cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
- Ort: Ronneby
cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Tjena!
Jag har en cheva 305 som jag tänkte skrämma upp lite. Undrar lite vad jag ska köra med för toppar och kamaxel? Ska sitta ett edelbrock tunnelrams insug med dubbla förgasare. Vad ska jag har för förgasar storlek?
Tanken är att kanske plocka runt 400hk
En kille tipsade mej att han hade 2st alu toppar med större ventiler och på 58cc, nr 10088113. Är de något som kan funka?
Jag har en cheva 305 som jag tänkte skrämma upp lite. Undrar lite vad jag ska köra med för toppar och kamaxel? Ska sitta ett edelbrock tunnelrams insug med dubbla förgasare. Vad ska jag har för förgasar storlek?
Tanken är att kanske plocka runt 400hk
En kille tipsade mej att han hade 2st alu toppar med större ventiler och på 58cc, nr 10088113. Är de något som kan funka?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Det är L98 Corvette toppar från runt 1990 och jag tror de skulle vara bra som budgettrim på en 305:a.
Nån skrev att 305:ans lilla borr begränsar ventilstorleken men jag tror dessa får plats, det svarar säkert någon som kan detta bättre än mig.
Kam och förgasare finns ju hur mycket som helst att välja på, tunnelraminsug är ju högvarvigt men detta kanske mest är för syns skull?
Nån skrev att 305:ans lilla borr begränsar ventilstorleken men jag tror dessa får plats, det svarar säkert någon som kan detta bättre än mig.
Kam och förgasare finns ju hur mycket som helst att välja på, tunnelraminsug är ju högvarvigt men detta kanske mest är för syns skull?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
- Ort: Ronneby
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
ja jag tror dessa topparna ska passa ganska bra.
ja kammar finns de ju i mängder men tänkte om de var någon kam som passar extra bra till detta konceptet, de gör de ju säkert men man ska hitta den också
jaa tunnelramet är ju ganska mycket för utseendet! tycker de är asballt hade vatt kul om man kunde fått detta till att lira bra till ett billigt pris men ändå en pålitlig motor.
ja kammar finns de ju i mängder men tänkte om de var någon kam som passar extra bra till detta konceptet, de gör de ju säkert men man ska hitta den också
jaa tunnelramet är ju ganska mycket för utseendet! tycker de är asballt hade vatt kul om man kunde fått detta till att lira bra till ett billigt pris men ändå en pålitlig motor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
På något svenskt motorforum var det någon som mot alla rekommendationer byggde en Impala(?) med smallblock(?) och tunnelram och fick det att fungera mycket bra, jag kan bara inte komma ihåg vart jag läste det, Lazzat kanske?
Borde finnas bra info att hämta i den tråden.
Erland kanske vet vad som funkar i kamaxelväg till tunnelram?
Borde finnas bra info att hämta i den tråden.
Erland kanske vet vad som funkar i kamaxelväg till tunnelram?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Här finns det massor att läsa om tunnelram och det som är lämpligt runt omkring:
http://garage.grumpysperformance.com/in ... take.5175/
Sitter själv med ett tunnelram till Mopar small block och funderar på fortsättningen....
http://garage.grumpysperformance.com/in ... take.5175/
Sitter själv med ett tunnelram till Mopar small block och funderar på fortsättningen....
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
- Ort: Ronneby
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Ja de bör ju finnas en hel del som har fått de att funka bra med tunnelram, verka som han den andra killen har sålt topparna men lär väl finnas likande till ett bra pris, Ingen som vet några bra toppar? Kan musse toppar funka eller finns de bättre till bra priser?
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
'Alla' nya billiga eftermarknads alutoppar är bättre än gamla mussetoppar. Något som används ofta nu är Vortec-toppar som flödar relativt bra och kan vara billiga.
Lite läsning:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr ... -shootout/
Referensen #462624 satt t.ex. på 1980-1985 Corvette.
Som du ser är testet på en 350 CUI och kamaxeldata är 224/234@050 485/465 lyft samt 114 lobseparation.
Att plocka 400 hp ur en 305 sugmotor kräver lite mer. Mindre borr gör även att en given topp flödar sämre eftersom ventiltallriken hamnar närmare cylinderväggen.
Lite läsning:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr ... -shootout/
Referensen #462624 satt t.ex. på 1980-1985 Corvette.
Som du ser är testet på en 350 CUI och kamaxeldata är 224/234@050 485/465 lyft samt 114 lobseparation.
Kod: Markera allt
Cylinder Head Peak Horsepower Peak Torque
Patriot 420 at 5,900 rpm 417 at 4,300 rpm (2)
Dart 419 at 6,200 rpm 417 at 4,200 rpm (2)
Jeg’s 408 at 5,900 rpm 421 at 4,300 rpm (1)
Summit 405 at 5,900 rpm 416 at 4,400 rpm (4)
Edelbrock 395 at 5,900 rpm 409 at 4,200 rpm (5)
Speedway 381 at 5,400 rpm 409 at 4,200 rpm (5)
Vortec 378 at 5,300 rpm 408 at 4,300 rpm (7)
Stock Iron 358 at 5,800 rpm 379 at 4,300 rpm (8) #462624
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Jag tror, i detta fall, att det är viktigare att få högt komp än högt flöde, så en lämplig kam till insuget kan användas, då med en låg budget som första prioritet i motorbygget.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Rätt tunnelram fungerar utmärkt.
Edelbrock street tunnelram TR 1Y hette det väl förr.
Man behöver inte ha så små förgasare heller, det går att få till.
Lite mindre utslag i fördelaren och en grundtändning på 20 grader.
Men till en 305 så funkar det inget vidare med toppar till 4" borr.
Du får lågt komp och ventilerna alldeles för nära cylinderväggen.
Skaffa ett 350 block eller snygga till 305 topparna.
Erland
Edelbrock street tunnelram TR 1Y hette det väl förr.
Man behöver inte ha så små förgasare heller, det går att få till.
Lite mindre utslag i fördelaren och en grundtändning på 20 grader.
Men till en 305 så funkar det inget vidare med toppar till 4" borr.
Du får lågt komp och ventilerna alldeles för nära cylinderväggen.
Skaffa ett 350 block eller snygga till 305 topparna.
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
- Ort: Ronneby
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
ja jag är inne på mer att byta till ett 350 block, verka så iallafall tänkte bara de hade vatt kul och skrämma upp 305 när man ändå hade den i stativet
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
- Ort: Ronneby
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
men om man porta och snygga till 305 topparna som sitter på nu och en annan kam så ska man väl ändå kunna få de till att lira hyffsat bra med tunnelramet?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Kul med fler 305 trimmare
Här är några trådar angående topparna. Där finns lite bilder på min amatör-portning osv.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43912
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=80859
/David
Här är några trådar angående topparna. Där finns lite bilder på min amatör-portning osv.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43912
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=80859
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?
Jim Johansson skrev:men om man porta och snygga till 305 topparna som sitter på nu och en annan kam så ska man väl ändå kunna få de till att lira hyffsat bra med tunnelramet?
Det funkar fint att snygga till 305 topparna och köra en kam som passar till turbin och bakaxelutväxling.
Erland