Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Diskussioner för erfaret folk
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Vet inte riktigt om detta är avancerat....

Jag undrar hur liten turbo man kan ha på en 5,7 LT1 med ca 280hk standard?

Är utrymmesbrist och tanken är att inte ladda mer än ca 0,6,måste man upp i HX55 storlek
eller skulle man kunna använda sig av en HX52 eller t.o.m HX50? Om man nu pratar Holset.

Skulle det gå med ändå mindre eller vad är problemet,måste man ha värdens största WG :wink: ?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

Hittar du en compresssormap för turbon du funderar på så ger den bra information.
Pressure ratio är i princip laddtryck + 1.0
0.6 bar laddtryck är alltså pressure ratio 1.6

0.6 bar laddtryck borde bli storleksordningen 280 x (1+0.6) = 450 hk.
450 hästar kräver drygt 0.4 kg/sek. ( https://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html )

HX40 verkar klara ca 0.35 kg/sek vid 0.5 bar laddtryck. ( http://www.dsmtuners.com/attachments/th ... jpg.79113/ )
HX55 verkar klara ca 0.5 kg/sek vid 0.5 bar laddtryck. ( http://www.myholsetturbo.com/images/hol ... or_map.jpg )

Försök få dit en större turbo, det är ju synd att bygga och maxa ut turbon direkt. Turbon är även effektivare närmare mitten på arbetsområdet.
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Tack för svaret!

Förstår inte riktigt hur man räknar det där så tack för att du räknat åt mig.

HX55 är ju så STOR,hur skulle det gå med HX50 eller HX52?

Om man nu inte vill ha mer än 450hk klarar man sig med en HX40?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

Det beror även på laddtrycket. Luftflödet är x-axeln och laddtrycket är y-axeln.
Pressure ratio = 1 är motorn utan turbo. På din ca 300 hk = 0.3 kg/sek.
Pressure ratio = 2 är en bar laddtryck vilket enligt tumregel är dubbla effekten. På din motor alltså ca 0.6 kg/sek

Stoppar man in dessa två punkter i mappen för HX40 ser man att linjen går till höger om det markerade området. Turbon är alltså för liten.
( från ( 0.3 , 1 ) till ( 0.6 , 2 ))
Bild

Turbon kan ge 600 hk men det är vid ca 2 bar laddtryck, där denna turbo trivs bäst, men vid 2 bar vill din motor äta luft för 900 hk.

En HX55 är väl inte stor...

Det finns flera varianter av HX50, och det är klart att det skulle fungera, den är ju klart större än en HX40 som bilden visar, men ännu lite större skulle vara bättre.
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Ja iofs allt är ju relativt.... Läste någonstans att HX55 var onödigt stor,alltså yttermått?!

Sen läste jag också att HX50 och HX52 var "bättre" konstruerade och då fysiskt också mindre,det
skulle vara fördel om den inte är så stor i yttermått!

HX52 kanske är vad jag letar?

Ska man titta efter så stort avgashus som möjligt?

Tack för att du svarar!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

Större avgashus är bättre. Dom spoolar bra ändå på stor motor och ger mindre mottryck.

Lilla diametern ( som man ser ) på kompressorhjulet är en bra indikation hur 'stor' turbon är flödesmässigt. Ytterdiametern på sniglarna kan vara olika storlekar på relativt 'lika' turboaggregat.
HX50 har ganska liten ytterdiameter på turbinhuset och den kanske är mer lättplacerad.
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Får nog leta en HX50 då,med stor storlek på avgashus.

Är det "samma" kompressordel på alla HX50 (eller 40,50,52,55 mfl) och sen kan
man välja storlek på avgashus?

Tack JoBy för alla svar!

PS.Vet inte om jag törs skriva detta men tanken är att montera turbon under baksätet och ha så mycket avgassystem,mm,orginal. STS bygger ju bakmonterat som verkar fungera ok,men jag tänkte modifiera golvet under baksätet och montera turbon där och på så vis få en installation som är "enkel".DS.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

Vad är det för bil?

Enkel avgasmässigt, men med andra problem som oljeretur och långa tryckrör.
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Firebird -95.

Jo det har du rätt i,men ska man bygga nya grenrör mm så tror jag det blir för mycket jobb.
Tanken är att det ska vara "lätt" att återställa för besiktning.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

Ska du lägga ner jobb och bygga om golvet för att få plats med turbon kan du ju gå "all in" så att turbon inte märks vid besiktning.

Om du ändå ska ha turbon bak så kan du lika gärna ha den bakom bakaxeln. Om du skär upp ljuddämparen och byter innandömet mot två rör som går upp i bagageutrymmet så kan du montera turbon där.
Ljuddämparen ska alltså se 'original' ut underifrån. Luftfilter kan du ha gömma i bakskärmen.

Tryckrören drar du i bilen och monterar ett spjäll vid torpeden som matar insuget bakifrån och det kommer att vara i princip omöjligt att se. Originalspjället låter du sitta kvar med en plåt istället för packning, så att det inte går någon luft den vägen.

Bilen ser då original ut både i motorutrymme och under.

Men det blir mycket jobb ...

Bild

Bild
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Problemet är att där ljuddämparen ligger är tanken ovanför....Bagagerummet är längre bak.
Sen att gömma tryckrör mm för att det inte ska synas kanske blir problem,men verkligen en intressant ide!

Är inte mycket jobb (tror jag....) att skära upp under höger baksäte för att få plats med turbon där
och fördelen då är kortare avgasrör före turbo och kortare tryckrör mm.
Men den blir ju förstås inte gömd då,har tittat lite på att få plats med den fram och det skulle gå precis bakom kylaren framför motorn. Men då blir det alla rör som ska förbi framvagnsbalken om man inte ska bygga egna grenrör....
Roligt att fundera och tack för info och inlägg!

Visst började du med helt original motor?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

Jag körde lite centrifugalkompressor på originalmotorn. När jag byggde med första turbon så var toppar, insug och kam utbytta till eftermarknad. Sedan byggde jag om med större turbo och körde 11.83 sek @ 216 km/h med 60fot på 1.8 sek. Senare med högre laddtryck så kroknade vevstakarna och tog med sig allt som var kvar av originalmotorn. ( Block, vev, stakar, kovar var original )
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Undrar vad man törs ladda och om man skulle tjäna mycket på E85?

Tror dom kör runt 0,6bar med STS bakmonterade kit på bensin.

Edit:Fel....0,5-0,6psi laddar dom alltså typ 0,4bar.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av JoBy »

E85 gör underverk. LT1 är ju dessutom ganska högkompad.

Hur har du tänkt med motorstyrningen?
Jonas Bylund
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Minsta turbostorleken på 5,7 LT1.

Inlägg av Sten »

Jo precis,men vill nog helst köra bensin.
Skulle egentligen behöva kompsänka,men då försvinner ju "enkelheten".

Pratat med en i Köping (vet inte om jag får skriva hans namn) som kan och ska vara mycket duktig, han har mappat många med bra resultat.

Med såhär lågt laddtryck kanske det går med en progressiv BTR.... Tror dom kör så procharger på deras kompressorkit.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar