topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Diskussioner för erfaret folk
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

HForsaa skrev:Har bromsat 917hk/1105nm på standard ventiler å en typ steg 2 portat topp.
11,9 lyft inn & 11,2 lyft ut.
Så topparna klarar mycket om alt annat e bra.
Motorn hadde.
Over 900 hk från 6100-7600rpm
Over 800 hk från 5200-8200rpm

Litt større turbo så hadde den holdt i lengre på varv.
Baktrykket hva lite over ladtrykket på høgre varv.

Mer information om maskin mm?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Jag gjorde toppen till Adeens motor.
39-33 ventiler och osvetsad topp eftersom insuget ändå var för trångt.
Bilder och info om toppen finns här: http://www.topplocksverkstan.se/volvo16 ... otopp.html
Den klarade av att lämna över 1300 hästar.
Men man kan få samma effekt vid ett mindre laddtryck med lägre insugningstemp med en bättre topp.
Hans nästa motor har en billet topp, tror det blir ett reportage i nästa Bilsport.

Erland.
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Då borde inte min ventilstorlek vara problemet
Kanske är något annat ex vis kamaxlar
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

För lite lyft stryper.
Jag kan kolla i Pipemax vad du behöver.
Hur stor är motorn eller det står på första sidan?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Här är för max effekt vid 8000 varv.

.432 in är 11mm så din motor borde klara över 8000 varv utan att tappa.
Men du behöver en del kanalarea:

285 FPS CSA= 2.247 Smallest Port CSA ( very good TQ and HP combination )
260 FPS CSA= 2.463 Recommended average Intake Port CSA (very good TQ and HP

Minst 30mm per kanal in och 27mm ut så det kan vara där det stryper.



151.911 Cubic Inches @ 8000 RPM with 115.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 266.8 to 282.6 at .432 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 211.9 to 229.5 at .402 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 276.1 281.9 285.5 289.1
Peak Torque Lbs-Ft 198.9 204.1 206.3 209.4

HorsePower per CID 1.817 1.856 1.879 1.903
Torque per Cubic Inch 1.309 1.344 1.361 1.378
BMEP in psi 197.4 202.6 205.2 207.8
Carb CFM at 1.5 in Hg. 404 450 473 495

Recommended Intake Valve Lift to prevent Choke = .432 Lift @ 8000 RPM
Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .402 Lift @ 8000 RPM
Recommended Minimum Normal Maximum Time-Area-Duration Lifts
Intake Valve Lift = 0.4015 0.4324 0.5327 0.4982 0.5251 0.5520
Exhaust Valve Lift = 0.3732 0.4020 0.4712 0.4623 0.4849 0.5076
IntOpen= 13.50 IntClose= 41.50 ExhOpen= 41.50 ExhClose= 13.50
Intake Duration @ .050 = 235.00 Exhaust Duration @ .050 = 235.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 104.00
Compression Duration= 138.50 Power Duration = 138.50
OverLap Duration = 27.00 Lobe Separation Angle (LSA)= 104.00
Camshaft Straight Up = 0.00 degrees Cylinder Ignition Interval= 180 deg.

-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 6392 to 8392
Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 6217 to 8217
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 6739 to 8739
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 5487 to 7487
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 7802 to 9802
Intake Valve Curtain Time-Area at 0.449 Lift RPM Range = 6303 to 8303
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0.449 Lift RPM Range = 6931 to 8931

Intake Valve Close RPM = 9845 Exhaust Valve Open RPM = 9673
Intake System RPM = 8647 Exhaust System RPM = 8832
Intake Time-Area RPM = 7207 Exhaust Time-Area RPM = 7767
Intake Mach Z-Factor = 0.467643 Exhaust Mach Z-Factor = 0.571731
Intake Z-Factor Lift = 0.437246 Exhaust Z-Factor Lift = 0.388777

Erland
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Oj d blev mkt...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Här har du rekommenderat lägsta lyft:

Recommended Intake Valve Lift to prevent Choke = .432 Lift @ 8000 RPM
Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .402 Lift @ 8000 RPM

Erland
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Tack

Agap hade rätt mkt kamaxlar... Nån som testat?

Kl säljes väl sts?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Jag har kärt med hans 16V profiler på en BMW 3 liters RC motor.
Byggd på alu 3 liters motorn och den blev grym.

Erland
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Trevligt :thumbright: Trevligt
Min är på 2.5l
86mm slag. 8.8:1i komp
E85
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Tjernell »

Agaps kammar är fina.
Ring å prata med Reine så hjälper han dig.

Jag har gjort en topp som lämnade 860whp vid 8000rpm med hydraul kammar .. det blir ju lite meck med solida. Kolla i nästa bilsport för lite tipps ang tryckarna

Edit: den toppen va med std ventiler. Vi kör med 37-34.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Jag läste precis artikeln medan jag åt.
Helt klart en bra och läsvärd artikel med mycket fina bilder.
Den intervjun gjorde ni bra.

Erland
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av nicke b »

Tack ringer och kollar lite med Reine få se om jag får nåt bra råd
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej min sts252 ska nog va lämplig på en sån motor också. går att varva mycket med rätt fjäder och med lätta grejor. prisvärd då den kan slipas på original 2.3L kamaxlar.

ska kolla men tror lyftet va 11.8mm och dur 252 vid 1.25mm. gav bra effekt på boströms motor. tror det va 720hk vid 1.5bar/8400+ rpm (ökade) på E85 och HX55.

maila för mer info. (semester nästa vecka)

mvh jens jens@savarturbo.se
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Inlägg av Erland Cox »

Vad bra du har det Jens, alltid semester.

Erland
Skriv svar