Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 25, 2018 8:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 03, 2015 10:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Tjena!

Kör Mustang V8 med vortech kompressor, hade tills idag ca 0,6bar vid maxvarv men efter installation av en 3" IC peakar den 0,3-0,4bar som mest och kommer betydligt senare. Vi har trycktestat systemet och det finns inga onormala "läkage" eller pys från ngt rör etc.

Låter bara så mkt?

/ J

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 5:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4630
Ort: Boden
Låter som ett enormt tapp

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 6:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Ja, det tyckte vi oxå.

Men från en väg på ca 40cm direkt in i insuget till till 200cm och en hel del böjar däremellan verkar det ha förlorats en del respons!?

Som sagt, trycktestade systemet bakvägen. Satt plast för kompressorn och drog åt med klammer, tryckte 1,5-2bar igenom vacumslangen till btr´n och det som läckte (egr block off) tätade vi. Höll trycket en stund så ngt stort läkage finns inte.

Kör med denna ic http://shop.klracing.se/sv/artiklar/79c ... slutn.html

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 6:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1130
Ort: BjörnL Uddevalla
För liten ic, den är bara hälften så stor eftersom luften går fram och tillbaka..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 7:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Detta är ju i praktiken en intercooler med 1200 x 150 x 75 cellpaket.
Genomströmningsarean i cellpaketet blir ca 50 cm2 och längden 120cm.
Bild

Denna med cellpaket 150 x 470 x 90 skulle flöda väldigt mycke bättre.
Genomströmningsarean i cellpaketet blir ca 200 cm2 och längden 15 cm.
Bild
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-ic ... 0mm-3.html

Alltså 4 gånger mer area och en åttondel av längden.
Cellpaketets volym är ca hälften, men med lågt laddtryck och högt flöde skulle denna vara mycket bättre.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 11:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 201
Då man monterar laddluftkylare så är det alltid en kompromiss mellan hur stort flöde den kan ta och den storlek som får plats. Kylarna blir i stort sätt alltid för små för det genomflöde man är ute efter, därav det tryckfall man ofta ser. Om man antar att det går åt drygt 7Kbm/min för 150Hp så inser man ganska snart att det handlar om väldigt stora kylare då effekterna ligger runt exempelvis 900hp. Merparten av de byggen jag ser har alltid för små kylare installerade. med stor intern volym kommer också sämre transient respons, dom går ju hand i hand.

Det finns en tabell på nätet utgiven av Garrett som visar vad varje storlek av laddluftkylare klarar av i volymsflöde och den är en riktig ögonöppnare...:-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 11:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2372
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ha även i åtanke att luften kallnar, dvs. att intercoolern fungerar.

Laddtrycket minskar, densiteten ökar.

Mät trycket före och efter intercoolern för att kontrollera om den "bromsar".

Att trycket minskar när temperaturen minskar är ju normalt. (Till viss gräns)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 04, 2015 12:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tänkte just på det.
är effekten bättre eller sämre i maskin nu?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Jag får knappt laddtryck...börjar fundera om polaren som svetsade glömde ngt i den typ en trasa :doh: vi ska mäta in/ut i morgon

Så jag har sämre knuff nu en tidigare vis samma inloppstemp (såklart)

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
JLundin skrev:
Då man monterar laddluftkylare så är det alltid en kompromiss mellan hur stort flöde den kan ta och den storlek som får plats. Kylarna blir i stort sätt alltid för små för det genomflöde man är ute efter, därav det tryckfall man ofta ser. Om man antar att det går åt drygt 7Kbm/min för 150Hp så inser man ganska snart att det handlar om väldigt stora kylare då effekterna ligger runt exempelvis 900hp. Merparten av de byggen jag ser har alltid för små kylare installerade. med stor intern volym kommer också sämre transient respons, dom går ju hand i hand.

Det finns en tabell på nätet utgiven av Garrett som visar vad varje storlek av laddluftkylare klarar av i volymsflöde och den är en riktig ögonöppnare...:-)



Intressant, länk ?

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2015 1:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Har nu mätt före och efter intercooler...0.7bar tryckfall på ett kilo laddtryck! Skit intercooler...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2015 3:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm
Inlägg: 47
wat

Du har 100kPa på ingångssidan och 30kPa på utgången? Shitballs sämsta jag någonsin hört om


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2015 4:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Mätte med laddtrycksmätaren som är graderad i bar. Ca 1bar före intercooler och knappt 0.3bar efter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2015 8:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Kolla med KL om du får byta till den andra som jag länkade till. Tryckfallet över den blir en bråkdel.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2015 8:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
JoBy skrev:
Kolla med KL om du får byta till den andra som jag länkade till. Tryckfallet över den blir en bråkdel.


Har mailat dom nu...det är helt sjukt, aldrig varit med om ngt dyligt!

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010