PRV V6 problem..hjälp!

Diskussioner för erfaret folk
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jo, jag hade det i tankarna då jag rengjorde kedjespännarna, men dom funkar som dom ska.
Ska nog prova några ytterligare oljebyten och se vad som händer...svårt fall..
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Har den vakuumpumpe til bremsekraftforsterker ?
Disse kan lage bankelyder som ligner ventil lyd.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hej, nej den har ingen vaccumpump utan endast den vanliga Volvo-bromsservon på torpedväggen.
Har provat att köra motorn utan generator, servopump & vattenpump. Knacket är ändå kvar...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av JLundin »

Precis så där kan det låta om man har en skada på ett motgående kugghjul. Jag var med om att en som köpt en kamdrevssats till B20 där ena hjulet som var av aluminium hade ett litet utstående hack på ett av kuggen, och det lät som satan själv. Transmissionskåpan verkade fungera som en rejäl förstärkare av det knackande ljudet. Då vi till slut hittade orsaken/skadan så kunde man knappt tro att det kunde låta så illa som det gjorde.
Vänder man en kolv fel så att offsetten på kolvbulten hamnar fel så kan man också få knackande oljud om man har otur
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Intressant, synd bara att det är ett sånt enormt arbete att ta ner alla kåpor igen.
Tror inte det finns några motgående kugghjul i denna motorn, förutom fördelaren som drivs av ena kammen.
Tror jag ska köpa ett stetoskop och försöka lyssna var ljudet kommer från före jag river ner allt igen.
Så här såg det ut för några veckor sedan bakom bröstkåpan:

Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Bassek »

Hmmm, vi brukade kalla dessa motorer för ticketack pga dess tickande. Har haft en hel del 260-760 med den motorn av olika årgångar och ALLA har tickat mer eller mindre...
MVH Basse
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hehe, ja man kanske får leva med knacket med det är synd för motorn i övrigt är ju trevlig.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av mauser240 »

Hade ett liknande ljud i en B21 turbo efter att den spikat till ordentligt.

Hittade inget som till synes avvek i den förutom en kolvkjol som hade lite mer slitage än de andra. Mysterium.

Stetoskopet skulle jag också slå ett slag för.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Steve »

Vad har du för olja i den?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av StefanM »

fast värt att poängtera är att om du vill släcka en cylinder i taget så behöver du inte ta ur stiftet. Det räcker att gnistan uteblir så tar du bort mycket belastning och en del ljud kan försvinna. Har du brytarlös tändning så kan du dock sätta i ett annat stift i kabeln och jorda så du undviker konstiga överslag där det inte ska vara nåt sådant.
fast med tanke på koksbildningen så kanske slitaget är därefter och det är väl inte otroligt att det bara är nå kolvslammer.
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Martin Åkesson »

Förlåt att jag inte orkar läsa allt men i mina öron låter det som vevlager slitet så kolven slår i toppen.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Steve: Jag har tidigare provat med Agrol helsyntet i samband med första filterbytet, minns inte siffrorna men en vanlig helsyntet mest för att skölja igenom motorn. Sen provade jag Biltemas tjockaste "classic" 20w50 för äldre motorer som behöver tjock olja. Olika oljor påverkar ej knacket.

StefanM: Ok, ska lyfta av en tändhatt åt gången och se om man hör någon förändring. Jo, koksbildning finns det gott om, den här bilen har haft detta knackljud under alla år min kollega ägt den. Jag försöker rädda den från en för tidig död :P

Martin Åkesson: Om det är ett slitet lager så borde det bli sämre med tiden? Det hamras ju ut mer och mer och då borde oljudet öka allt eftersom. Den här bilen har haft samma knack i säkert 10 år minst...

Får passa på att tacka för all input så här långt, otroligt hjälpsamt! :thumbright:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av The »

Om ett vevlager är så dåligt att kolven slår i toppen så lär man nog ha problem med oljetrycket också
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Ja man tycker ju det, lagerljud är väl heller aldrig "stabila" dvs. dom blir väl bara värre och värre...
Oljetrycket är riktigt bra, justerade just tomgången och lampan glimrar inte ens fast motorn håller på att dö.
Ska ta och köra den några dagar till jobbet så man får utvärdera lite å känna sig som 18 igen..
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Felsökningen fortsätter!
Fick tips av en annan forummedlem att Fords 2,9L V6 ibland haft så mycket sotbildning på kolvarna att det knackat pga. att ventilerna snuddade vid detta sot som samlats i ventilurtagen. Den här motorn har ju levt på tomgång hela livet varav dom sista 10 åren i behov av en ventiljustering så det lät som ett tips värt att kolla upp. Knack pga. sot!

Testade att spraya in vattendimma genom en vaccumanslutning med motorn på typ 1500rpm. För att försöka skölja bort eventuellt sot, typ som en seafoam-behandling. Vet sen tidigare hur rent det blir då jag kört med vatteninsprutning i grenröret före en bautaturbo på en Audifemma (för att spoola upp några 100rpm tidigare). Ungdomssynder.. :whistle:

Körde igenom säkert 1-2L vatten i lugnt tempo och såg att det blev vitrök bakom bilen.
Ingen skillnad i knackljudet, frågan är om det är värt att typ hälla ner diesel i cylindrarna och låta den stå ett tag.
Sen blåsa ur allt och göra ett oljebyte? Eller har nån nåt bra tips för att "sota ur" motorn?
Eller några erfarenheter av att det knackar pga. sotbildning? Borde inte ventilerna skadas om det tar i???

Sen har jag också provat lyfta bort en tändhatt åt gången och köra motorn som det tipsades om tidigare.
Ingen skillnad i knacket med denna metod heller...

Ibland får man god lust att bara hålla den på 7000rpm och gå in å ta en kaffe. PRV-style :angryfire:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Skriv svar