cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Diskussioner för erfaret folk
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Jim Johansson »

Tjena!
Jag har en cheva 305 som jag tänkte skrämma upp lite. Undrar lite vad jag ska köra med för toppar och kamaxel? Ska sitta ett edelbrock tunnelrams insug med dubbla förgasare. Vad ska jag har för förgasar storlek?
Tanken är att kanske plocka runt 400hk

En kille tipsade mej att han hade 2st alu toppar med större ventiler och på 58cc, nr 10088113. Är de något som kan funka?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är L98 Corvette toppar från runt 1990 och jag tror de skulle vara bra som budgettrim på en 305:a.
Nån skrev att 305:ans lilla borr begränsar ventilstorleken men jag tror dessa får plats, det svarar säkert någon som kan detta bättre än mig.
Kam och förgasare finns ju hur mycket som helst att välja på, tunnelraminsug är ju högvarvigt men detta kanske mest är för syns skull?
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Jim Johansson »

ja jag tror dessa topparna ska passa ganska bra.
ja kammar finns de ju i mängder men tänkte om de var någon kam som passar extra bra till detta konceptet, de gör de ju säkert men man ska hitta den också :hihi:

jaa tunnelramet är ju ganska mycket för utseendet! tycker de är asballt :thumbright: hade vatt kul om man kunde fått detta till att lira bra till ett billigt pris men ändå en pålitlig motor.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Thunderbo1t »

På något svenskt motorforum var det någon som mot alla rekommendationer byggde en Impala(?) med smallblock(?) och tunnelram och fick det att fungera mycket bra, jag kan bara inte komma ihåg vart jag läste det, Lazzat kanske?
Borde finnas bra info att hämta i den tråden.
Erland kanske vet vad som funkar i kamaxelväg till tunnelram?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Thunderbo1t »

Här finns det massor att läsa om tunnelram och det som är lämpligt runt omkring:
http://garage.grumpysperformance.com/in ... take.5175/
Sitter själv med ett tunnelram till Mopar small block och funderar på fortsättningen.... :-D
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Jim Johansson »

Ja de bör ju finnas en hel del som har fått de att funka bra med tunnelram, verka som han den andra killen har sålt topparna :thumbdown: men lär väl finnas likande till ett bra pris, Ingen som vet några bra toppar? Kan musse toppar funka eller finns de bättre till bra priser?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av JoBy »

'Alla' nya billiga eftermarknads alutoppar är bättre än gamla mussetoppar. Något som används ofta nu är Vortec-toppar som flödar relativt bra och kan vara billiga.

Lite läsning:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr ... -shootout/
Referensen #462624 satt t.ex. på 1980-1985 Corvette.

Som du ser är testet på en 350 CUI och kamaxeldata är 224/234@050 485/465 lyft samt 114 lobseparation.

Kod: Markera allt

Cylinder Head      Peak Horsepower     Peak Torque
Patriot 	        420 at 5,900 rpm    417 at 4,300 rpm (2)
Dart               419 at 6,200 rpm    417 at 4,200 rpm (2)
Jeg’s              408 at 5,900 rpm    421 at 4,300 rpm (1)
Summit             405 at 5,900 rpm 	416 at 4,400 rpm (4)
Edelbrock          395 at 5,900 rpm 	409 at 4,200 rpm (5)
Speedway           381 at 5,400 rpm 	409 at 4,200 rpm (5)
Vortec             378 at 5,300 rpm 	408 at 4,300 rpm (7)
Stock Iron         358 at 5,800 rpm 	379 at 4,300 rpm (8)    #462624
Att plocka 400 hp ur en 305 sugmotor kräver lite mer. Mindre borr gör även att en given topp flödar sämre eftersom ventiltallriken hamnar närmare cylinderväggen.
Jonas Bylund
Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror, i detta fall, att det är viktigare att få högt komp än högt flöde, så en lämplig kam till insuget kan användas, då med en låg budget som första prioritet i motorbygget.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Erland Cox »

Rätt tunnelram fungerar utmärkt.
Edelbrock street tunnelram TR 1Y hette det väl förr.
Man behöver inte ha så små förgasare heller, det går att få till.
Lite mindre utslag i fördelaren och en grundtändning på 20 grader.
Men till en 305 så funkar det inget vidare med toppar till 4" borr.
Du får lågt komp och ventilerna alldeles för nära cylinderväggen.
Skaffa ett 350 block eller snygga till 305 topparna.


Erland
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Jim Johansson »

ja jag är inne på mer att byta till ett 350 block, verka så iallafall :thumbright: tänkte bara de hade vatt kul och skrämma upp 305 när man ändå hade den i stativet 8)
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Jim Johansson »

men om man porta och snygga till 305 topparna som sitter på nu och en annan kam så ska man väl ändå kunna få de till att lira hyffsat bra med tunnelramet?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av David Herbertsson »

Kul med fler 305 trimmare :thumbright:

Här är några trådar angående topparna. Där finns lite bilder på min amatör-portning osv.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43912

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=80859

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cheva 305 sugtrim, toppar och kam?

Inlägg av Erland Cox »

Jim Johansson skrev:men om man porta och snygga till 305 topparna som sitter på nu och en annan kam så ska man väl ändå kunna få de till att lira hyffsat bra med tunnelramet?

Det funkar fint att snygga till 305 topparna och köra en kam som passar till turbin och bakaxelutväxling.

Erland
Skriv svar