topplock 16v /kamaxlar volvo 230
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
jag tänkte lyxa till det med hela 2.5 vecka semester här men jobbar lite med nå andra grejor utanför motor värden här också några dagar sen håller jag på att bygga ut lagret lite här på semestern med
hård chef på toplocks värkstan?
rätt kul med 4v toppar helt plödsligt behöver man inte krama ut max lyft för att få effekt som på 2v topparna. tror du erland att den stora lyftar diametern på volvo 16v ibland kan ge för högt lyft och för stor aria? speciellt på avgas kanske?
mvh jens
hård chef på toplocks värkstan?
rätt kul med 4v toppar helt plödsligt behöver man inte krama ut max lyft för att få effekt som på 2v topparna. tror du erland att den stora lyftar diametern på volvo 16v ibland kan ge för högt lyft och för stor aria? speciellt på avgas kanske?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jens: Hur mycket effekt tror du man kan plocka ur en org 16v topp? Är det toppen eller kammarna som begränsar effektuttaget i 16v volvo?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
hej det går att plocka mycket effekt med standard grejor och turbo på både 8v och 16v (över 500hk med rätt turbo och efi system) men största problemet som jag ser det med 16v är varvtalet, svårt att få en driftsäker hydral kombination över standard varvstopp mycket enklare och billigare då att varva 8v.
leta tråden med rogers B230 8v som vi dynade för 2 år sen till över 500hk helt utan problem. går säkert att klå med en standard 16v men inga jätte skillnader tror jag, problemet är nog stakarna och medeltrycket i cylindrarna på de låga varvtalen.
mvh jens
leta tråden med rogers B230 8v som vi dynade för 2 år sen till över 500hk helt utan problem. går säkert att klå med en standard 16v men inga jätte skillnader tror jag, problemet är nog stakarna och medeltrycket i cylindrarna på de låga varvtalen.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Det är inga problem att varva 8000 med hydraul kammar.
502whp vet ja om som bromsat på org topp å kammar.
502whp vet ja om som bromsat på org topp å kammar.
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Tack Erland!Erland Cox skrev:Jag läste precis artikeln medan jag åt.
Helt klart en bra och läsvärd artikel med mycket fina bilder.
Den intervjun gjorde ni bra.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
det va mycket mer än vad jag sett? berätta gärna trixen om det inte är hemligtTjernell skrev:Det är inga problem att varva 8000 med hydraul kammar.
502whp vet ja om som bromsat på org topp å kammar.
jag har sett många toppar som varvat max 6800rpm som har haft närkontakt med ventilerna i kolvarna. jag snackar standard toppar nu.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jag har i martinssons topp ändrat lite.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.
Erland
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.
Erland
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Ja naturligtvis va det andra fjädrar.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Får kasta mig iväg och handla tidning. 580hp och 7500rpm med gt40 på std portad 16v har jag kört då tog turbon slut. Funkade fin fint. tråkiga std kammar bara! Går nog att plocka betydligt mer om man lägger ner sig lite:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Är lite sugen på hydraulkammar om man kan få det att funka.....sånt jäkla jobb och justera ventiler annars.....
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Ja du spar en jäkla massa jobb.
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Stryper oljan eller vad?Kadett4wd skrev:Jag har i martinssons topp ändrat lite.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Nej,
allt går så fort på höga varvtal så lyftaren ligger inte så länge vid oljekanalen och får olja intryckt i hålet i lyftaren.
i vevaxelgrader är det lika länge, men inte i tid.
allt går så fort på höga varvtal så lyftaren ligger inte så länge vid oljekanalen och får olja intryckt i hålet i lyftaren.
i vevaxelgrader är det lika länge, men inte i tid.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jag hade ganska mkt mos i min med hyd kammar. bara lite tillsnyggad topp med standard ventiler
Jag varvade ganska mkt över 8000. Men med mina kammar så var toppeffekten runt 7000.
Det var strul vid bromsningen för jag hade för klena fjädrar och fick ventilflyt så vi varvade bara till 7200
så jag visste inte då att effekten troligt vis tog slut där
Satte i rejäla dubbelfjädrar och varvade typ 8800 över mål märkte inget konstigt.
hade ingen logg funktion på det sprutet men märkte när jag kört ett tag att bilen gick typ fortast första repan jag körde sen bara saktare och saktare. Funderade över det och kom fram till att jag växlade innan shiftlighten som var på 8000 på alla växlarna.
Detta var första ggn jag körde med denna version av motorn.
Sen när jag kom på ett troligt senario på varför bilen gick saktare och saktare så provade jag att sänka växlingsvarvet riktigt mkt till 6500.
Då banan i helvete hände det grejjer personbästa 60fot 200tid och hastighet ökade typ 12km/h och tiden minskade 2.5tiondelar
men blocket sprack hade 2,60på 1an och 1,53på 2an så varvtalsdroppet till 2an var från 6500 till 3800 med 2,6bar och 25grader fast tändnig så höll inte blocket
den motorn gav iaf 792hk på hjulen och 765nm på 2,6bar vid 7200rpm Enem hyd kammar
Jag varvade ganska mkt över 8000. Men med mina kammar så var toppeffekten runt 7000.
Det var strul vid bromsningen för jag hade för klena fjädrar och fick ventilflyt så vi varvade bara till 7200
så jag visste inte då att effekten troligt vis tog slut där
Satte i rejäla dubbelfjädrar och varvade typ 8800 över mål märkte inget konstigt.
hade ingen logg funktion på det sprutet men märkte när jag kört ett tag att bilen gick typ fortast första repan jag körde sen bara saktare och saktare. Funderade över det och kom fram till att jag växlade innan shiftlighten som var på 8000 på alla växlarna.
Detta var första ggn jag körde med denna version av motorn.
Sen när jag kom på ett troligt senario på varför bilen gick saktare och saktare så provade jag att sänka växlingsvarvet riktigt mkt till 6500.
Då banan i helvete hände det grejjer personbästa 60fot 200tid och hastighet ökade typ 12km/h och tiden minskade 2.5tiondelar
men blocket sprack hade 2,60på 1an och 1,53på 2an så varvtalsdroppet till 2an var från 6500 till 3800 med 2,6bar och 25grader fast tändnig så höll inte blocket
den motorn gav iaf 792hk på hjulen och 765nm på 2,6bar vid 7200rpm Enem hyd kammar
volvo pv 53 16v