Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 12, 2018 10:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kamaxelval
InläggPostat: tis sep 01, 2015 11:44 pm 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 14, 2013 4:32 pm
Inlägg: 9
Ort: Katrineholm
Tjenare.
Håller på och planerar ett motorbygge och har kommit fram till kamaxelvalet.
Lite info då:

B230fk
H-profilstakar
Std-kolvar (viktade)
Std-vev (balanserad)
531 som ska in till portning och få 46/38 ventiler
Omgjort svanhals insug
1680cc spridare
Switzer s200
Extraktorgrenrör twinentry T3

Har sett att många kör på Enem K15T kammen så är lite sugen på den för det verkar ge rejält med krut.
Men vad tror ni om dom här då?

RCP 316
Dur körspel 316
Dur 1,25 284
Nock 108`
Lyft 12,83mm
TDC 4,7-4,9mm

eller

RCP 308
Dur körspel 308
Dur 1,25 275
Nock 108`
Lyft 12,6mm
TDC 4,5mm

Fick några siffror i huvet som låter bra i mina öron, vad tycker ni andra? 312 dur, 114 nock och 13,1 lyft :)
Mvh Oscar C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxelval
InläggPostat: ons sep 02, 2015 12:04 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Beror på hur mycket effekt du vill ha.
Jag hade satsat på över 14mm lyft och runt 265 i duration vid 1,27mm.
Har tidigare kört Enems C2 kam med lite mer lobsep till turbo.
Jag hade kört 108 grader till twin entry och 112 grader till single entry.
Sen beror det lite på hur turbon ser ut, mindre avgasdel mot insugsdel ger mer lobsep.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxelval
InläggPostat: ons sep 02, 2015 8:02 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
man måste ha en kam som matchar turbon eller tvärt om :) en massa andra glömda parametrar också som om den ska besiktigas mm.

maila mig om du vill ha hjälp. har kört en massa sånna motorer i bänk och lärt mig vad de vill ha. mvh jens 0738063737 eller jens@savarturbo.se

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxelval
InläggPostat: ons sep 02, 2015 11:40 am 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 14, 2013 4:32 pm
Inlägg: 9
Ort: Katrineholm
Tack för svaren :)
Turbon vet jag inte hur länge jag kommer köra med då jag aldrig haft den i en b230 och vet inte hur den kommer vara i den setupen som blir. Men den var bra i en b20 med k-kam och en m50 så borde räcka till ;)
Effektmålet är runt 400hk på hjulen eller mer och vill ha en kam som klarar av att varva hela vägen till 7500rpm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010