PRV V6 problem..hjälp!

Diskussioner för erfaret folk
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hej-hej! Har sett & hört en del snack här om PRV V6:an och nu hoppas jag att alla experter kan hjälpa med lite tips och råd?

Har ett litet sidoprojekt som håller på att driva mig till vansinne, en frisk och kry PRV V6 2,7L som lider av ett missljud som verkar vara omöjligt att diagnostisera. Runt om i världen skrivs det på både Delorean-forum och Renault Alpine-forum om dom som råkar ut för detta knackande missljud från PRV V6:an. Ingen verkar ha nåt svar om VAD som knackar.

Exakt så här låter det: https://www.youtube.com/watch?v=Y4jdquG2Ylc&index=1

Ja, det låter som att ventilerna behöver justeras men tro inte att det är svaret, har nog till dags dato justerat ventilerna 4-5 gånger utan resultat, senast för en timme sedan åter igen. Ingen skillnad - samma knack är kvar! Kan tillägga att detta knack påverkar inget alls vad gäller prestanda eller motorgång, föregående ägare har haft detta knack i flera år!
Ingen plågad motor heller, automatlåda och bara brukad av äldre = levt sitt liv på tomgång typ...
V6:an går som en dröm annars med bra oljetryck, kan dra den till 6000rpm utan några som helst problem, ingen rök eller andra saker som man brukar förknippa med motorer som låter så här illa.
Alltså, fräsch maskin med ett störande tap-tap-tap ljud!

Jag har haft några motorer genom åren med lagerknack, vevlager och ramlager, och där har man hört och känt att det är en nedräkning tills allt förr eller senare rasar ihop fullständigt. Knackandet påverkas EJ av belastning, varvtal, motortemp!

Om ni orkat läsa så här långt kan jag lista vad jag åtgärdat/kollat utan resultat so far, here we go:
- Justerat ventilerna 4-5ggr kall motor, 0,15mm på insug och 0,25mm på avgas enl. Volvo-manual och jag har följt varje kamnock hela varvet runt och kollat spelet. Justerat på bascirkeln en cyl åt gången - inte nån latmetod med flera justeringar samtidigt. Spelet är som det ska vara och oljekanalerna i vipparmsbryggan är ok.
- Haft bort bröstkåpan, rengjort dom hydrauliska kedjespännarna - inget misstänkt där.
- Kopplat bort ALLA drivna komponenter såsom generator, servo, vattenpump osv. utan resultat.
- Kollat efter brustna ventilfjädrar men inget som ser konstigt ut - kan varva 6000rpm utan problem.
- Ingenting som tar i någon kåpa heller, alla bultar verkar vara på rätt ställe.
- Ventilerna kärvar ej heller, har provat skölja igenom motorn med helsyntet och flera filterbyten.
- Provat tjockare olja avsedd för äldre motorer - samma knack.
- Har kört motorn utan kåpor för att se/höra vad som händer med vippor-kam-kedja osv. Hittade inget fel.
- Kollat kamaxlarnas placering, thrust plates och fastsättning - inga synliga fel eller glapp.
- Inga avgasläckage, har kollat bägge sidors grenrör & packningar, helt & rent.
- Kollat fördelaren efter onormalt glapp, inget problem där.

Har någon nåt tips att ge vad som kan orsaka detta så är jag väldigt tacksam. :P
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
504
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av 504 »

Har du kontrollerat vippornas anläggningsytor?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av David Herbertsson »

Du kanske redan har provat, men ett vanligt stetoskop från Verktygsboden/Biltema och sedan bara lyssna överallt på motorn? Jag har använt det och man hör EXAKT var ljudet kommer ifrån. Då vet du ju var du ska börja riva.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Ja det har jag gjort, inget som såg ut mer slitet än normalt, vipporna går ju att sidoförflytta på axeln.
Klackarna på vipporna löper fint mot nockarna och ventilspelet är ju ok på samtliga.
Även justerskruvarnas yta mot ventilskaftet är hur fina som helst, inga gropar eller andra saker.
Har läst att ventilspelet kan va svårt att justera om det blivit en skålform/grop av slitaget men så är inte fallet här heller.

Lyssnar man noga så är det som att knacket kommer nerifrån, under insuget i själva v:et...
Har ju haft av insuget då jag tvättade upp motorn men allt var normalt där också förutom all smuts som samlats.

Värt att nämna är att i Volvo rep-handboken jag fick med bilen var ventilspelet angett till 0,7mm på samtliga ventiler vid kall motor! Tryckfelsnisse har vart i farten där för Volvo själva anger 0,15 på insug och 0,25 på avgas vilket även står på dekalen på fjäderbenet. Hur som helst så vad jag än gör så verkar samma knack bestå!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

David Herbertsson skrev:Du kanske redan har provat, men ett vanligt stetoskop från Verktygsboden/Biltema och sedan bara lyssna överallt på motorn? Jag har använt det och man hör EXAKT var ljudet kommer ifrån. Då vet du ju var du ska börja riva.

/David
Ja, man kanske skulle beställa ett sådant. Hade dock räknat med att jag skulle få bukt med knacket under semestern men tji fick man - besegrad av en PRV 6:a.... 8)

Jag tycker ändå att om det är nåt lagerfel så borde knacket öka, det hamrar ju ut lagren mer och mer.
Men inte det, det är samma knack idag som för flera veckor sedan då jag började skruva i den...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Steve »

Kolvbult?

Ptovat att koppla ur en cylinder åt gången?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Kadett4wd »

Nånstans i bakhuvudet så vill jag minnas en kompis farsa hade samma bekymmer.
och då var det axeln för vipparmarna som var sliten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MatsIDalby
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 07, 2014 4:17 pm

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av MatsIDalby »

Hej,
kolla avgasröret bak insuget där sitter en värmeplåt om röretspricker där under kan manfå konstiga ljud!

Mats
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Steve skrev:Kolvbult?

Ptovat att koppla ur en cylinder åt gången?
Om du menar att ta bort ett stift åt gången och starta motorn så har jag gjort det.
Men då överröstar blåsandet från den cylindern själva knacket så det gick inte att höra.
Teoretiskt sett bör även en sliten kolvbult knacka även med stiftet ur, i vändningen..?
Krafterna då kolven vänder vid TDC är ju hyfsat stora? Finns det spel borde det låta oavsett eller?
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Kadett4wd skrev:Nånstans i bakhuvudet så vill jag minnas en kompis farsa hade samma bekymmer.
och då var det axeln för vipparmarna som var sliten.
Intressant, men jag förstår inte vad som skulle kunna knacka kring dessa vipparmsaxlar?
Alla mina vippor löper fint på axlarna, fjädrarna som håller dom i längsled är hela, oljekanalerna i axlarna är öppna och det flödar rikligt med olja ner på varje kamnock. Vipporna är även tajta i sidled om man försöker vicka på dom så allt ser ut att vara ok. Har kört motorn utan kåpor och provat trycka försiktigt på vippor, axlar osv med en träpinne för att se om man kan påverka något - inget resultat förutom att det sprutade/rann olja överallt... 8)

Kan oljepumpen på dessa sexor knacka? Eller något i närheten av pumpen, typ någon backventil eller liknande?
Nåt scenario med någon fjäder i någon ventil som gått av och börjat slamra, vet nån hur det funkar på PRV:n?
Oljetrycket är väldigt bra faktiskt, kanske lite för bra därav min fundering om nån tryckventil som slamrar?

Bild

Oljepumpen sitter där nere till höger, drivs av en kort kedja. Ev. tryckventiler borde vara i närheten?
Senast redigerad av Larsson_200TQ den lör aug 15, 2015 7:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

MatsIDalby skrev:Hej,
kolla avgasröret bak insuget där sitter en värmeplåt om röretspricker där under kan manfå konstiga ljud!

Mats
Min har dubbla pipor orginal fram till växellådan så jag har inget cross-overrör bakom insuget som jag tror du syftar på?
Har tagit bort förarsidans plåt till förvärmningen från grenröret i samband med att jag felsökt efter sprickor och läckage från grenrören. Inga läckage, kan inte se tecken på sotbildning, känner inte att det blåser vid grenrören heller.

Oftast påverkas avgasläckage av temp och varvtal, ljudet kan variera lite.
Det här satanistiska knackandet är samma oavsett vad jag gör... :twisted:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Ganska kul att Porsche valde bort PRV-sexan då dom tyckte den gick för ojämnt, haha.

"So a V6 with this configuration must have what's called "uneven ignition timing," or "odd firing" as it's known. In this case, the cylinders fire at 90° and 150° intervals and this uneven firing results in rough-running engines with undesirable harmonic vibrations at certain engine speeds.

This is exactly why Porsche, when they tested this engine, deemed it too coarse and rough running...and it lacked power. They'd have to sort of re-invent the wheel to make this thing right. Remember, this all took place around 1979 during the development of the 944."

Källa: http://flussigmagazine.com/1/post/2014/ ... dered.html
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Kadett4wd »

Larsson_200TQ skrev:
Kadett4wd skrev:Nånstans i bakhuvudet så vill jag minnas en kompis farsa hade samma bekymmer.
och då var det axeln för vipparmarna som var sliten.
Intressant, men jag förstår inte vad som skulle kunna knacka kring dessa vipparmsaxlar?
Alla mina vippor löper fint på axlarna, fjädrarna som håller dom i längsled är hela, oljekanalerna i axlarna är öppna och det flödar rikligt med olja ner på varje kamnock. Vipporna är även tajta i sidled om man försöker vicka på dom så allt ser ut att vara ok. Har kört motorn utan kåpor och provat trycka försiktigt på vippor, axlar osv med en träpinne för att se om man kan påverka något - inget resultat förutom att det sprutade/rann olja överallt... 8)

Kan oljepumpen på dessa sexor knacka? Eller något i närheten av pumpen, typ någon backventil eller liknande?
Nåt scenario med någon fjäder i någon ventil som gått av och börjat slamra, vet nån hur det funkar på PRV:n?
Oljetrycket är väldigt bra faktiskt, kanske lite för bra därav min fundering om nån tryckventil som slamrar?

Bild

Oljepumpen sitter där nere till höger, drivs av en kort kedja. Ev. tryckventiler borde vara i närheten?

Jag kan minnas fel.
detta var 1989 ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Haha, lugna puckar, åren går men PRV-problemen består...

Efter alla timmar av läsande om dessa pjäser på olika forum så är det bara en sak man snappat upp och det är att folk skriver typ "om den knackar - walk away". Frustrerande att det är så svårt att hitta nån lösning..
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: PRV V6 problem..hjälp!

Inlägg av Dennis M »

På en del motorer(bmw) kan kedjan slå om inte spännen är stark nog men då låter det mer "flapp" flapp".
Skriv svar