PRV V6 problem..hjälp!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Du behöver riva maskin för att stilla ditt sinne
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Hade själv en Transporter T4 med 2-liters bensinare och den hade gått utan olja när jag köpte den och den knackade sådär typiskt. Ett vevlager hade skurit, vevstaksöverfallsmuttrarna var lösa och kolven hade dammat upp i toppen ordentligt.The skrev:Om ett vevlager är så dåligt att kolven slår i toppen så lär man nog ha problem med oljetrycket också
Dock inget problem med oljetrycket, efter att man fyllt på olja vill säga.
Ingen pervo men iaf...
EDIT: Var nog skruvar i överfallen.
//MartinL
Re: PRV V6 problem..hjälp!
En inspektionskamera genom tändstiftshålen kanske vore nåt?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
- Ort: Norge
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Ja det blir nog till att gräva djupare fast jag egentligen inte vill... eller så lyfta ur eländet.
Ibland har tanken på en modernare V6+automat funnits där, nåt med silkeslen motorgång och kring 200hk.
Nåväl, dags att gå ner å skruva - har inte gett upp än!
Edit: Var just nere å kollade kompressionstrycket vid varm motor och det var jämnt och högt.
Som lägst var det 11,8 kg och som högst 12,1 kg. En udda sak jag la märke till var att ett stift hade fått lite mindre gap!?
Bytte till nya stift tidigare i sommar och knackade ihop dom till 0,7 mm men nu hade ett av dom fått en aning mindre elektrodavstånd. Kan sot som lossnar åstadkomma sånt?
Har nu i alla fall hällt i ca 0,5 dl finsk röd diesel i varje cylinder, får se vad som händer imorgon.
Kanske man lyckats lösa upp sot och knacket försvunnit....haha..tror inte det.
Ibland har tanken på en modernare V6+automat funnits där, nåt med silkeslen motorgång och kring 200hk.
Nåväl, dags att gå ner å skruva - har inte gett upp än!
Edit: Var just nere å kollade kompressionstrycket vid varm motor och det var jämnt och högt.
Som lägst var det 11,8 kg och som högst 12,1 kg. En udda sak jag la märke till var att ett stift hade fått lite mindre gap!?
Bytte till nya stift tidigare i sommar och knackade ihop dom till 0,7 mm men nu hade ett av dom fått en aning mindre elektrodavstånd. Kan sot som lossnar åstadkomma sånt?
Har nu i alla fall hällt i ca 0,5 dl finsk röd diesel i varje cylinder, får se vad som händer imorgon.
Kanske man lyckats lösa upp sot och knacket försvunnit....haha..tror inte det.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Passar en 24v prv från en xm?
Den lär ju vara nästan gratis och bör finnas utan startspärr.
Den lär ju vara nästan gratis och bör finnas utan startspärr.
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Det är bara att lyfta ur motorn och plocka isär den och kolla vad det är som låter. Det är ju en lättmekad motor, har haft 3st själv.
Problemet med denna motor är att den finns i en massa olika utföranden där bitarna inte stämmer mellan modellerna, vattenpumpen exempelvis är en sådan detalj. Det är annars en smutt motor som är väldigt kompakt för den volym man kan få ut ur den, synd att kanalerna på två ventilers topparna ser ut som dom gör, avgas är en ren katastrof.
Kollar man in gjutningen på blocket så ser man att det inte är ett uns mer material än vad som behövs, klart imponerande. Då Renault använde motorn i F1 så bytte man ut aluminiumblocket mot ett av gjutjärn som såg ut att vara exakt samma gjutning. Motorn hade från början "ojämn tändning" vilket senare ändrades till jämn tändning, vilket gjorde motor mer "civiliserad". Med K-jet och de långa insugsrören så fick motorn ett "brutalt" bottenvrid vilket gjorde att man passade sig för att åka över brunnslock då det regnade, då spann bakhjulen alltid till....
Problemet med denna motor är att den finns i en massa olika utföranden där bitarna inte stämmer mellan modellerna, vattenpumpen exempelvis är en sådan detalj. Det är annars en smutt motor som är väldigt kompakt för den volym man kan få ut ur den, synd att kanalerna på två ventilers topparna ser ut som dom gör, avgas är en ren katastrof.
Kollar man in gjutningen på blocket så ser man att det inte är ett uns mer material än vad som behövs, klart imponerande. Då Renault använde motorn i F1 så bytte man ut aluminiumblocket mot ett av gjutjärn som såg ut att vara exakt samma gjutning. Motorn hade från början "ojämn tändning" vilket senare ändrades till jämn tändning, vilket gjorde motor mer "civiliserad". Med K-jet och de långa insugsrören så fick motorn ett "brutalt" bottenvrid vilket gjorde att man passade sig för att åka över brunnslock då det regnade, då spann bakhjulen alltid till....
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Hade hoppats att slippa lyfta ur motorn, det är absolut sista utvägen.
Och då blir det nog byte till nåt mer sportigt, bilen är ju besiktad UA två år framåt..
(Följer Roadkill på tuben och GM 4,3 V6 med turbo verkar skojigt och billigt, fast då med automat!)
Har dom senaste dagarna bockat av följande på min PRV felsökningslista:
Försökt sota ur den med vattendimma genom insuget.
Försökt sota ur den med finsk röd diesel liggandes i cylindrarna över en natt.
