter att nå så hög siffra som möjligt utan att motorn går sönder.
Siffran 25m/s kommer från Formel 1 och det är den siffran som anses vara gränsen för att det ska hålla längre perioder, dvs "Endurance". ProStock m.fl andra dragracingklasser kör med mycket högre siffror här, men de anses inte heller vara "Endurance"-motorer :wink:

Jens Gustavsson skrev: G kraft då kolven vänder vad är för mycket och vad är det som blir drabbat?
Det är främst kolvringarna som drabbas. Det finns en formel för att räkna ut G-kraften på kolvringarna, och sen en jämförelsetabell för olika ringtjocklekars gränsvärden med avseende på den G-kraften. Jag har tagit min sådan formel ifrån 70-talets Racinghojar då den tekniken liknar väldigt mycket den tekniken dagens eftermarknad och motortrimbranch använder. Den stämmer rysligt bra. Det som saknas i den formeln är hänsynen man får ta till laddtryckets inverkan på G-krafterna om man räknar på en överladdad motor, men med lite erfarenhet och empiriska tester så kan man göra väldigt exakta gissningar ändå. Jag har träffat rätt på några 100rpm när på de motorer vi har testat gränserna på.

Jens Gustavsson skrev: vikten på kolv och vikten på vevstake är de lika viktig? övre delen på staken går ju upp och ned med kolven och står still i tdc och bdc men stor ändan av staken snurrar med jämn hastighet runt runt!
Vikten på kolven är såklart viktig, men kolvens hållfasthet är lika viktig och ska man smida den i ett hållfast material så blir den tyngre. Tittar man på de motorer som varit framgångsrika så har de oftast INTE skelettkolvar och extremt lätta kolvbultar och titanvevstakar utan de använder konventionell teknik. Många ggr är det säkrare att använda det man vet fungerar och vinna tävlingar med, än att testa fram nya gränser.
Tittar man t.ex på Fredric Aasbös/Papadakis Racings 2AR-FE så har den 105mm slag och varvar 8000rpm, max 8500, vilket ger över 28m/s kolvmedelhastighet. Ändå kör de med konventionella fullskirt kolvar från JE med heavyduty kolvbult. De har provat kolvbult som var konade i ändarna men de böjdes.
De har dessutom sånt extremt rappt gassvar i maskin att vvti-ns hydraulik inte hängde med så de hade ventilhaveri om Fredric var för rapp på gasen. Därför kör han med stumma kammar och lustgas istället för att få fart på turbon.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Kadett4wd »

Kom ihåg att nu är det nog sugmotoreffekt som lockar Jens.
då behöver man inte grova traktorgrejer i underdelen.
vikt på roterande massa är bara bekymmer i maskiner som jobbar mot 1bar absolut.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Snakefield m-sport »

Jens du som har motorbänk, varför sätter du inte igång med lite r&d så ser du själv svart på vitt vad som händer?
Ja har lagt ner hur många tusentals pengar i bänkhyra, och hundratals timmar genom åren för att lära mig sånt som inte går att räkna fram.
Men jag kan bara säga att om man tittar exempelvis på rallymotorer och då speciellt N/A, så finns det enormt med fördelar i en fin underdel, i både friktion och vikter.
Formler för att räkna fram kolvens vikt vid vändpunkt är ju ganska basic i motorvälden. Och det säger ju sig självt att om man har en kolv som tex vissa månglar ut som väger mer än en standard, så blir de en jävla kraft som sliter i vevstaken. Dem flesta vevstakar går ju inte av genom cylindertryck, utan av varvtalet och en för tung kolv som helt enkelt sliter av staken.
Kolvmedelhastigheten vet jag inte om man ska hålla 25M/S som nån altartavla. För det är ju väldigt många motorer som klättrar enormt lång över det, och dom håller ju?
Däremot så är min erfarenhet att man ska ge fan i att köra med för lätt vevaxel, eller rättare sagt vikten ska ligga nära centrum, och på tex rödmotorn så ska man passa sig för att använda 4 motvikter, då det endast ger en massa konstiga torsions svängningar, iaf vad jag kommit fram till så får man en mkt trevligare motor med 8 vikter.
// Hasse
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Erland Cox »

Friktionen är viktig att få ner.
Skörtarna på kolvarna måste vara så små som cylinderväggen tål t.e.x.
Här är en artikel från Ricardo om friktion i en motor:

http://www.ricardo.com/PageFiles/35412/ ... ngines.pdf

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av super7 »

I den här tråden på Vw forumet finns en suddig bild på hur kolven är i en VW Kit Car
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... bil-busbil
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Kadett4wd »

Sådär ser std kolvarna ut i exempelvis c36 amg motorn.
lite skramliga vid kallstart kan jag nämna
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av Lacke »

Jag pratade med en som hade en 775cui hemi som toppeffekt vid 7500rpm med en kolvhastighet på 28 meter per sek, men dom var
tvungen att byta vevstakslager var 10 repa,sedan tror jag det har stor betydelse om man har alu-stakar eller stål, alu sviktar lite,
Jag räknade på f1 2400cm v8 med 98borr 39,5 i slag vart kolvhastigheten 24meter per sek,vid 18000rpm.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: lätta kolvar och stakar max rpm, kolv hastighet, g kraft

Inlägg av psa »

Erland Cox skrev:Friktionen är viktig att få ner.
Skörtarna på kolvarna måste vara så små som cylinderväggen tål t.e.x.
Här är en artikel från Ricardo om friktion i en motor:

http://www.ricardo.com/PageFiles/35412/ ... ngines.pdf

Erland
En intressant anekdot om detta med friktion är när en motortrimmare för Div1 rallykross råkade ut för olje problem.
Dom förlorade ca 6hk i bromsbänken utan någon tillsynes anledning. Detta ledde till tester under en och en halv vecka för att hitta problemet, ca 1 kubik race bensin kördes upp under testerna.
Till slut var det inte mycket kvar förutom att öppna motorn för kontroll och då såg lagerytorna glasblästrade ut.
Efter lite detektiv arbete visade sig att oljetillverkare "Q" hade bytt bas olja från dyr Kentucky tappad till billigare Rotterdam tappad för att tjäna några extra kronor.
Det byttes lager och oljetillverkare och effekten var tillbaka.
Som referens nämndes att efter bytet kördes ett lager sönder under en tävling och ett varv kördes utan oljetryck i motorn, vid kontroll var övriga lager oskadda.

De oljetillverkare jag känner till som använder dyrare Kentucky baser i sin mineral olja är; 76 och Kendall, men det finns säkert vissa Amerikanska oljor till med dessa baser.

Sedan kan man fråga sig om det gör någon större skillnad på tex en rally motor som lämnar 250-300hk...

Ledsen om det hela blev lite OT! :)
Skriv svar