Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

går det att logga i den? och få in varvtal och spjäll vinkel mm? :) nä nu drygar jag mig :lol: fin mätare men svår att använda till nått i bil värden tycker jag bättre att logga som i mattias fall i ett vems eller liknade. eller fins det 0-5 v utgång på den fina mätaren kanske så man kan se i en logg så? det vore ju smart!

jag hade en liknade kvalitets mätare förr då jag jobbade med medicinska gaser på NUS. tror den kosta 25 tusen.

själv kör jag konstant avgastryck mätning i min vems B18 bil var 0.08sek ungefär. finns en uppsjö av fina 0-5v bar mätare och även tryck diff mätare. lika som i vanliga mätar värden fins bättre och sämmre modeller.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Inlägg av Kadett4wd »

MattiasH, jag vet du bygger om nu.
Så det är lite sent av mig.
Jag tänkte såhär: 659hk navhk vid 1.8bar är ju ändå rätt bra siffror, finns det nåt att hämta?

Många många ggr har jag sett folk försökt optimera saker de funnit imperfekta vid bromsning men det har inte blivit nån större skillnad sen senare då det dynats igen.
Man kan mäta och mäta och mäta samt försöka beräkna det, men dynamiken i verkliga livet förstår vi oss inte på ändå.

Där är ofta skillnaden också med att få köra och bara beräkna i datorn hemma istället för att få köra ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Inlägg av MattiasH »

Jag tror inte det blir mer effekt, det är nog marginellt isåfall. Det är ju fortfarande bara en 60mm turbo.
Det jag är ute efter är lite tidigare register, nu hade jag 1.7 bar ut ur turbon vid 5500rpm och 1.7 bar i insuget vid 6000rpm. Jag tänker att med mindre tryckfall så borde jag ha laddtrycket tidigare i insuget. Ska bli intressant å se hur det faller ut.
Nu fick jag dessutom plats med ett betydligt större luftfilter som dessutom har fri tillgång till färsk luft genom grillen :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Inlägg av Kadett4wd »

Frisk luft är alltid bra, det sänker hela systemtempen =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Inlägg av MickeK »

MattiasH skrev:Jag tror inte det blir mer effekt, det är nog marginellt isåfall. Det är ju fortfarande bara en 60mm turbo.
Det jag är ute efter är lite tidigare register, nu hade jag 1.7 bar ut ur turbon vid 5500rpm och 1.7 bar i insuget vid 6000rpm. Jag tänker att med mindre tryckfall så borde jag ha laddtrycket tidigare i insuget. Ska bli intressant å se hur det faller ut.
Nu fick jag dessutom plats med ett betydligt större luftfilter som dessutom har fri tillgång till färsk luft genom grillen :thumbright:
Hur gick det med detta?
Kom laddtrycket tidigare efter IC byte?

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar

Inlägg av MattiasH »

Hade lite bråttom ut så glömde kolla hur jag körde sist så jag måste ut nån sväng till innan jag kan säga nåt.
Jag sänkte tryckfallet till ca 0.25bar nu och nånstans 300-350rpm tidigare laddtryck.
Skriv svar