Precis kollat flexplattans skick efter sprickor, obalans, lösa bultar, märken osv.
Inget resultat än så länge, samma knack är kvar.
Verkar inte ha varit särskilt mycket sot heller.
Har just nu tagit ur oljetryckskontakten för att se om jag hittar nåt misstänkt men inget än så länge.
Det är ju bara en krets som bryts av en fjädrande kolv och allt verkar vara ok även där.
Och då blir det nog byte till nåt mer sportigt, bilen är ju besiktad UA två år framåt..
(Följer Roadkill på tuben och GM 4,3 V6 med turbo verkar skojigt och billigt, fast då med automat!)
Har dom senaste dagarna bockat av följande på min PRV felsökningslista:
Försökt sota ur den med vattendimma genom insuget.
Försökt sota ur den med finsk röd diesel liggandes i cylindrarna över en natt.
Precis kollat flexplattans skick efter sprickor, obalans, lösa bultar, märken osv.
Inget resultat än så länge, samma knack är kvar.
Verkar inte ha varit särskilt mycket sot heller.
Har just nu tagit ur oljetryckskontakten för att se om jag hittar nåt misstänkt men inget än så länge.
Det är ju bara en krets som bryts av en fjädrande kolv och allt verkar vara ok även där.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Om du använder ett stetoskop som jag nämnde innan så behöver du ju inte lägga ner så mycket tid på att felsöka massa annat:-)
Bättre att veta var man ska koncentrera sig på.
/David
Bättre att veta var man ska koncentrera sig på.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Om du behöver kolvringar så har jag ett gäng satser liggande
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Härligt med så många bra tips, det uppskattas!
Har idag varit och handlat 2st olika stetoskop på Biltema så jag tänker lägga några timmars kvällsarbete på att försöka lyssna mig fram till var på motorn knackandet är som tydligast/högst.
Oljetryckskontakten jag hade ur tidigare var felfri, provade starta utan den med en gängad plugg i hålet och samma knack fanns kvar.
Uppdaterar tråden när jag lekt färdigt med stetoskopen
Har idag varit och handlat 2st olika stetoskop på Biltema så jag tänker lägga några timmars kvällsarbete på att försöka lyssna mig fram till var på motorn knackandet är som tydligast/högst.
Oljetryckskontakten jag hade ur tidigare var felfri, provade starta utan den med en gängad plugg i hålet och samma knack fanns kvar.
Uppdaterar tråden när jag lekt färdigt med stetoskopen
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Intressant tråd om än asjobbigt för dig...
Sotrensning......Säger inte att du ska göra det, eller ens att det är särskilt snällt. Men när jag städat sot på brukisar så har jag gasat med ena näven och sen skött vattenhällandet ur tex en vattenkanna eller trädgårdsslang med andra näven. Gasat sakta till fullgas och hållit varvet nere på 3500-5000 med att hälla i lagom vattenmängd, men gjort av med 10-20 liter.
Går även bra med spillolja fast då blir det förstås klart rökigare
På stenåldern (åttiotal..) hade jag lite konstant vatteninsprutning under körning på några oplar och då var det soprent i toppen när man kört så ett tag & sen plockade av toppen.
'
Sotrensning......Säger inte att du ska göra det, eller ens att det är särskilt snällt. Men när jag städat sot på brukisar så har jag gasat med ena näven och sen skött vattenhällandet ur tex en vattenkanna eller trädgårdsslang med andra näven. Gasat sakta till fullgas och hållit varvet nere på 3500-5000 med att hälla i lagom vattenmängd, men gjort av med 10-20 liter.
Går även bra med spillolja fast då blir det förstås klart rökigare
På stenåldern (åttiotal..) hade jag lite konstant vatteninsprutning under körning på några oplar och då var det soprent i toppen när man kört så ett tag & sen plockade av toppen.
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Hydroloc=krokiga vevstakar, så man ska nog vara lite mer sparsam än att använda trädgårds-slangen om man "tvättar" förbränningsrum med vatten.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: PRV V6 problem..hjälp!
Nu har man felsökt med stetoskopen, köpte ju dessa 2 modeller från Biltema:
Kunde höra att knacket var som tydligast vid förarsidans ventilkåpa och gjorde ännu en ventiljustering men denna gången med genomvarm motor. Spelet var samma som tidigare men jag chansade och justerade ner spelet ytterligare en aning. Tänkte att jag var nåt på spåren där men icke - samma knack är kvar...
Har en teori att oljehålen kanske blivit igensatta på nytt ovanför nockarna på förarsidan? Kanske behövs ett rejält oljeflöde för att dämpa knacket från ventilspelet, om det nu är där det låter?
Postar ett filmklipp på hur den låter ikväll, samma knack som tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=PsYswqsrZMI
Kunde höra att knacket var som tydligast vid förarsidans ventilkåpa och gjorde ännu en ventiljustering men denna gången med genomvarm motor. Spelet var samma som tidigare men jag chansade och justerade ner spelet ytterligare en aning. Tänkte att jag var nåt på spåren där men icke - samma knack är kvar...
Har en teori att oljehålen kanske blivit igensatta på nytt ovanför nockarna på förarsidan? Kanske behövs ett rejält oljeflöde för att dämpa knacket från ventilspelet, om det nu är där det låter?
Postar ett filmklipp på hur den låter ikväll, samma knack som tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=PsYswqsrZMI
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