Sida 1 av 1

Kamaxelval

Postat: tis sep 01, 2015 11:44 pm
av OscarC
Tjenare.
Håller på och planerar ett motorbygge och har kommit fram till kamaxelvalet.
Lite info då:

B230fk
H-profilstakar
Std-kolvar (viktade)
Std-vev (balanserad)
531 som ska in till portning och få 46/38 ventiler
Omgjort svanhals insug
1680cc spridare
Switzer s200
Extraktorgrenrör twinentry T3

Har sett att många kör på Enem K15T kammen så är lite sugen på den för det verkar ge rejält med krut.
Men vad tror ni om dom här då?

RCP 316
Dur körspel 316
Dur 1,25 284
Nock 108`
Lyft 12,83mm
TDC 4,7-4,9mm

eller

RCP 308
Dur körspel 308
Dur 1,25 275
Nock 108`
Lyft 12,6mm
TDC 4,5mm

Fick några siffror i huvet som låter bra i mina öron, vad tycker ni andra? 312 dur, 114 nock och 13,1 lyft :)
Mvh Oscar C

Re: Kamaxelval

Postat: ons sep 02, 2015 12:04 am
av Erland Cox
Beror på hur mycket effekt du vill ha.
Jag hade satsat på över 14mm lyft och runt 265 i duration vid 1,27mm.
Har tidigare kört Enems C2 kam med lite mer lobsep till turbo.
Jag hade kört 108 grader till twin entry och 112 grader till single entry.
Sen beror det lite på hur turbon ser ut, mindre avgasdel mot insugsdel ger mer lobsep.

Erland

Re: Kamaxelval

Postat: ons sep 02, 2015 8:02 am
av Jens Gustavsson
man måste ha en kam som matchar turbon eller tvärt om :) en massa andra glömda parametrar också som om den ska besiktigas mm.

maila mig om du vill ha hjälp. har kört en massa sånna motorer i bänk och lärt mig vad de vill ha. mvh jens 0738063737 eller jens@savarturbo.se

Re: Kamaxelval

Postat: ons sep 02, 2015 11:40 am
av OscarC
Tack för svaren :)
Turbon vet jag inte hur länge jag kommer köra med då jag aldrig haft den i en b230 och vet inte hur den kommer vara i den setupen som blir. Men den var bra i en b20 med k-kam och en m50 så borde räcka till ;)
Effektmålet är runt 400hk på hjulen eller mer och vill ha en kam som klarar av att varva hela vägen till 7500rpm.